Hlavní obsah

Hamilton a Ferrari: Za oponou přestupu desetiletí. „Může vybojovat titul“

Foto: Instagram Lewise Hamiltona

Lewis Hamilton při příchodu do Ferrari v sídle v Maranellu.

Blíží se začátek nové sezony F1. Aspirantů na titul je víc. A mezi nimi i fenomenální Lewis Hamilton, poprvé jako pilot ikonické stáje Ferrari. Jaké bude tohle třaskavé spojení?

Článek

Formule 1 má před sebou ostře sledovanou sezonu. V posledním roce současných technologických pravidel se očekává tuze vyrovnaná bitva, v níž mohou rozhodovat setiny. A především se fanoušci dunivých motorů po celém světě těší na nové spojení nejproslulejší červené stáje s černým vzpínajícím se hřebcem v logu a jednoho fenomenálního pilota.

Lewis HamiltonFerrari je největší story, senzace a překvapení za hodně dlouhou dobu. Nikdo to nečekal,“ říká Seznam Zprávám nadšeně expert motorsportu Tomáš Richtr. A to pamatuje hodně.

F1 komentoval šestnáct sezon, těžko si však vybaví třaskavější přesun: „Sedminásobný mistr a nejikoničtější stáj šampionátu, to má sex-appeal! A to si představte, že Lewis Hamilton získá pro Ferrari titul mistra světa. To se začne zeměkoule točit na druhou stranu.“

Taková pecka by to byla. Sám Hamilton na uvítanou ve Ferrari po odchodu z Mercedesu uctivě prohlásil: „Mají naprosto všechny ingredience, které potřebují, aby vyhráli mistrovství světa. Je to jen o poskládání všech částí dohromady.“

Technologický showbyznys

Věhlasná italská značka čeká na titul od roku 2008. Loni bylo Ferrari velmi blízko ke koruně konstruktérů. Ztratilo jen čtrnáct bodů na McLaren. Angažování Hamiltona má být klíčovou částí do mistrovské skládačky. Leč tak jednoduché to nebude.

Další taháky F1 | Sport SZ

1. Top čtyřka o titul

McLaren, Red Bull, Mercedes, Ferrari. Očekává se napínavý souboj silné čtyřky o titul jako už dlouho ne. „Je příliš brzy vědět, jaký bude rok. Co víme, je, že mezi nejlepšími týmy to bude velmi těsné,“ řekl pilot Ferrari Lewis Hamilton.

„Pořadí se bude měnit většinou kolem Velké ceny USA. Týmy nasazují větší balíky úprav z toho, co jim zbude. To bude dělat sezonu,“ doplňuje expert na F1 Tomáš Richtr. „Rozhodovat budou detaily jako počasí, pneumatiky, pořadí se bude častěji měnit.“

2. Poslední sezona Verstappena v Red Bullu?

Zatím to jsou jen nepotvrzené spekulace, ale zaznívají stále častěji. Obhájce titulu Max Verstappen po sezoně skončí v Red Bullu. „Čekám, že je to poslední rok Verstappena v Red Bullu,“ kývne Richtr. „Jsem zvědavý, jak se to projeví na motivaci jeho a ostatních a získaných bodech. Lewis Hamilton by si taky přál, aby poslední rok u Mercedesu uběhl rychleji. Liam Lawson je skvělý pilot, ale Max Verstappen auto zná bravurně. Je nastaveno do úzkého profilu, ve kterém se umí vyznat jen on.“

3. Vztah mezi Piastrim a Norrisem

McLaren dokázal postoupit zase o krok vpřed se svým mistrovským autem a stejně tak se posouvají jeho piloti. „Piastri nabral zkušenosti po třech letech, čekám, že situaci Norrisovi ještě víc znepříjemní. McLaren to moc dobře nezvládá. Když budou bodově blízko, očekávám, že kvalitní výkony Piastriho nebudou na Norrise působit dobře,“ přemítá Richtr. „Utekl mu titul mistra světa, Verstappen má pravdu v tom, že kdyby on seděl v McLarenu, tak je mistrem světa.“

4. Antonelli, nový Verstappen?

Lídr Mercedesu George Russell už je hladový po úspěchu. „Problémy Mercedesu mu ale sebraly kus trpělivosti a motivace, byť je mladý,“ říká Richtr. O dalším pilotovi Mercedesu Kimi Antonellim se povídá, že je nový Max Verstappen. „Říká se, že je velké riziko dát mladíkovi závodní místo, ale týmy mají takové vyhodnocovací programy, že to za riziko moc nepovažuji. Kimi Antonelli může ostatní potrápit ve velkém,“ předpovídá Richtr.

Technologický showbyznys, jak F1 láskyplně říká Richtr, odstartuje 16. března v Austrálii.

Formule 1 se pohybuje v cyklech technologických pravidel. Současný je platný od roku 2022 do roku 2025. „V závěru těchto cyklů mají výkony týmů tendenci konvergovat, a tím pádem jsou závody zajímavější,“ podotýká Richtr. „Není důvod pro to, aby Ferrari, McLaren, Mercedes a Red Bull byly od sebe výkonnostně dále než loni, naopak budou blíž. Na setiny. Bude to fluktuovat.“

Tipovat si netroufá. „Čeká nás jedna z nejméně předvídatelných sezon za poslední dobu. Není nemožné, aby se Hamiltonovi nebo Leclercovi povedlo vyhrát titul mistra světa.“

Ferrari pod šéf Frédéricem Vasseurem, byť nemá takovou autonomii jako Jean Todt, považuje pořád za dostatečně dobře fungující.

„Od Velké ceny Španělska, kdy se vydali špatnou cestou ve vývoji podlahy, se zase chytili,“ podotýká Richtr. „A Lewis Hamilton je opravdu výjimečný. Jeho jezdecké kvality, v angličtině se tomu říká Racecraft, tedy ne jen řízení, ale jak umí číst Velké ceny, taktiku, komunikovat a závodit současně, jak přistupuje k soubojům. Tohle umí činit velice málo lidí, říká se jim A piloti. A těch je v historii F1 málo.“

Foto: ČTK, Profimedia.cz

Lewis Hamilton na testech v Bahrajnu.

Hamiltonova závodnická dráha započala v šesti letech, když mu otec půjčil motokáru. Ihned vyhrával, co šlo. Když mu bylo devět, setkal se s šéfem týmu McLaren Ronem Dennisem. „Jednou pro vás budu závodit za McLaren,“ řekl mu kurážně.

Hamiltonovi rodiče se rozvedli, když byly Lewisovi teprve dva roky. Do deseti let žil u matky, potom se svým otcem, nevlastní matkou a s nevlastním bratrem trpícím mozkovou obrnou. Věnoval se také fotbalu a karate, to když si jeho závodnických úspěchů všímali místní výrostci. Ve dvanácti si tak obstaral černý pás, aby se o sebe dokázal postarat.

„Hamilton budí vášně. Někteří fanoušci ho nemohou vystát, jiní ho zbožňují,“ líčí Richtr. „Je to velmi inteligentní člověk. Byl velmi mladý, když se ho McLaren ujal. Procházel jako osobnost určitými fázemi. S popularitou se dokáže poprat s grácií. Generuje mnohá partnerství a mnoho peněz, nechá za sebou odkaz pro další generace.“

Ve Ferrari si přijde na 60 milionů dolarů v základním platu. Díky bonusům a lukrativním sponzorským smlouvám může jeho příjem dosáhnout až 100 milionů dolarů (téměř 2,5 miliardy korun). To by trumfl i úřadujícího šampiona Verstappena.

Jak jsou placení piloti F1 | Sport SZ

1. Max Verstappen (Red Bull) 65 milionů dolarů

2. Lewis Hamilton (Ferrari) 60 mil.

3. Charles Leclerc (Ferrari) 34 mil.

4. Fernando Alonso (Aston Martin) 20 mil.

Lando Norris (McLaren) 20 mil.

6. George Russell (Mercedes) 15 mil.

7. Carlos Sainz (Williams), 10 mil.

Pierre Gasly (Alpine) 10 mil.

9. Alexander Albon (Williams) 8 mil.

10. Nico Hülkenberg (Kick Sauber) 7 mil.

Esteban Ocon (Haas) 7 mil.

12. Oscar Piastri (McLaren) 6 mil.

13. Lance Stroll (Aston Martin) 3 mil.

14. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) 2 mil.

Juki Cunoda (Racing Bulls) 2 mil.

Kimi Antonelli (Mercedes) 2 mil.

17. Oliver Bearman (Haas) 1 mil.

Liam Lawson (Red Bull), 1 mil.

19. Jack Doohan (Alpine) 0,5–1 mil.

Isack Hadjar (Racing Bulls) 0,5–1 mil.

Částky jsou v amerických dolarech a nezahrnují bonusy.

Zdroj: Racing News 365

Když před rokem utajovaný přestup potvrdili zástupci obou týmů, byla to bomba. Po oznámení, že Hamilton po sezoně opustí Mercedes a od roku 2025 bude závodit za stáj z Maranella, vzrostly ceny akcií italské automobilky na newyorské burze o dvanáct procent na 389,45 dolaru.

Šéf stáje Mercedesu Toto Wolff se dušoval, jací jsou s Hamiltonem blízcí partneři, skoro bratři, jenže pouto se přetrhlo. „Realita byla syrovější,“ povídá Richtr. „Wolff je tvrdým obchodníkem, mnohdy držel Hamiltona zkrátka - neměl takové peníze, jaké Hamilton chtěl, délky smluv také ne.“

A najednou se vyskytla příležitost. „Hamilton, dokonce za zády své vlastní manažerky, si vyjednal smlouvu s Ferrari, čímž ji připravil o tučnou provizi,“ usměje se Richtr.

Čtyřicetiletý Brit začíná v italské stáji novou kapitolu, profesní výzvu. Poprvé bude jezdit bez motorů Mercedes, poprvé není v anglickém týmu. „Tento krok je obrovský,“ řekl Hamilton po svém prvním testu v novém voze Ferrari. „Větší už to být nemůže. Vím, že jsem přesně tam, kde mám být. Každý den zažívám něco nového, což je skutečně vzrušující.“

Vyzařuje z něj elán a chuť do práce. Vzal to za správný konec, první dojem udělal výborný.

Už loni začal chodit na lekce italštiny, aby mohl lépe komunikovat se svými mechaniky a inženýry. V továrně Ferrari se blýskl projevem v italštině a chtěl si potřást rukou se všemi patnácti sty členy týmu. Znovu se potkal s oblíbenou výkonnostní trenérkou Angelou Cullenovou, s níž spolupracoval u Mercedesu sedm let.

„Hamilton dobře ví, co si to žádá. Mít lidi na své straně, i když jsou v garáži a uvidí se s ním jednou za půl roku. Přistupuje k tomu velice dobře, zná mentalitu tifosi. I když přijdou neúspěchy, dokáže je absorbovat. Chyby vezme jako příležitost,“ míní Richtr.

Adaptace na novou formuli bývá sice zhruba šestiměsíční, ale říká se, že Hamilton to dokáže výrazně zkrátit. „Možná je to vzkaz pro soupeře,“ přemítá Richtr.

Parťák Leclerc, nikoli rival?

A pak je tu týmový kolega Charles Leclerc. Možná ne A pilot, avšak špičkový rozhodně. Za Ferrari jezdí už šest roků. Nehrozí mezi nimi toxická rivalita?

„První týdny spolupráce mezi oběma jsou mega dobré,“ řekl šéf týmu Vasseur. „Nyní začínáme ve velmi dobré formě. Nejdůležitější je udržet si tento vztah, pokračovat v týmové práci a prosazovat se jako tým.“

Zní to až sluníčkově, jezdci si vyměnili komplimenty, zahrají si spolu šachy.

„Nečekám toxickou rivalitu,“ zavrtí hlavou Richtr. „Ale pro Charlese je to těžké. Totéž bylo u Vettela s Alonsem. Pokud za pět let nedosáhnete na úspěch, vstává se vám hůř na tréninky. Teď přijde do týmu nový kolega a celý svět se nevěnuje ničemu jinému. A když už se kamera obrátí na vás, tak jediné téma je Lewis Hamilton. Leclerc to snáší statečně, ale každý pilot má své ego. Není tou hlavní hvězdou. Ovšem není temperamentní jako Alonso nebo Verstappen, má velkou dávku sebekontroly. Emoce se u něj neprojeví na okruhu špatným způsobem.“

Hamilton přináší do Ferrari nejen jezdecké kvality, ale také cenné informace, jak funguje Mercedes. „Hamilton byl pak odkloněn od vývojových informací, ale jeho zkušenosti z Mercedesu přináší obrovské know-how, které bude nesporně užitečné i Ferrari. Rozumí konstrukci auta, jeho aerodynamickému chování. Bude svým inžerným schopný říct, jak to řešili i v McLarenu.“

To se však bude hodit jen zčásti, neboť od roku 2026 s novým technologickým cyklem začnou stáje na zelené louce. A pro letošek auto už postavené je. Dá se však ladit.

„Nedá se posunout třeba sedačka, rozdíly mezi vozy jsou v řádech centimetrů, ale to dělá hodně. Dá se vyladit záběr brzd, fungování spojky, ergonomie,“ jmenuje Richtr.

Klíčové testování probíhá tento týden v Bahrajnu. Znovu je ostře sledované.

Stejně jako když Hamilton poprvé předstoupil před továrnu Ferrari v Maranellu nebo když zajel první kola ve slušivé červené kombinéze ve Fioranu na soukromém okruhu stáje nedaleko výrobní haly.

„A desítky milionů párů očí bude upřených na monopost Ferrari Lewise Hamiltona, až budou zhasínat červená světla v Austrálii,“ nemůže se dočkat Richtr.

To ikonické spojení má sex-appeal!

„Jestli to je dobré spojení, ukáže až čas,“ nepředbíhá Richtr a pomůže si příklady z minulosti. „Když přicházel Sebastian Vettel do Ferrari, všichni předpokládali, že bude úspěšný. Alonso před tím taky. To samé se dá říct o dalších velikánech. Jediní úspěšní ve Ferrari ale byli pouze Michael Schumacher a Niki Lauda.“

Přidá se do VIP společnosti vzpínajících se hřebců i Lewis Hamilton? Od legendárního Schumachera, který vyhrál titul rovněž sedmkrát, se může odpoutat jako rekordman F1.

„Je pilot par excellence, řadí se k historicky nejlepším. Koho jiného byste chtěli ve svém týmu než toho nejlepšího. Jsou tady všechny předpoklady pro to, aby to bylo správné rozhodnutí,“ věří Richtr.

Související témata:
Ferrari (tým F1)

Doporučované