Článek
Faerské ostrovy jsou fotbalovým trpaslíkem – a také sobotním soupeřem české fotbalové reprezentace v kvalifikaci o Euro 2024. Protivníkem, který nahrazuje technické nedostatky tvrdou hrou.
„Je potřeba dát brzy gól. A nejlépe přidat další, to tyhle soupeře většinou zlomí,“ přemýšlí nad tím, co se v sobotu může na hřišti odehrávat, Karel Rada.
Bývalý fotbalový reprezentant, dnes trenér ženské reprezentace, byl na hřišti v roce 1998, když hráli Češi na Faerských ostrovech kvalifikaci o Euro 2000.
Cesta na evropský šampionát tehdy v podání českého týmu nebyla spanilou jízdou. Nečekaná, ale o to větší potíž se odehrála… právě na Faerských ostrovech. „Byla neskutečná mlha, podmínky za hranicí regulérnosti,“ vzpomíná Rada. Čechům se nedařilo, Faeřané bránili jako o život. Kopali, kousali a v každém případě nesnesitelně zdržovali.
Kýžený gól, který nakonec vsítil Vladimír Šmicer, nikdo neviděl. Byla mlha.
„Po zápase tam prý byly hodně silné emoce, snad vám dokonce rozmlátili kabinu,“ ptá se v dalším díle fotbalového seriálu Nahrávky a nabíječky Jindřich Šídlo. Reprezentanti Faerských ostrovů se cítili poškozeni, gól, který rozhodl zápas, byl podle nich neregulérní. „Jo, emoce tam určitě byly, snad i nějaké útoky na realizační tým,“ vzpomíná Karel Rada.
Dnes už tehdejší anabázi na Faerských ostrovech nevidí nijak dramaticky. Šmicerův gól vstoupil do historie jako ten, který nikdo neviděl. A Češi v zápase splnili povinnost, získali tři body.
Nahrávky & Nabíječky III.
Jindřich Šídlo, autor satirického pořadu Šťastné pondělí, a moderátorka SZ Byznys Zuzana Hodková se opět vydávají po stopách české fotbalové reprezentace. Důvod je jasný: Euro 2024.
Poté, co nejprve české fotbalisty sledovali v Lize národů, je v druhé řadě Nahrávek & Nabíječek doprovodili kvalifikací na šampionát. A je tu třetí řada: Jedeme na Euro do Německa.
Zápasy a především jejich zákulisí vám přiblíží v sérii netradičně pojatých videí.
I sobotní zápas bude nejspíš dřina. „Když je dneska soupeř dobře fyzicky a takticky připraven, zodpovědně brání, takové zápasy se nevyhrávají snadno,“ varuje Rada. A dodává: „V každém případě to bude bolet.“ Seveřané málokdy udivují technikou, ale tvrdě hrát umí.
To bude chtít dobré chrániče, odtušila trefně Zuzana Hodková, byznysová reportérka Seznam Zpráv a – jak už víme z dřívějších epizod – jedna z největších fotbalových příznivkyň v Seznamu.
Speciální chrániče z Třebíče
V Třebíči vyrábí bývalí fotbalisté vybavení pro fotbalisty.
Holenní chrániče od firmy Foul jsou na první pohled menší než ty, které znají dřívější fotbalisté. Štěpánu Rybníčkovi a Pavlu Chalupovi, majitelům firmy, nahrávají pravidla, která nestanovují velikost chráničů – a tak jsou jejich chrániče prostě menší. A proto oblíbené.
Specialitou jsou pak chrániče karbonové: tužší a odolnější.
České chrániče holení dobývají svět
Fotbalové chrániče, ale také ponožky s výšivkami na přání, tašky a další vybavení jdou na odbyt. A zdaleka nejen v Česku. Tisíce chráničů putují z Třebíče například do Německa nebo do Rakouska, zahraniční trhy už firmě Foul posílají zhruba polovinu všech objednávek. Firma, kterou Štěpán Rybníček a Pavel Chalupa založili v roce 2017, udělala v loňském roce obrat 15 milionů korun, letos by chtěla dosáhnout na 25 milionů. Přitom stále zaměstnává jen šest lidí a nárazově pár brigádníků.
Chrániče z Třebíče používají fotbalisté z české nejvyšší soutěže, ale hrají v nich i hvězdy Premier League – a zahrály si také na mistrovství světa v Kataru.
Z Čechů je používají třeba Adam Hložek, Vladimír Coufal, Lukáš Masopust nebo Ladislav Krejčí. V chráničích z Vysočiny ovšem hraje i hvězda Arsenalu Bukayo Saka. „Lepší pravé křídlo teď těžko najdeš,“ tvrdí Jindřich Šídlo ve videoreportáži z Třebíče. „Saka si naše chrániče objednal, když ho ještě nikdo neznal. Ani my ne,“ vzpomíná Pavel Chalupa. „Přinesl je do kabiny Arsenalu a už se to nabalovalo,“ vysvětluje Chalupa, jak k jejich chráničům přišli nejlepší světoví hráči.
Hvězdám světového fotbalu posílají chrániče zadarmo, dělají jim skvělou reklamu. „Ale víme, že už v nich hraje i celá řada méně známých hráčů reprezentujících třeba fotbalově méně úspěšné země,“ říká Štěpán Rybníček.
Videosérie Nahrávky a nabíječky vzniká ve spolupráci s Hyundai, oficiálním partnerem české fotbalové reprezentace.