Hlavní obsah

Liga mistrů loví diváky. ČT ji chce vysílat, ale záleží, co udělají Maďaři

Foto: Profimedia.cz

Na zápasy Ligy mistrů úplně narváno nebývá. Před takovou kulisou bojoval Färjestad o semifinále proti Spartě.

aktualizováno •

Hokejová Liga mistrů funguje už deset sezon. České kluby táhnou návštěvnost, ale pořád se o soutěži mezi fanoušky moc neví. Proč si kupovat lístky? O vysílací práva stojí Česká televize, ale záleží na Maďarech.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pokud se zaměříte čistě na hokej, Liga mistrů nabízí výjimečný produkt. Měření předních týmů napříč evropskými soutěžemi přináší silný zážitek. Často je lepší než obyčejné zápasy základní části v domácích soutěžích. Tam je utkání jedno z mnoha, mezinárodní liga přináší i měření různých stylů.

A ten háček? Spíš jde pořád o podívanou pro hokejové nerdy. Klasickému fanouškovi musíte hodně vysvětlovat, proč by měl přijít v září na Frölundu nebo Tapparu Tampere. Navíc narážíte na tradice. Fanoušci pořád nehoří nadšením, aby si kupovali lístky na zápasy svého týmu proti Finům, Britům nebo Švédům. Je lehčí je nalákat do haly na Olomouc, Boleslav i Plzeň.

Liga mistrů dojíždí svou desátou sezonu - projekt začal v roce 2014 a jeden ročník se musel škrtnout kvůli covidu.

Sparta se nyní pere o postup do finále s Färjestadem. Do přímého souboje o trofej se procpala už v roce 2017, pak prohrála na ledě Frölundy. Totéž se stalo Hradci o tři roky později. Rozdíl spočíval v tom, že zápas hrál Mountfield HK doma. Na přervané tribuny by se vešlo třikrát tolik lidí. Halu, která pojme necelých 7 tisíc lidí, by se tehdy dalo podle zájmu o lístky naplnit několikrát.

Ještě dnes příznivci Hradce budou vykládat, jak je soutěž atraktivní a baví je na ni chodit. Zůstal v nich zážitek, viděli na vlastní oči hokejovou parádu s pěti hvězdičkami.

Průměrná návštěvnost Ligy mistrů

ročníkcelkověčeské kluby
2024/25*3 8205 169
2023/243 3834 176
2022/232 8732 932
2021/222 0601 940
2019/203 5904 214
2018/193 4523 263

* před semifinále

**sezona 2020/21 se zrušila kvůli covidu

Tady právě přichází zásadní problém. Teď i Sparta v semifinále vystřelila svoji návštěvnost na 11 682. Fanoušci na soutěž začínají chodit výrazně víc až ve fázi, kdy se jejich tým blíží poháru. V Česku to tak funguje vždycky.

Jinak logicky opatrně našlapují, byť kluby nerezignují na marketing a propagaci. Jenže vedení soutěže jako kdyby na startu projektu podcenilo zásadní aspekt. Vsadilo na název, Liga mistrů je kolos. Řeknete dvě slova a vidíte fotbal, slyšíte slavnou hymnu. Těšíte se na nejlepší hráče planety.

Ale? Znělku hokejové Ligy mistrů nezapíská jediný fanoušek a nejlepší hráči světa hrají za mořem v NHL. Na ty se tady neláká.

Dovedu si představit, že bychom Ligu mistrů vysílali klidně ve dvou, ale až do finále.
Jiří Ponikelský, ředitel ČT sport, pro Seznam Zprávy

Od roku 2014 se v Česku řeší, jak dostat hokej z mezinárodní scény do obýváků. Jak stojí v úvodu, parametry produkt má. Jenže dosud nepřišla přirozená vlna zájmu o něj. Z části i proto, že jde od první chvíle o zamčený projekt. Fotbalová Liga mistrů si může dovolit vysílání na placených televizích. Od hokeje je to risk.

„Je to hodně zajímavý podnik i díky silné české stopě. Myslím, že bychom Ligu mistrů dokázali pořádně zviditelnit a k fanouškům ji dostat. Mohlo by to být podobné, jako když jsme před více než třiceti lety začali vysílat Ligu mistrů ve fotbale,“ popisuje situaci pro Seznam Zprávy výkonný ředitel ČT sport Jiří Ponikelský. Projektově by se sem i Liga mistrů hodila.

Soutěž zastupuje švýcarská společnost Infront, která televizní práva postoupila maďarské skupině AMC Networks International Central and Northern Europe (patří do AMC Networks z USA). V Česku tak hokejovou soutěž naladíte na stanicích Sport 1 a Sport 2, které provozuje právě AMC, ovšem stanice nemají masový zásah.

Tak to platí od začátku existence Ligy mistrů. Po sezoně by měla společnosti AMC vypršet smlouva, ale může uplatnit opci na další roky. Server Seznam Zprávy kontaktoval Infront, ale společnost na otázky k hokejové soutěži a vysílatelům nereagovala.

Hlavně díky péči klubů se návštěvnost na Lize mistrů v Česku zvyšuje. Třinec se poprvé ve své historii dostal nad průměr 4 tisíc lidí na zápase. Pardubice se Spartou jsou nad 5 tisíci.

Posun zde patrný je, ovšem za deset let ne tak velký. Pokud se porovná návštěvnost Ligy mistrů s domácí soutěží, stále se jedná o malá čísla. Chybí celkový zásah do hokejové komunity. A přitom Česko je na tom ještě velmi dobře. Protože když Sparta hrála čtvrtfinále ve Växjö, přítomní čeští novináři si dělali legraci, že příznivce švédského klubu mohli představovat jmenovitě.

Průměrná návštěvnost českých klubů v LM a v extralize

Sezona 2024/25

Sparta

extraliga: 12 882 (75 % z celkové kapacity)

Liga mistrů 5 639 (33 %)

Pardubice

extraliga: 9 721 (95 %)

Liga mistrů 5 847 (57 %)

Třinec

extraliga: 4 847 (90 %)

Liga mistrů 4 021 (74 %)

Oficiální hlášení oznamovalo 4 179 lidí na zápase, ale následoval docela údiv, že pořadatelé spíš násobili, než sčítali. „V Česku zájem roste,“ přikývla na dotaz Seznam Zpráv výkonná ředitelka soutěže Monika Reinhard. „Už v minulém roce byl vidět pozitivní trend v návštěvnosti, nyní je Česko nejlepší zemí s průměrným počtem nad pět tisíc fanoušků. Logicky platí, že zájem roste se sportovním úspěchem,“ přidala. Plus se hodí dodat, že do Ligy mistrů se zapojily i dva nejnavštěvovanější kluby extraligy, Sparta s Pardubicemi, což má taky svoji hodnotu.

Po zrušeném ročníku 2020/21 se Liga mistrů horko těžko drápala zpátky. Teď je i díky českým klubům v návštěvnosti nad pandemií.

Může ale udělat další krok. Vypustit hokej na volně přístupný televizní kanál, který má s jeho zpracováváním velkou historii. Ovšem samotná soutěž daný krok neovlivní. O vysílacích právech se debatuje zásadně s Infrontem, případně pak s maďarským vysílatelem, který je drží. Opci by mohl prodloužit do sezony 2027/28.

Pokud by vše zůstalo u stávajících podmínek, dál by vše patrně běželo ve stejném režimu. Šoty ze zápasů by se dál horko těžko dostávaly do sportovních relací. I když… Česká televize nezastírá, že by hodně stála alespoň o šanci se s Maďary o vysílání zčásti podělit.

Z hokeje vysílá pravidelně reprezentační akce dospělých i mládeže, ženský hokej, jednou týdně extraligu, dostane se i na první ligu, Spengler Cup a univerzitní hokej. Pravidelná soutěž, které by dala svoji péči a byla „její“, jí ale chybí. Nasadit na Ligu mistrů svoje studia, hlavní tvář Roberta Zárubu, experty? Ráda by z hokejové Popelky (protože proti fotbalové Lize mistrů taková s totožným názvem vždycky bude) vyrobila doma silný produkt. „Je to tak. Veřejnoprávní televize by tomu dokázala udělat velkou reklamu, zviditelnit produkt,“ říká i šéf ČT sport Ponikelský.

Kdyby maďarský vysílatel neuplatnil opci, ČT sport se určitě přihlásí do tendru. „Určitě bychom se o to pokusili. Zkusili bychom vymyslet model, který by vyhovoval všem stranám,“ přidává ředitel sportovního kanálu.

Smysl by mu i dávalo, kdyby našel společnou řeč se Sport 1 a Sport 2: „Dovedu si představit, že bychom Ligu mistrů vysílali klidně ve dvou, ale až do finále. Zápasů se hraje hodně a rozhodně tam je co nabídnout. Kolikrát jsou v jeden den na programu dvě utkání českého týmu, což by i pro nás bylo obtížné vysílat, protože povinností máme spoustu.“

Pokud skupina AMC opci uplatní, stále podle Ponikelského existuje varianta, že se Liga mistrů objeví na kanále ČT sport. Jen pravděpodobnost není tak velká: „Umíme se Sport 1 a Sport 2 spolupracovat. Vysílali jsme za ně třeba Evropskou ligu ve fotbale, kde hrála Plzeň, a házenou. Ale co se týká Ligy mistrů, je domluva složitější.“

Každopádně by chtěl zkusit mezinárodní klubový hokej na Českou televizi dostat. „Dávalo by mi smysl, že bychom na sebe převzali zodpovědnost, aby se Liga mistrů vysílala u nás, a soutěži pomohli ve zviditelnění,“ dodává Jiří Ponikelský.

Související témata:
Hokejová liga mistrů

Doporučované