Hlavní obsah

Před derby Slavia–Sparta. Jak by fotbalová tabulka vypadala, kdyby hráli miliardáři

Foto: Seznam Zprávy

Pavel Tykač jako hostitel, Daniel Křetínský jako host. Do Edenu v neděli dorazí Sparta.

Kolem českého fotbalu krouží několik podnikatelů z první byznysové ligy. Co je vlastně láká na vlastnictví klubů: kupují si hračku, radost, investici? V každém případě přicházejí v době, kdy se poměry ve fotbale zásadně mění.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nedá se to přehlédnout. Do českého fotbalu se v poslední době hrne elita českého byznysu.

Při fotbalové události podzimu, nedělním derby Slavia–Sparta, by se tak ve V.I.P. ložích mohli nechat vidět druhý nejbohatší Čech Daniel Křetínský nebo jeho uhelný rival, čtvrtý z nejmovitějších tuzemců Pavel Tykač.

Křetínský, většinový vlastník Sparty, by ovšem musel porušit emotivní slib, že do Edenu na zápas Slavie nikdy nepřijde. A Pavel Tykač, ještě čerstvý majitel Slavie, by musel oželet kratochvíli z posledních dnů, kdy osobně fandil s nejhlasitějšími příznivci z proslulé Severní Tribuny.

KřetínskýTykač jsou sice nejviditelnější, ale zdaleka ne jediní příslušníci miliardářské komunity, která vložila stovky milionů korun do českého fotbalu. Dva nejnovější příklady z poslední doby: internetový mág a investor Ondřej Tomek, jemuž Forbes spočítal majetek na 23,7 miliardy korun, projevil zájem o Hradec Králové, Karel Pražák (14,5 mld.), vlastník chemiček a deníku MF Dnes, zase oficiálně potvrdil, že jedná o vstupu do Sigmy Olomouc.

Co vlastně vábí bohaté muže (mezi něž zatím nepronikla jediná žena) k tomu, aby si koupili fotbalový klub?

Motivace je pokaždé jiná - a také doba, v níž do fotbalu přišli. Ale že hlavní aktéři derby Slavia–Sparta, pánové Tykač a Křetínský, inspirovali ostatní, nelze nevidět.

Křetínský s partnery vstoupil do letenského klubu v roce 2004. Od té doby ho sparťanské angažmá stálo odhadem dvě až tři miliardy, kterými sanoval klub. „Budou to tak dvě miliardy, se započtením Stramacioniho éry možná až tři miliardy,“ říká dlouholetý fotbalový reportér Luděk Mádl z podcastu Nosiči vody.

Křetínský si to může dovolit. Ale i pro něj se mění fotbalové časy. Sparta hraje Ligu mistrů, fotbalu se podařilo prodat marketingová práva za stovky milionů, postupně se očišťuje od éry, v níž vládla jiná než byznysová pravidla. Je z něj „produkt s vyšší hodnotou“, jak je nyní módní říkat. Ale kromě toho, že je to pravda, je to také důležitá okolnost pro odpověď na otázku, proč se sem miliardáři hrnou.

Fotbal už může být regulérní investicí, jak ukazuje třeba vstup Ondřeje Kanii do Liberce. Kania má spočítáno, že mu stačí s Libercem jednou za pět let hrát evropské poháry, umisťovat se v horních patrech Chance ligy - a severočeský klub nebude bezednou dírou na jeho peníze.

Nevíme, zda Kania patří mezi miliardáře, ale do skupiny podnikatelů a investorů, kteří vstoupili do fotbalu v časech současného boomu, se přiřadil velmi výrazně.

Boom spočívá hlavně na třech pilířích. „Fotbal je očištěn od doby, kterou symbolizoval Roman Berbr. Českým klubům se daří tak, že si pro příští dvě sezony, možná déle, zajistily zajímavou pozici v evropských pohárech a tím pádem přísun peněz od UEFA. A do třetice: podařilo se prodat výrazně dráž práva na fotbal,“ vyjmenovává Luděk Mádl.

Podnikat ve fotbale dává a v příštích letech bude dávat větší smysl. „Boom nemusí skončit s touto sezonou, pokud se tedy nestane nějaký malér,“ tvrdí Mádl.

Své o tom letos ví právě Sparta. Letenští zatím v nejlepší klubové soutěži, Lize mistrů, jeden zápas vyhráli a v druhém remizovali. Pokud připočteme finanční odměnu jen za start, už nyní se směrem na Letnou přesune více než půl miliardy korun. Sparta může nakonec vydělat klidně i miliardu a pro Křetínského definitivně přestane být vysavačem jeho kont.

Ale pozor. Liga mistrů není výhodná jen pro Spartu, ale pro celý český fotbal. Jak upozorňuje zmíněný majitel Liberce Kania, UEFA letos peníze posílá i týmům, které se nedostaly ani do předkola soutěže. Kania výpočet zjednodušuje na 11 % z každého eura, které Sparta získá. Tolik dostanou kluby Chance ligy.

Na stovky milionů se těší i v Edenu či Plzni díky Evropské lize. Přes 80 milionů zatím očekává Mladá Boleslav za Konferenční ligu.

Se silnějšími majiteli i odměnami z UEFA roste také hodnota klubů, neboli investice zmíněných miliardářů se opravdu zhodnocují.

Například Slavia je první český tým, kterému prestižní analytický server Transfermarkt.com odhadl hodnotu kádru na větší sumu než 100 milionů eur. Druhá Sparta má o téměř 15 milionů míň.

Lepší a dražší hráči zase lákají diváky.

Letošní průměrná návštěvnost přesahující 6,5 tisíce na zápas je druhá nejvyšší v historii. Utkání živě sleduje téměř o polovinu více diváků než na začátku devadesátých let. Absolutní rekord z poloviny devadesátek zůstává nepokořený i díky Zbrojovce Brno, která měla průměrnou domácí návštěvnost přes 20 tisíc diváků.

Nicméně více diváků, více lístků, více peněz.

Poslední, kde se letos začalo točit více peněz, jsou vysílací práva. Jak uvedl v rozhovoru pro sport.cz šéf Slavie Jaroslav Tvrdík, televizní a marketingová práva se podařilo prodat za 750 milionů korun.

Oproti loňskému roku za vysílání dostane liga trojnásobek peněz, mediální práva si rozdělilo několik subjektů. Například O2 TV za balíček zaplatila 302 milionů korun, Betano 129 milionů a Pragosport 1,2 milionu za druhou ligu.

Mít vlastní klub už tak nemusí být jen drahá hračka, jak tomu bylo v minulých desetiletích.

Doporučované