Článek
Na mistrovství Evropy ve fotbale vyrazil za českou reprezentací v letech 2000, 2004, 2016 a 2024. Na světovém šampionátu 2006 v Německu, posledním s českou účastí, nemohl fanoušek Jiří Malík rovněž chybět. Cestuje pokaždé s kamarády, skupinkou čtyři až šesti lidí. A pokud český tým postoupí po dvaceti letech na MS do Ameriky, bude chtít být příští rok u toho.
„Rád bych jel. Ale jednak musíme postoupit a jednak zápas musí být v Mexiku. Do USA nechci jet kvůli politice prezidenta Trumpa, v Kanadě jsem již několikrát byl. Proto bych sháněl jen lístek do Mexika, kde bych spojil zápas s cestováním a dovolenou,“ plánuje.
Malík už pečlivě sleduje informace o způsobu prodeje vstupenek. FIFA minulý týden oznámila, že ceny vstupenek budou začínat na 60 dolarech (asi 1250 korun) za nejlevnější místa ve skupinové fázi. Nejdražší vstupenky na finále vyletí až na 6730 dolarů (asi 139 tisíc korun). To se však může změnit, jakmile v říjnu začne prodej.
Organizátoři budou totiž používat variabilní, dynamické ceny, aby mohli reagovat na (ne)zájem diváků. Ceny se tak pravděpodobně změní před a po losu mistrovství světa 5. prosince, kdy budou známé zápasy skupinové fáze, data a místa konání.
Jak fungují dynamické ceny | Sport SZ
Organizátorům velkých sportovních akcí umožnují zvýšit ceny v průběhu předprodeje, pokud podle poptávky zjistí, že mohou vydělat více peněz. Nebo nastaví vyšší počáteční ceny s tím, že je mohou pak snížit, pokud budou prodeje vstupenek váznout, jako se to stalo nedávno při mistrovství světa klubů.
FIFA zvolila dynamické ceny i proto, že nižší fixní cena motivuje ke scalpingu (obchodní strategii zaměřené na dosahování malých zisků z drobných cenových pohybů v extrémně krátkém časovém horizontu, často během několika sekund až minut). Docházelo by více k předprodeji vstupenek na černém trhu. Scalpeři vstupenky prodávají za účelem zisku a rozdíl pak de facto dorovná stanovenou vyšší dynamickou cenu, jenže zisk nekončí u pořadatele a nevrací se tak do rozvoje fotbalu.
Kritici dynamických cen upozorňují na to, že nižší pevně daná cena by umožnila i fanouškům s menšími příjmy zažít fotbalové mistrovství světa, které se koná jen jednou za čtyři roky.
První fáze prodeje vstupenek s loterií bude zahájena dnes. Fanoušci si mohou zakoupit vstupenky (pomocí karty Visa) a pokud budou náhodně vybráni, dostanou možnost získat až 40 vstupenek – čtyři na zápas.
Malík ví, jak zapeklité shánění vstupenek je. Vždy volí oficiální cestu, je zaregistrován na UEFA ticketingu. „Je to složitý proces, dřív to asi bylo jednodušší. Bývají dva systémy prodeje. Buď se začnou vstupenky na internetu prodávat v určitý jednotný čas, což je velký problém. Nebo je v časovém rozpětí možnost se přihlásit a poté proběhne losování ze všech zájemců. To je pro nás větší šance,“ říká.
Do losování se totiž hlásí všichni kamarádi, kteří chtějí jet. „Vždy někoho z nás vylosovali a ten koupil maximální počet lístků pro všechny. Nedostali jsme se jen do Polska a Švýcarska,“ popisuje Malík vcelku úspěšnou taktiku.
„Dostat se na mistrovství Evropy i světa zahrnuje určitou péči a starost ze strany fanouška - hlídat si termíny pro odeslání žádosti, spuštění prodeje, možnost získat vstupenky přes svaz. A pak samozřejmě mít i to štěstí. To ovšem přeje připraveným,“ doplňuje fanoušek David Pletánek, který nechyběl na posledních třech evropských šampionátech.
Na světový se však nechystá. „Vzhledem k pravidlům, které nás čekají, viz mistrovství světa klubů a bouřky, kvůli nimž se můžou posouvat časy zápasů, se celé plánování daleko více komplikuje,“ vysvětluje.
Nemůžu říct, že je těžké se na vrcholnou fotbalovou akci dostat, když jsem se pokaždé dostal aspoň na nějaký zápas. Ale určitě to chce štěstí volit správné zápasy, vybrat větší stadiony a většinou dražší kategorii, zvyšujete si tím šanci. Spoustě lidem totiž stačí jen ty nejlevnější vstupenky, kde se pak sejde nejvíc žádostí.
Poprvé vyrazil na Euro v roce 2016, kdy byla možnost žádat o vstupenky na české zápasy výhradně přes web UEFA. Bylo potřeba mít trvalý pobyt v ČR, nebo zdejší občanství. Následně fanoušek vyplní žádost (utkání, počet vstupenek, jejich kategorie) a čeká. Záleží vždy na zájmu. Pokud je vyšší než přidělená kvóta, vstupenky se losují.
„Princip získání vstupenek je více méně stejný. Poptávka na webu UEFA či FIFA a modlení se, abyste byli vylosováni,“ dodává Pletánek.
Poslední mistrovství Evropy - tedy rok staré, hrané v Německu - nabídlo možnost poptávat vstupenky přímo přes FAČR. „Nicméně tady to svaz zkomplikoval pravidlem žádosti z jednoho počítače. Pokud jste vyplnili žádosti pro ostatní členy rodiny, tedy rozdílné údaje, ale z jednoho počítače, bylo to považováno za duplicitu a takové žádosti byly vymazány,“ vybavuje si útrapy. „Stalo se to i mně a musel jsem vzít za vděk standardní cestu, tedy losovačku na webu UEFA. Naštěstí jsem byl i tentokrát úspěšný a byl jsem na zápase ČR-Portugalsko.“
Některé asociace vstupenky do svých sektorů prodávají samy, a to například registrovaným příznivcům, jakýmsi členům reprezentačního fanklubu. „Nemůžu říct, že je těžké se na vrcholnou fotbalovou akci dostat, když jsem se pokaždé dostal aspoň na nějaký zápas,“ přemítá Pletánek. „Ale určitě to chce štěstí volit správné zápasy.“
A nejde o štěstí, nýbrž o strategii. „Vybrat větší stadiony a většinou dražší kategorii, zvyšujete si tím šanci. Spoustě lidem totiž stačí nejlevnější vstupenky, kde se pak sejde nejvíc žádostí,“ vysvětluje Pletánek.
Druhá etapa prodeje vstupenek na světový šampionát, která nebude zahrnovat požadavek na kartu Visa, proběhne od konce října do začátku prosince. „Pak přijde na řadu další loterie, po níž bude po losování mistrovství světa následovat fáze: kdo dřív přijde, ten dřív mele,“ uvádí server The Athletic.
Zástupci FIFA uvedli, že ještě nestanovili všechny počáteční ceny. Vstupenky rozdělí do čtyř kategorií podle pater stadionu. Ve většině etap prodeje si fanoušci zakoupí vstupenky v těchto kategoriích, aniž by věděli, do které sekce nebo řady budou přiřazeni; nebudou si moci vybrat konkrétní sedadla.
Maximální cena vstupenky na finále je více než čtyřnásobná ve srovnání s kategorií 1 na finále MS 2022 v Kataru, tam lístky stály 1605 dolarů.
Když ceny vstupenek klesají
Třebaže je dynamické stanovování cen spojováno se zvyšováním, před letošním mistrovstvím světa klubů se stal opak. Měsíce poté, co FIFA původními cenami nadhodnotila poptávku, cena vstupenek prudce klesla, protože pořadatelé se snažili zaplnit jinak prázdná místa.
Očekává se však, že zájem po mistrovství světa ve fotbale 2026, které bude zahrnovat 104 zápasů v 16 městech USA, Kanady a Mexika, bude mnohem vyšší a ceny by mohly vzrůst.
Variabilní ceny umožní FIFA maximalizovat příjmy a návštěvnost. Očekává se, že prodejem vstupenek vydělá přes tři miliardy dolarů a že překoná rekord návštěvnosti, který stále drží šampionát z roku 1994 rovněž v USA.
V první fázi předprodeje s Visa bude k dispozici přibližně milion vstupenek z celkového počtu zhruba 6 milionů pro turnaj. Oficiálně již o ně projevilo zájem 8,5 milionu lidí.
Mistrovství světa začne 11. června v Mexico City a skončí 19. července finálovým zápasem na stadionu MetLife v East Rutherfordu v New Jersey.
Jiří Malík počítá s tím, že výlet do Mexika ho přijde asi na 50 tisíc korun. „Záleží na ceně letenek. Lowcostové se dají sehnat kolem dvanácti tisíc, normální letenky za dvacet tisíc. Za vstupenku jsem ochoten dát maximálně pět tisíc,“ dodává.
Když sám cestuje po světě, má náklady na dopravu, ubytování a živobytí dva až tři tisíce na den. „Mexiko by mělo byt trochu levnější. Takže patnáct dnů dovolené i s jedním zápasem by mě mohlo vyjít asi na padesát tisíc,“ plánuje Malík.
Zbývají už jen maličkosti - postup českého týmu po 20 letech a štěstí na vstupenky. Tedy štěstí podpořené správnou strategií.