Článek
Na řadu oborů měla pandemie covidu ničivý dopad. U esportu, který je založený na soutěžích v počítačových hrách a jejich on-line sledování, to však bylo naopak. Mezi roky 2019 a 2020 v Česku stoupla sledovanost esportu zhruba na dvojnásobek.
„S otevřením sportovišť, eventů a dalších volnočasových možností vyvstala otázka, zda noví diváci vydrží. Zatím vše nasvědčuje tomu, že esport si své publikum udržel,“ popsal Seznam Zprávám Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu a majitel největší české esportové agentury PLAYzone.
Nejhranější a nejpopulárnější esporty v Česku
Analýzy českého trhu každoročně zveřejňuje Česká asociace esportu. Suverénně nejpopulárnější mezi Čechy podle sledovaných hodin je střílečka Counter-Strike: Global Offensive, známá pod zkratkou CS:GO, a strategická týmová hra League of Legends, zkráceně LoL. Používání zkratek je pro tento obor typické. League of Legends je zároveň nejhranějším esportem, celosvětový počet hráčů se pohybuje kolem 150 milionů.
S odstupem se drží v závěsu fotbalová FIFA, hokejová NHL, strategická týmovka Dota 2 a karetní Hearthstone. Dost příznivců má i mobilní verze League of Legends s podtitulem Wild Rift, mobilní střílečka Brawl Stars a počítačová střílečka PlayerUnknown’s Battlegrounds neboli PUBG.
Mezi esportovými žánry vedou dva před ostatními. Prvním jsou střílečky z pohledu první osoby označované zkratkou FPS, které simulují střeleckou bitvu očima jednoho z účastníků. Podobně populární jsou takzvané MOBA neboli on-line bojové arény pro více hráčů, strategické hry zaměřené na soutěž týmů.
Počítačové verze klasických sportů, známé jako sportovní hry nebo cyber sport, z pohledu celkového trhu v popularitě hodně zaostávají. Lukáš Pleskot odhadl, že tvoří jen asi deset procent celkové sledovanosti esportu v Česku i celosvětově. „Jediný esportový titul se sportovní tematikou, který má vysokou sledovanost, je FIFA. V Česku máme soutěže ve hře FIFA, například Hyundai MČR, ale mnohem více diváků zajímá právě Counter-Strike a League of Legends,“ srovnal odborník.
Oblíbené žánry esportu
- First-person shooters (FPS) – střílečky z pohledu první osoby, například série Counter-Strike včetně CS:GO, Valorant, Overwatch, Rainbow Six: Siege
- Third-person shooters (TPS) – střílečky z pohledu třetí osoby, například PlayerUnknown's Battlegrounds
- Real-time strategy (RTS) – strategické hry v reálném čase, kde všichni hráči postupují současně, například série StarCraft a Warcraft
- Multiplayer on-line battle arena (MOBA) – on-line bojové arény pro více hráčů, strategické hry zaměřené na tým, například League of Legends, mobilní LoL Wild Rift, Dota 2
- Sport games, cyber sport – sportovní hry, simulace sportu, například FIFA, NHL, NBA 2K, Rocket league (fotbal v raketových autech), UFC 4
- Card games – karetní hry, například Hearthstone, Magic: The Gathering Arena, Legends of Runeterra
- Racing – závodní hry s auty, například Trackmania
- Fighting games – bojové hry, například Street Fighter, Super Smash Bros. Ultimate
- Battle royale – hry, při nichž vyhrává poslední, kdo zůstane na vymezené mapě, například PlayerUnknown's Battlegrounds, Fortnite, Apex Legends
- Kombinace žánrů – například Brawl Stars, Clash Royale
Největší esportové ligy a turnaje v Česku
Esportové soutěže existují dvojího typu – ligy a turnaje. Rozdíly mezi nimi se stírají, ale liga zpravidla trvá celý rok, zatímco turnaj má jen několik kvalifikací a pak krátkou, intenzivní finálovou část. Zatímco většina zápasů se přenáší on-line, finále některých velkých akcí se odehrává v lokální síti a před živým publikem jako takzvaný off-line event. „Eventy jsou velmi důležitá součást esportu a posouvají jej nahoru,“ upozornil Lukáš Pleskot z profesní asociace.
Čeští fanoušci podle něj jednoznačně upřednostňují české soutěže před těmi zahraničními, a to i když mají český komentář. Nejsledovanější českou ligou v posledních letech je Mastercard Hitpoint Masters, největší tuzemská soutěž zaměřená na hru League of Legends. Hodně populární je také Sazka eLEAGUE, která dokáže přitáhnout největší počet sledujících v jeden okamžik a má i nejširší mediální pokrytí. Soutěží se v ní odděleně ve hrách Counter-Strike: Global Offensive a Dota 2.
Mezi turnaji je oblíbené každoroční mistrovství republiky, známé pod zkratkou MČR. Sledovanější je turnaj v počítačových hrách, o něco méně láká mistrovství v mobilních hrách.
Esporty v turnajích MČR
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)
- PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG)
- FIFA 23
- Hearthstone
- Brawl Stars
- League of Legends: Wild Rift
Vyšší sledovanost se promítá i do odměn pro vítěze. Nejsledovanější soutěže proto bývají díky sponzorům obvykle i nejlépe honorované. Odměny však ovlivňuje i postoj herních vývojářů. „Někteří například zakazují, aby mezi partnery soutěže či týmu byly sázkové kanceláře. Ty patří k největším sponzorům esportu a bez nich jsou odměny z turnajů nižší,“ nastínil Lukáš Pleskot. Vývojáři to pak mohou kompenzovat finanční podporou týmů, čímž zajistí hráčům vyšší mzdy.
Nejoblíbenější u sázkařů
Také v rozvoji sázení na esport pomohla pandemie covidu. „V současnosti jsou esporty už šestým nejpopulárnějším sázkovým sportem. Tempo jejich růstu je ale zdaleka nejrychlejší. Specifický pro esporty je naprosto dominantní podíl live sázek,“ popsal Václav Sochor, mluvčí sázkové společnosti Tipsport. Sází se tedy více během zápasů než před nimi.
Stejně jako u sledovanosti v sázení na esporty dlouhodobě vedou Counter Strike: Global Offensive a League of Legends, příznivce si drží také Dota 2. „V posledních letech se ale stále více prosazují cyber sporty – NHL, NBA a hlavně FIFA, která už je v absolutním měřítku nejvyhledávanější hrou,“ vysvětlil mluvčí Fortuny Petr Šrain.
Nejvyšší oblíbenost fotbalové FIFA mezi sázením na sportovní hry potvrzuje i Václav Sochor. „Má trochu odlišné sázkaře: nesázejí na ni jen fanoušci esportů, ale také příznivci klasického fotbalu,“ upřesnil.
Zájem o akční hry sice z pohledu sledovanosti roste, ale týká se úzkoprofilové skupiny lidí. V případě sázení se proto může zájem ubírat trochu jiným směrem. „I s ohledem na to, že většinu našich sázkařů tvoří fanoušci klasických sportů, mají právě cyber sporty do budoucna výrazný potenciál,“ odhadl Petr Šrain.
Esport ve světě
Ve srovnání s celosvětovou situací se český trh příliš neliší. Velkou ranou byla hospodářská krize započatá v roce 2008, po ní sponzoři škrtali rozpočty a pro tento tehdy mladý obor to znamenalo citelný úpadek. Situaci zachránil vznik a rozvoj platformy Twitch, která umožnila byznysové modely postavené na placeném sledování. Výrazně pak pomohla pandemie covidu, při níž se esport stal částečnou náhradou klasického sportu.
Trh však dále roste i po opadnutí pandemie. Podle předběžné analýzy světového trhu esportu a živého streamování, kterou vypracovala společnost Newzoo, v roce 2022 vzrostlo světové publikum ve srovnání s předchozí sezonou o 8,7 procenta na 532 milionů lidí. Z toho asi 261 milionů lidí představují nadšenci, kteří sledují esportový obsah častěji než jednou za měsíc.
Esporty měly za rok 2022 celosvětově vygenerovat téměř 1,38 miliardy dolarů tržeb, z toho třetinu představuje Čína. Do roku 2025 se očekává růst počtu sledujících až na 640 milionů lidí a podle optimistického scénáře by příjmy na trhu mohly přesáhnout i dvě miliardy dolarů.
Již zmiňované hry Counter-Strike: Global Offensive a League of Legends jsou celosvětovým hitem. Ve vybraných zemích však mají velkou fanouškovskou základnu i jiné tituly. „V některých okolních zemích se více prosazuje například Valorant či Dota 2. Velké rozdíly najdeme mezi kontinenty. Například v USA je oblíbená hra Overwatch, u nás se žádné velké turnaje v tomto titulu nekonají,“ porovnal Lukáš Pleskot z České asociace esportu.
Velké mezinárodní akce
- League of Legends World Championship (Worlds) – prestižní turnaj pořádaný společností Riot Games. Za rok 2022 nejsledovanější esportový turnaj vůbec.
- Intel Extreme Masters (IEM) – stabilní profesionální herní turné s tradicí už od roku 2006, série turnajů zakončená velkým finále, dotované až milionem dolarů. Hodně sledovaný bývá hlavně turnaj v polských Katovicích.
- Majors – každoroční velké turnaje ve hře Counter-Strike: Global Offensive, spojené s vývojářem Valve, odměny překračují milion dolarů. Jedním z Majors může být také IEM.
- The International – největší turnaj ve hře Dota 2, známý je nejvyššími odměnami ze všech turnajů, funguje od roku 2011.
- League of Legends EMEA Championships (LEC) – profesionální evropská liga ve hře League of Legends.
- World Cyber Games (WCG) – začátkem tisíciletí velký turnaj označovaný za esportovou obdobu olympiády, po hospodářské krizi v roce 2008 upadl a přerušil fungování, nyní je obnovený v menší formě.
- DreamHack – festival pořádaný několikrát ročně na různých místech světa, zapsaný v Guinnessově knize rekordů jako největší LAN party, tedy setkání hráčů s vlastními počítači, součástí bývají i esportové turnaje.