Článek
Představte si, že byste během jednoho jediného dne mohli navštívit hned několik zápasů hraných v anglické Premier League, německé Bundeslize a španělské La Lize. V jednu Arsenal, ve čtyři Bayern a od osmi madridské derby. Mohli byste se posadit do libovolné řady a donekonečna si přehrávat ty nejzajímavější akce z jakéhokoliv úhlu. A to všechno samozřejmě bez jakéhokoliv cestování, klidně v županu a papučích.
Že se to nikdy nestane? Možná. Podle mnohých odborníků na umělou inteligenci jde spíš o otázku času.
Jedno procento nestačí
Manchester City není pouze nejúspěšnějším anglickým klubem poslední dekády. Jedná se také o jakéhosi digitálního průkopníka v rámci poměrně konzervativního fotbalového světa. Lídr Premier League rozjel vysoce ambiciózní projekt, v němž se chystá „postavit“ zbrusu nový Etihad Stadium.
Nová aréna, která by měla až na pár detailů věrně kopírovat svou fyzickou předlohu, již brzy vyroste ve virtuálním světě, nebo chcete-li – v metaversu. Samotný pojem metaverse v tomto případě nejlépe označuje jakýsi virtuální prostor, který by v budoucnu mohli jeho uživatelé společně sdílet. Podle některých už v metaversu prostřednictvím sociálních sítí a internetu dávno žijeme, podle jiných nás ten „pravý“ zážitek skrze promakanější virtuální realitu teprve čeká.
Citizens si na pomoc přizvali odborníky nejpovolanějšího charakteru. Technologický gigant Sony, s nímž v Manchesteru podepsali tříletý kontrakt, svět v minulosti obohatil například uvedením herní konzole PlayStation. Právě PlayStation je zřejmě tou nejpopulárnější branou, skrze niž se miliony chlapců a dívek po celém světě seznamují s fotbalem. Projekt ale nemyslí pouze na ty nejmladší.
„Chod našeho klubu stojí na podpoře technologického progresu, který by mohl zlepšit život našich fanoušků. Pokud vše klapne, společně se Sony vytvoříme pro naše příznivce po celém světě naprosto unikátní prostor, v němž budou moci prožít něco, co bylo dosud absolutně nemožné,“ řekla Nuria Tarreová, marketingová ředitelka City Football Group.
🚨 Manchester City will become the first Premier League club to enter to Metaverse after beginning construction of the virtual Etihad stadium with the help of Sony's VR experts.
— Transfer News Live (@DeadlineDayLive) February 22, 2022
They have signed a 3-year partnership with Sony.
(Source: SI) pic.twitter.com/TBTRVgfu1P
Podle ní se do Manchesteru alespoň na jedno utkání za život vydá maximálně jedno jediné procento všech fanoušků Citizens. Klub by tak rád výrazně změnil poměry, které se ještě v roce 2022 jeví přinejmenším jako těžko měnitelná konstanta.
Nová éra sportovního vysílání?
Cílem projektu je vybudovat virtuální stánek Etihad Stadium, jehož ochozy by se mohly zaplnit libovolným počtem fanoušků. Ve virtuálním světě by zcela určitě neexistoval pojem jako maximální možná kapacita.
This is the incredible tech Sony and Manchester City is using to create a 1/1 game model for their Metaverse stadium. 🤯 pic.twitter.com/CPnD2GWUiu
— Kingz (@NFTKingz) February 21, 2022
„Je to kompletně virtuální, tudíž nemáte žádná fyzická omezení. Divák by se mohl ‚připojit‘ na stadion třeba z druhého konce světa a mohl by sledovat dění na hřišti tak, jako kdyby seděl v první řadě. Mohl by si také neustále vybírat z nepřeberného množství nejrůznějších úhlů, stal by se vlastním režisérem. Fantazii se v tomto případě žádné meze nekladou,“ prohlásila odvážně Tarreová, podle které se nejpozději do 10 let přesune konvenční sledování sportovních událostí z pohovek do světa metaversu.
Pokud fotbal směřuje tímto směrem, vyvstává hned několik palčivých otázek. Jak by zareagovaly televizní kanály jakožto dosavadní držitelé vysílacích práv? Pokud by kluby v blízké budoucnosti vybudovaly vlastní virtuální stadiony s futuristickou technikou, jak by se změnila jejich mediální síla a co všechno by to v praxi obnášelo? Ale nejprve si snad radši počkejme na to, co dokážou v Manchesteru vytvořit.