Článek
Novináři investigativního webu Mediapart ve středu zveřejnili třaskavou informaci. Získali důvěrné informace dokreslující jednání prestižního francouzského fotbalového klubu PSG. Z dokumentu, na který redakce odkazuje, vyplývá, že klub vlastněný katarským státem vytvořil na twitteru „digitální armádu“ falešných účtů ke kybernetickým útokům na své soupeře a kritiky.
Nezávislý web Mediapart způsob, jakým tato komunikace probíhala, popsal na příkladu účtu Paname Squad, který se na twitteru prezentuje jako „kolektiv nadšenců Paris Saint-Germain“. Tento účet, který byl spuštěn v srpnu 2018, klub PSG zásoboval exkluzivními informacemi s cílem zvýšit jeho sledovanost a důvěryhodnost u novinářů.
Smyslem těchto účtů bylo podle vyšetřování ovlivnit fanoušky PSG a média, aby se prosadily takové výklady situací, o něž zadavatelé stáli. Placené účty tak měly kromě útoků na konkrétní lidí brojit zejména proti finanční fair play (pravidlo, které má zabránit klubům v nadměrném utrácení).
Další osobností, která se stala terčem této umělé digitální armády, byl prezident fotbalového klubu Olympique Lyonnais Jean-Michel Aulas. Ten opakovaně hlásal, že PSG porušuje finanční fair play. Twitterové účty, které měly být klubem placené, tehdy psaly, že Aulas jenom „brečí“.
Mohlo by vás zajímat
Norský útočník Erling Haaland je nejzářivější střeleckou kometou světového fotbalu. Jeho výkonnostní růst už roky bedlivě dozoruje i český znalec mládežnických kategorií Jan Říčka.
Trollové se podle vyšetřování zveřejněného francouzským webem věnovali i médiím považovaným za nepřátelská vůči PSG, jako jsou Mediapart a L'Équipe, fanouškovi, kterého zfackoval Neymar, ale i mladé dívce, která brazilskou hvězdu obvinila ze znásilnění.
Profily jako „skuteční fanoušci“
Tyto falešné profily lidé spravují tak, aby to vypadalo, že jde o skutečné fanoušky klubu. Podle zprávy webu Mediapart armáda zahrnovala mnoho účtů podporujících PSG. 10 procent z nich navíc bylo možné na sociálních sítích vzhledem k počtu sledujících považovat za „vlivné“. Tyto účty podle francouzského média „umožňovaly ovlivňovat jiné účty předávající informace, fámy a skandály“.
Konkrétně komunikační oddělení PSG údajně dohlíželo na „armádu trollů“ v letech 2018 a 2019 prostřednictvím subdodavatele, společnosti agentury Digital Big Brother (DBB). Komunikačnímu oddělení PSG v té době šéfoval Jean-Martial Ribes. Agentura DBB tvrdí, že s Ribesem o těchto praktikách hovořila.
„Jako ředitel komunikace byl v době svého působení garantem komunikační strategie Paris Saint-Germain. A naší úlohou bylo přizpůsobit strategii stanovenou tehdejším ředitelem komunikace digitálnímu prostoru, a to pomocí našich různých nástrojů,“ uvedla agentura DBB.
Společnost DBB je registrovaná v Barceloně a kontroluje ji francouzsko-tuniský podnikatel Lotfi Bel Hadj. Tento francouzsko-tuniský podnikatel stojí v čele nepřeberného množství společností, které pronajímají své služby osobnostem, firmám nebo státům za účelem správy jejich digitální komunikace.
On a retrouvé @JM_Aulas, en 48e position. Mauvaise saison pour l'OL, pas sûr que la place soit qualificative pour la Coupe d'Europe 😂 https://t.co/pf0iO2Nmmn
— Paname Squad ⭐️⭐️ (@PanameSquad) May 18, 2020
Účet Paname Squad měl dokonce vlastní webové stránky a dosáhl hranice 10 tisíc sledujících, než v roce 2020 zanikl, jak napsal web Huffington Post. Ve výše přiloženém příspěvku se autoři vysmívají Aulasovi z klubu Olympique Lyonnais.
V roce 2019 Lotfi Bel Hadj například pracoval pro tuniského prezidentského kandidáta Nabila Karouiho, zatímco ten byl ve vězení. Facebook tehdy zrušil desítky účtů a stránek podezřelých z napojení na Bel Hadje. Think-tank Atlantic Council jeho praktiky ve zprávě nazvané Operace Kartágo již tehdy kritizoval.
Podle vyšetřování bylo údajně provedeno nejméně devět cílených útoků proti osobnostem nebo médiím, včetně Mediapartu po „spisu proti PSG“.
PSG tvrzení Mediapartu důrazně odmítá
Zdroj blízký klubu sdělil RMC Sport, že Paris Saint-Germain tvrzení Mediapartu zcela a naprosto popírá. Agentura AFP napsala, že se PSG skutečně obrátilo na společnost DBB, blízký zdroj ale vyvrátil, že by klub po agentuře požadoval, aby takto na hráče nebo jiné osobnosti útočila.
Z Francie
Francie se rozhodla pomoci Německu s nedostatkem plynu. Francouzský provozovatel přepravní soustavy poprvé pošle plyn do Německa přímo, nikoli přes Belgii. Německo na oplátku posílá do Francie elektřinu.
„PSG je globální značka a neustále spolupracuje s agenturami pro sociální média po celém světě. Místními i mezinárodními – aby propagovaly a oslavovaly vynikající práci klubu, jeho spolupracovníků a partnerů – jako všechny společnosti. Klub nikdy neuzavřel smlouvu s agenturou, která by poškozovala jakoukoli osobu nebo instituci,“ uvedl utajený zdroj podle RMC Sport.
Šéf komunikace PSG Jean-Martial Ribes se k obviněním nevyjádřil. Blízký spolupracovník prezidenta klubu Násir Al-Chelajfí popřel, že by se na tom Ribes nebo Al-Chelajfí podíleli. „Je zřejmé, že prezident se kampaněmi na sociálních sítích nebo twitteru nezabývá a že nemá čas ani chuť najímat lidi, kteří by trollovali ostatní,“ uvedla osoba blízká Al-Chelajfímu.
Kritika směřovala i do vlastních řad
Taktiku ale měla tato „armáda“ využívat i ke kritice svých vlastních hráčů, jako je jeden z nejlepších hráčů současného fotbalového světa Kylian Mbappé. Toho měly falešné účty kritizovat zejména v roce 2019, kdy se na veřejnosti objevily zvěsti, že Mbappé chce odejít do Realu Madrid.
Připomeňte si
Útočník Kylian Mbappé má po podpisu nové smlouvy nejvyšší plat v historii fotbalu. Jeko kontrakt také obsahuje klauzuli, podle níž Mbappé má důležitou roli v rozhodování o chodu a další budoucnosti klubu.
Mbappé tehdy nakonec řekl, že v PSG zůstane. Účet Paname Squad útočníkovi k rozhodnutí blahopřál, ale také jej vyzval, aby do budoucna „pracoval v tichosti“. Stejný účet také zveřejnil kritickou zprávu, když byl Mbappé na předávání cen francouzského Národního svazu profesionálních fotbalistů vyhlášen hráčem roku Ligue 1.
Odchod největší hvězdy?
Nejnovější zpráva z PSG přitahuje nejrůznější spekulace. Do toho se navíc řeší, že útočná hvězda klubu Mbappé je rozhodnuta odejít, přestože tento fotbalista novou smlouvu podepsal teprve před pěti měsíci.
Vítěz mistrovství světa 2018 již v létě odhalil touhu odejít do španělského Realu Madrid, který za 23letého hráče nabídl 154 milionů liber. Později ale Mbappé španělského giganta odmítl a podepsal v Paříži novou smlouvu na 750 tisíc euro týdně, což z něj dělá nejlépe placeného fotbalistu na světě. PSG je v tomto skutečně unikátní, na druhé a třetí příčce jsou Mbappého spoluhráči Lionel Messi a výše zmíněný Neymar.
Od té doby vyšlo najevo, že vztah mezi Mbappém a klubem je na bodu mrazu, a to i kvůli tomu, že se útočník cítí být klubem zrazen pouhých pět měsíců po podpisu nové smlouvy, jak uvedl web L'Equipe. Mbappé totiž chtěl mít větší volnost při hře na křídlech – což se v této sezoně zatím nenaplnilo. Po tomto nejnovějším skandálu bude možná z PSG chtít odejít ještě více.