Článek
Po historické výhře proti Betisu byl dojatý. Je to pět měsíců, co se David Trunda stal majitelem Mladé Boleslavi, a za tu dobu si odbyl celou řadu turbulentních momentů. Nejpalčivější z nich byl nejspíš vyhazov trenéra Davida Holoubka před klíčovým odvetným duelem o základní skupinu Konferenční ligy. Na jeho místo nastoupil švédský kouč Andreas Brännström se sportovním ředitelem Josefem Jinochem.
Klub se do hlavní fáze evropských pohárů přece jen probojoval – a ve čtvrtek si v Konferenční lize připsal první výhru. A hned proti španělskému Betisu. Z tribun ho sledovaly v deštivém a takřka mrazivém počasí čtyři tisíce diváků. Návštěva nadprůměrná ve městě, v němž na fotbal chodí obvykle mnohem méně lidí.
V každém případě šéf a majitel Mladé Boleslavi David Trunda kritiku na stranu klubu vnímá a reflektuje. I v nočních hodinách po utkání ve své kanceláři si našel čas na rozhovor pro Seznam Zprávy, ve kterém vyložil možnosti na zlepšení zázemí na stávajícím stánku, ale i sny klubu o novém stadionu.
Jak chcete pracovat na větším komfortu pro fanoušky, aby se tu cítili příjemněji?
Je to správný dotaz. V rámci Evropské ligy jsme postavili nové hospitality zázemí s kapacitou pro 600 osob a naši partneři i UEFA si tento krok velmi chválí. Finančně je to samozřejmě hodně nákladné, takže teď diskutujeme, jestli v tom budeme pokračovat, abychom fanouškům vytvořili kryté zázemí na předzápasové aktivity a na poločas i pro další zápasy.
Jak lze komfort vylepšovat přímo na tribunách?
Stadion je trochu starší. Měl jsem schůzku s panem primátorem, kde se bavíme o nějaké možnosti vylepšení stávajících podmínek. Například ohledně zakrytí zad na východní a západní tribuně, aby se tady naši fanoušci cítili trochu lépe. Teď pracujeme na nacenění zakrytí stěn dokola stadionu, aby komfort diváků byl lepší. Jsou různé možnosti, mluvíme ale i o vylepšení zázemí, například pro catering a fanshop.
Máte ohledně stadionu do budoucna i vyšší ambice?
Plánujeme vytvořit koncept a studii, jak by mohl nový stadion vypadat. Naším cílem je však jít postupně krok za krokem – pracovat na stabilním rozvoji klubu, přitáhnout více fanoušků, nabídnout atraktivní fotbal a současně otevřít diskusi o možném vývoji v dlouhodobějším horizontu.
Nový stadion je tedy v tuto chvíli sen, nebo vidíte i reálné možnosti, jak by se dal zaplatit?
Je to samozřejmě sen, byla by to pecka, ale jdeme postupnými kroky. Kontrolovaně se pobavit o tom, jestli to by bylo možné a jak by stadion vypadal v připravené studii. A pobavit se, jestli bychom neutráceli zbytečné miliony za nějaké plány.
Stál by stadion na místě současné Lokotrans Areny?
Bavíme se o různých možnostech, ale jedna z nich je tady na spartakiádním stadionu, kterému interně říkáme jednička. Jsou různé možnosti, a co se týče zázemí, nyní mluvíme o vylepšení zázemí pro catering pro naše fanoušky.
Máte směrem k novému stadionu někoho v zádech, kdo by do toho byl schopen nainvestovat, popřípadě že by se na financování stavby podílel s městem?
Od mého vstupu do klubu přišla spousta nových partnerů, kteří nám pomáhají a poznávají se s klubem. Jezdí sem, dívají se na zápasy, byli s námi na zahraničních výjezdech. Takže vzájemně mapujeme terén, jak bychom si mohli pomoct. Ale cítím od některých partnerů i zájem toho, že kdyby tady byla nová aréna, měli by zájem se na tom podílet. Diskutujeme tedy různé možnosti.
Jaké jsou?
Snažíme se ukázat, jak pracujeme, aby nás poznali zevnitř, jak přemýšlíme. Některé partnery znám dlouhodobě z dřívějších projektů a mám velkou radost, že nám sem všichni jezdí fandit nejen z Boleslavi, ale i z Prahy. Dnes jsme měli narváno, a to dlouhodobě, jak VIP Gold, tak VIP Silvery jsou totálně vyprodané. Snad se nám to tedy podaří. Máme některé nové partnery, prodlužujeme smlouvy se stávajícími partnery, snažíme se všechny smlouvy prodlužovat minimálně na tři roky, abychom mohli společně tvořit.
Průměrná návštěvnost v české lize
V závorce je uvedeno procento z počtu obyvatel, u Prahy vyděleno počtem klubů v lize – tedy 346 183 na jeden klub. Údaje za první polovinu základní části Chance Ligy v sezoně 2024/25.
- Slavia 18 420 (5,3 %)
- Sparta 16 724 (4,8 %)
- Plzeň 8934 (4,8 %)
- Baník 8320 (2,9 %)
- Hradec Králové 6887 (7,3 %)
- Bohemians 5312 (1,5 %)
- Teplice 4965 (9,7 %)
- Slovácko 4849 (19,4 %)
- Olomouc 4471 (4,4 %)
- České Budějovice 3865 (4 %)
- Liberec 3835 (3,6 %)
- Jablonec 3576 (7,7 %)
- Mladá Boleslav 3234 (7 %)
- Dukla 3221 (0,9 %)
- Pardubice 2631 (2,8 %)
- Karviná 2364 (4,8 %)
Zdroj: Chanceliga.cz
Mluvil jste o tom, že klub má největší potenciál v Česku. Můžete to po těch pár měsících korigovat či rozvést, jak jste to vlastně myslel?
Bylo to interpretováno trochu jinak, ale když se podíváte kolem dokola na zázemí FK Mladá Boleslav, zjistíte, že je tady profesionální atletický stadion, atletická dráha, je tu velké množství travnatých ploch, jsou tu umělky. Srovnáte to se zázemím našich větších klubů a zjistíte, že infrastruktura je díky spolupráci s městem a partnery fantastická. Potenciál v infrastruktuře a zázemí je obrovský.
A dále?
Druhá věc je DNA klubu FK Mladá Boleslav. Když se na to podívám historicky, myslím, že je velmi důležité, aby tu byla stabilita, jasně daná strategie a kontinuita. Tomu chceme přizpůsobit i příchody a odchody hráčů, výběr trenéra, trpělivost, činit správné investice a mít kontrolovanou ekonomiku klubu. Když tohle všechno shrnu, vidím v tom jeden z největších potenciálů sportovních projektů u nás z mé tenisové nebo hokejové zkušenosti.
Pokud tomu rozumím správně, partneři slyší i na to, že ve městě sídlí automobilka Škoda. Mít tedy vazby na lidi, kteří jsou okolo této firmy, může být pro potenciální partnery lákavé, že?
Tato teze není správná, je to úplně jinak. Naším cílem je vybudovat akademii a na tom nyní usilovně pracujeme. Mít svoji základnu dětí, kterou budeme postupně rozvíjet. Vychovat si svoje vlastní šikovné kluky a holky. Mít dalšího Máru Matějovského z akademie, je to, co se našim partnerům ohromně líbí. I to, že dnes hrálo několik našich odchovanců, není úplně typické. To je první věc.
A druhá?
Partnerům neslibujeme vůbec nic. Ukazujeme jim, jak pracujeme. Měli možnost díky evropským pohárům poznat, jak fungujeme. Viděli, že si nenajímáme žádné agentury, všechno si děláme v rámci našeho pracovního týmu sami. A partneři, kteří s námi jedou, už většinou nejezdí sami, ale s partnerkami, manželkami a rodinami. Líbí se jim tady a chtějí tady strávit příjemný čas na zápase, trochu si odpočinout. Samozřejmě fotbal je nejen v České republice fenomén a poskytuje pro obchodní aktivity a networking celou řadu příležitostí.
Ale není to ten primární důvod?
Není to primární důvod, ale samozřejmě propojení všech našich partnerů tady je. Partnerům záleží na tom, aby finance, které vloží do podpory našeho klubu, byly investovány do rozvoje akademie, klubu a zázemí. Spolu s městem jsme v poslední době nainstalovali nové turnikety, což je fantazie. Všichni si je chválí. Chceme být skromný, ale ambiciózní klub, mít jasně dané hodnoty.
Co pro vás vlastně znamenala výhra proti Betisu?
Všichni jsme byli plní emocí, protože jsme toužili po vítězství a chtěli udělat fanouškům radost.
Prý tam byla i slzička v oku.
Jak to víte? (úsměv) Byli jsme opravdu dojatí. Když vidíte atmosféru na stadionu, to choreo od fanoušků bylo nádherné. Kluci hráli skvěle a počítali jsme každou vteřinu do závěrečného hvizdu. Fanoušci pak volali „Do Díry!“ a já jsem se ptal, co to znamená. Prý je to nějaký bar, takže to určitě šli oslavit. Všichni mají obrovskou radost, a to je to nejdůležitější. Je tam spousta emocí.
Je to pro vás i zadostiučinění práci, kterou jste odvedli v klubu za poslední měsíce?
Já to tak vůbec neberu. Beru to jako obrovské poděkování a odměnu všem kolegům v klubu, hráčům, fanouškům, kteří se na tom podílejí, protože to není jednoduché a pracujeme dnem i nocí všichni na plné obrátky. Často fouká protivítr. Dnes jsme ho měli v zádech a já mám velkou radost za všechny, že se to povedlo, protože všechny zprávy, které teď jdou, že to bylo kvalitní utkání, výborný výkon, všichni bojovali za Boleslav, což je taky obrovsky důležité kvůli týmovému duchu.
Výhra proti Betisu bylo první vítězství Mladé Boleslavi proti klubu z elitních evropských soutěží za posledních osmnáct let. I od fanoušků je slyšet, že je klub v Boleslavi cítit víc. Jaký signál je tedy tento výsledek i pro samotné město?
Za poslední čtyři měsíce bylo důležité, abychom spolu všichni začali komunikovat a slyšet, co je potřeba udělat pro to, abychom klub posunuli dál. Šli jsme marketingově skromnější cestou, věcmi, které byly možná méně vidět na první pohled. Ale komunikovali jsme s fanoušky i městem. To, že se nám podařilo získat pořadatelství na domácí stadion, nám dodalo obrovskou energii a investujeme do práce a do cíleného marketingu.
Jak to konkrétně vypadá?
Máme obrandované zastávky, podnikli jsme s naším maskotem opakovaně návštěvy v Bondy Centru, fanoušci nám to pak vracejí. Není to jednoduché, protože samozřejmě víte, jak to funguje v Boleslavi. Na směnách ve Škodovce je spousta lidí, ale dnes přišlo něco málo ke čtyřem tisícům divákům, což je super číslo. I kdyby na stadion tolik lidí nepřišlo, atmosféra byla za mě úplně fantastická. Jdeme krok za krokem, máme marketingovou strategii, na které se podílejí všichni v klubu.
Co je váš hlavní marketingový pilíř?
Vyznávám filozofii, že každý je důležitý. To je úplně jednoduché. Hlavní marketingový pilíř je pro nás opravdu jednoduchý – je to propojení všech aktivit do logického celku, který má jasnou koncepci a postupně ji realizujeme v každém kroku, který jsme si nastavili. Klíčové je pracovat s našimi fanoušky a vytvářet pro ně prostředí, které bude stále lepší. Ať už mluvíme o doprovodném programu, fanzónách nebo vylepšení zázemí. Všechno směřuje k tomu, abychom zajišťovali komplexní a nezapomenutelný zážitek pro všechny, kteří nás podporují.
Jak komunikujete s fanoušky?
Měli jsme před Betisem besedu s fanoušky, která byla úžasná. Zase přišlo víc lidí, takže strategie je plnit dílčí kroky, které si vytyčíme. A pak to samozřejmě souvisí se sportovním výkonem. Když náš fanoušek uvidí, že všichni v klubu včetně hráčů za klub vydají všechno, pak se odvděčí atmosférou, která dnes na stadionu byla. Máte pravdu, že je to asi historické vítězství, protože doba před sedmnácti lety byla jiná.
Jaké zkušenosti vám dává evropská konfrontace?
Betis je obrovský klub. Před zápasem jsme seděli s vedením a viceprezidentem i prezidentem klubu. Informace, které člověk má možnost získat a učit se od nich a třeba něco částečně použít a aplikovat, jsou k nezaplacení. Dá se o tom vykládat dlouho, ale veškerou strategii máme naplánovanou. Spíš si ji ovšem necháme pro sebe a necháme na vyhodnocení lidí, se kterými komunikujeme, aby si sami udělali obrázek, jestli se plní, nebo ne.
Když koukáte o pár kilometrů na sever do Liberce, jak vnímáte rozdíl ve vašich přístupech?
Ty cesty jsou úplně jiné. Snažíme se inspirovat, koukáme na Slavii, Spartu i na Plzeň. S fanoušky perfektně pracuje Baník. A pak se logicky díváme na zahraniční kluby, kde bereme inspiraci.
Třeba kam?
Třeba do Skandinávie. Ale třeba taky na Bayern Mnichov, marketingově se díváme na velké kluby, protože spousta věcí se dá i v naší míře částečně aplikovat.
Například?
Třeba je to využití fanzón a podobných věcí, komunikace s fanoušky, inspirace reverzním ticketingem, který dělají perfektně třeba ve Slavii nebo na Spartě. Tam se díváme, protože to u nás nikdy nešlo a teď s tím začínáme pracovat.
Sport na Seznam Zprávách
Sledujeme pro vás velké události, zákulisí a hlavní hybatele sportovního dění.
Fotbal | Hokej | Tenis| Nosiči vody | Sociální sítě
Tedy i třeba CRM, segmentace fanouškovských skupin a cílený marketing?
Přesně tak, to budeme chystat na příští sezonu. Už jsme začali pracovat s reverzním ticketingem a propojením zón, to tady nikdy nebylo, takže chceme, aby byl stadion pro fanoušky uživatelnější. Chystáme online bezhotovostní část služeb v aréně, zrovna příští týden máme schůzku v ČSOB, kde bychom měli dořešit platební terminály, takže tady bouráme spoustu věcí. Není to jednoduché.
A co se týká sportovní strategie?
Byl to jeden z důvodů, proč přišel trenér Andreas Brännström nebo pan Jinoch na pozici šéfa sportovního rozvoje. S nimi každodenně diskutujeme, jakým směrem se ubírat, aby strategie a koncepce byly správně nastaveny. Zásadní změna je možná v jiném pohledu, než je někdy u nás zvyklostí.
Zastavím se na chvíli u pana Jinocha, který je ve fotbalovém prostředí vnímán jako šíbr starého střihu. Co vám přináší do klubu?
Znám pana Jinocha dlouho již ze svého působení ve Slavii, kde jsme spolu úzce pracovali v ne zrovna lehké době. Když jsem přišel do Boleslavi, byl to první člověk, se kterým jsem chtěl spolupracovat, protože ho považuji za obrovského odborníka a velmi pracovitého a férového člověka. A to je přesně to, co zapadá do konceptu, který tady tvoříme.
Jak to myslíte?
Mám na mysli napojení na zahraničního trenéra, který zase přemýšlí out of the box. Mnohdy jde i proti různým dalším směrům, což prokázal i ve svých předchozích angažmá. Jde do tvrdé diskuze a chce pracovat trochu odlišným směrem, než jsme v Česku zvyklí. Připadalo mi tedy velmi zajímavé propojit s ním zkušeného odborníka jakým pan Jinoch rozhodně je.
Jak to zatím z vašeho pohledu funguje?
Jsem přesvědčen, že to funguje. Samozřejmě tomu předcházelo několik společných schůzek s oběma kolegy, během kterých jsme si jasně stanovili výchozí bod. Poté se osobně setkali, diskutovali a nyní pracujeme na každém kroku. Máme za sebou řadu důležitých debat a diskusí o tom, jak společně naplňovat naše cíle a neustále se zlepšovat. Před námi je ještě spousta práce, ale věříme, že jsme na správné cestě.
Bude těžké v zimě udržet záložníka Patrika Vydru, který je kmenovým hráčem Sparty?
Uvidíme. Máme nějakou dohodu se Spartou, která je, řekněme, na gentlemanské bázi. Jak se Spartou, tak se Slavií máme korektní vztahy a uvidíme, co se stane. Myslím si, že teď nejde moc predikovat, co se stane. Proběhla tu diskuze, že by Patrik Vydra měl v Mladé Boleslavi zůstat, za to bych byl moc rád.