Článek
Při vzpomínkách na poslední „domácí“ hokejový šampionát v roce 2015 se provozní David Šeděnka směje: „Před devíti lety jsme jeli od rána do rána. Nikdo nechodil domů. Bylo to takové kaskadérské.“
Sedíme v potemnělém Harley’s Retro baru uprostřed ostravské Stodolní. V baru je ticho. Ve čtvrtek navečer ani noha. „Žijeme hlavně z pátku,“ přiznává provozák.
Vše o ms v hokeji
Čtyři sta metrů dlouhá ulice bývala pijáckým „rájem“ v zemi. Jak nedávno popsaly Seznam Zprávy, největší léta slávy má však za sebou a pozvolna se mění v běžnou ulici. Teď však - řečeno v hokejové hantýrce - vyhlíží „ještě jeden večírek pro tuhle zlatou partu“.
S pátkem a začátkem hokejového mistrovství světa se do města nahrnou desítky tisíc fandů, protože v Ostravě se hraje jedna ze skupin šampionátu. Mimo jiné hostí Slováky, Němce, Poláky i Švédy.
Dresy a brusle budou všude
David Šeděnka pracuje ve Stodolní 15 let, dobře pamatuje bujaré party z roku 2015. A při vyprávění okamžitě ožívá.
„Jsem nachystaný, že to bude fičák. Všude vyvěsíme hokejové dresy od kluků z Vítkovic. Taky brusle, výstroj. Objednali jsme vlajky všech států, které tady budou ve skupině. Když to nepojede, budu hodně zklamaný,“ máchá rukama směrem ke stěnám.
Za barem běžně řeší obsluhu dva až tři lidé, teď se počty zdvojnásobí. Před hospodou budou klienty lákat hostesky, uvnitř je pobaví tanečnice. Bar po dvou letech opět zprovozní kuchyni, nabídne fandům svíčkovou, guláš nebo řízky.
Stodolní už dávno není nekonečná řada nočních barů. Řada z nich zkrachovala. V ulici rostou nové bytovky, návštěvník narazí na bistra, barber shopy, banku, ale i několik zdevastovaných domů. Závan extravagance navnaďují jen letmé obrázky: Velký automat na kratom i s panelovou reklamou nebo vlasatý muž, který si vyšel na procházku s mladší přítelkyní a krk má obalený velkým živým hadem.
Co se týče gastra, změnám v ulici čelí jen ti originálnější.
Podívejte se na fotogalerii z pustnoucí Stodolní:
Na jednom z nároží stojí dům se třemi podniky v jednom. Bernie’s tvoří irský pub v přízemí, vedle něj prosciutto bar a v patře luxusní degustační restaurace. Dole na zahrádce před hospodou je i navečer několik stolů obsazených.
„Všichni jsme připravení, že budeme 14 dní v práci. Už teď registrujeme hrozně moc rezervací, některé dny exkluzivitu pro celé národní týmy. Zavítají sem třeba americký nebo švédský tým. Právě se Švédy jsme teď vybírali chody. Je jich asi 40, objednali skupinové degustační menu, nebudou vybírat z lístku. Je to o čerstvých rybách, steacích a vínu,“ popisuje generální manažer Tomáš Taneček.
Podnik na nedalekém parkovišti přichystá gastrozónu. „Vznikne tam partystan, stánky, grily, zahraje DJ,“ doplňuje manažer.
Reportáž o úpadku ve Stodolní:
„Vždyť u nich stojí pivo 250 korun“
Hospodští vidí ve světové akci příležitost vydělat. Opatrně přiznávají i zdražení. „U nás navýšíme ceny asi o třetinu. Pivo za 90 korun. Není to nějaká brutální přeháňka. Zahraniční fandové se před lety cenám smáli. Vždyť u nich pivo stojí i 250 korun. Party fanoušků jedly, chlastaly. Bylo jim jedno, kolik co stojí,“ přemítá Šeděnka.
Daniel Howard pět let provozuje bar Modrá myš. Nabízí prémiové koktejly, oproti většině s cenami drinků hýbat nebudou, přesto rozšíří otevírací dobu a do nabídky zařadí speciální nealko drinky. „Mohly by nalákat i abstinenty. Co se týče návštěvnosti, jsem nohama na zemi. Necháme se překvapit. Ceny zůstanou stejné. Přijde mi nefér vůči místním navyšovat. Vadí mi, když ostatní řeší, o kolik nastřelí cenu piva,“ vysvětluje.
Proslulá ulice je vzdálená vzdušnou čarou asi 4 kilometry od haly, vedle níž na ploše 7 tisíc metrů čtverečních vyrůstá fanzóna pro pět tisíc lidí. Půllitr plzně tam vyjde na 110 korun.
Podnikatelé z centra si tak pokládají otázku, jak to ovlivní množství fandů v jejich podnicích. „Taxikáři asi lidi na Stodolní vozit budou. Jen škoda, že tu nevznikne nějaká oficiální zóna pro fanoušky. Propagace? Nevím o ničem. Asi to mohli trochu zviditelnit,“ vzkazuje Howard směrem k městu a pořadatelům.
Jiní jsou ještě ostřejší. „Město má tu ulici na háku. Proč se celá neuzavřela a neudělala velká fanzóna. Žádné promo Stodolní,“ námítá Šeděnka.
„Je to ruku v ruce, jak se k tomu stavějí i sami lidé ze Stodolní. Horký brambor se přehazuje ze strany na stranu,“ dodává Howard.
Vedení města odkazuje na svá infocentra, web, nebo profily na sociálních sítích. „Stodolní je dnes jen jednou z mnoha lokalit, které mohou fanoušci navštívit. Nabídka je široká a je k dispozici na stránkách městské společnosti Černá louka, webu visitostrava.eu, dále v informačních centrech a fanzóně,“ reaguje mluvčí města Gabriela Pokorná.
Tisíce zahraničních fandů podle ní potřebné informace k atrakcím ve městě najdou. „Mohou dostat informační materiály o městě v připravované prezentační zóně města v oficiální fanzóně v blízkosti Ostrava arény. Další materiály jsou připravené i na stálých pobočkách Ostravainfo, třeba na věži Nové radnice, nebo v blízkosti nádraží Ostrava-Svinov,“ dodává mluvčí.
Ve Stodolní ulici ani v jejím okolí zatím výrazné poutače k šampionátu nenajdete. A někteří místní o akci ani nevědí. Paní Lenka, která vyšla jen vyhodit odpadky, žije v lokalitě velkou část života.
Říká, že v postranní ulici vlastní celý dům. Vzpomíná na divoké party, křik pijáků, rachejtle, které ji nenechaly usnout. „Dříve jsem kvůli hluku spávala v koupelně a stejně jsem kolikrát zabrala až v sedm ráno. Teď už to není tak šílené,“ směje se.
A hned se zajímá o světovou akci. „Odkdy že je ten šampionát? Pátek? Tak to si musím dávat pozor,“ přidá úsměv.