Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kdyby se MMA zápasník Jiří Procházka vrhl na dráhu influencera, pravděpodobně by mu zisky ze sociálních médií vyletěly výrazně výš. Jen na instagramu ho sleduje přes milion lidí a právě předskočil v pořadí českých sportovců lezce Adama Ondru. A lze očekávat, že po návštěvě v nejposlouchanějším podcastu na světě Joe Rogan Experience mu počty followerů ještě narostou.
Přesné zisky plynoucí z příspěvků na sociálních médiích vyčíslit nelze. Jsou součástí celého balíčku ve smlouvách s partnery. To je ostatně případ drtivé většiny sportovců. Kultura některých sportů je ale různě více či méně přizpůsobená pravidelné prezentaci na sociálních sítích. Velmi aktivní je na nich právě MMA.
Ostatně stojí za zmínku, že základ prize money z Procházkova vítězství nad Jamahalem Hillem podle serveru Total Sportal vychází na 250 tisíc dolarů (cca šest milionů korun), až po započítání všech bonusů a sponzorských smluv se ale má vyšplhat na cca 550 tisíc dolarů (přes 13 milionů korun).
„Konkrétně instagram nebo sociální sítě prozradit nejdou, protože je to jedna z položek v rámci sponzoringových smluv a těžko se bude konkretizovat, jakou poměrnou část z toho celku je konkrétně na sociální sítě, případně instagram. Ale je to součást sponzoringu, který je aktuálně asi 40 procent ročního Jiřího hrubého obratu,“ říká Seznam Zprávám Matěj Kretík, manažer Procházky.
Nejsledovanější čeští sportovci na instagramu
- 1. Jiří Procházka – 1,1 milionu sledujících
- 2. Adam Ondra – 1,09 milionu sledujících
- 3. David Pastrňák – 747 tisíc sledujících
- 4. Jaromír Jágr – 725 tisíc sledujících
- 5. Petra Kvitová – 678 tisíc sledujících
- 6. Karolína Plíšková – 430 tisíc sledujících
- 7. Patrik Schick – 410 tisíc sledujících
- 8. Karlos Vémola – 391 tisíc sledujících
- 9. Ester Ledecká – 308 tisíc sledujících
- 10. Tomáš Souček – 215 tisíc sledujících
Loni roční hrubý příjem českého fightera magazín Forbes vyčíslil na 66 milionů korun.
„Obecně se ví, že sítě influencerů s podobnými čísly vykazují obří zisky z jednotlivých postů. Procházka těmto komerčním účelům dává pouze minimální prostor, což z něj dělá nekomerční jednotku. Pokud něco prezentuje, většinou jsou to sportovní moudra, citáty nebo vlastní e-shop,“ dočtete se na oficiálních stránkách Procházky.
Za milion sledujících milion onkologickému ústavu
Ačkoliv Procházka rozjíždí novou kolekci bot nebo na instagram umisťuje fotografie ze „shooting days in Vegas“, kde si zastřílel se zbraněmi České zbrojovky, svou popularitu úročí i jiným směrem. Založil nadaci BJP Foundation, která se zaměřuje na podporu osobního rozvoje, fyzickou a mentální přípravu a zejména na práci s mladými lidmi.
Když nyní přesáhl počet sledujících na instagramu bájnou milionovou hranici, reagoval tak, že poděkoval sledujícím za jejich čas strávený s jeho příběhem a na nadaci BJP Foundation poslal částku 40 tisíc dolarů, tedy milion korun, který věnuje Masarykovu onkologickému ústavu v Brně. „Jiří rád předává lidem motivaci k životu a posílá dobrou energii. To je v podstatě naše obecná strategie,“ vysvětluje Kretík.
Procházka má zároveň i vlastní merch BJP, o který je zájem. Jednotky milionů korun mu ročně plynou také z dlouhodobých spoluprací s firmami jako Fortuna, Mixit, Telly či BrainMarket.
Rostoucí počet sledujících v online světě logicky přináší větší možnosti sponzoringu a partnerství. „Určitě ano, v dnešní době je to již zpravidla jedna z položek smluv o sponzoringu. Je tedy dobré budovat sociální sítě a být tam pravidelně aktivní,“ kývne Kretík.
O obsahu na svých informačních kanálech chce mít zápasník přehled. „Kočíruje si je rád sám, schvaluje vše, co se na nich objeví,“ podotýká Kretík.
Fenomén Petr Čech
Procházka je na instagramu nejsledovanějším českým sportovcem, těsně předstihl druhého Adama Ondru, který má však další velký dosah na YouTube s unikátním kanálem, jemuž se hodně věnuje, a se špičkovou produkcí.
Lezec Ondra se pyšní i špičkovou produkcí na YouTube
Také lezec Adam Ondra podobně jako zápasník Jiří Procházka atakuje na instagramu 1,1 milionu sledujících. Ve svém sportu je globální hvězdou, o čemž vypovídá dalších 590 tisíc sledujících na YouTube kanále. „To je naše výkladní skříň,“ říká pro Seznam Zprávy.
Mít přes milion sledujících na instagramu je úspěch. Jak s ním můžete pracovat?
Aktuálně se na instagramu blížíme k 1,1 milionu sledujících, což s týmem bereme jako úspěch, ale také velkou zodpovědnost. Snažíme se, aby sociální sítě přinášely lidem zábavu, edukaci, motivaci, kvalitní informační zdroj a slouží tak trochu i jako deník naší práce a mého lezení. Hlavně je to ale snad dobrá reklama na lezení a fakt, že je to samozřejmě nejlepší sport na světě. Spolu s instagramem se soustředíme především na YouTube, který je výkladní skříní naší produkce a mého lezeckého života. Tam jsme na 590 tisících sledujících a máme i vlastní členskou sekci. V rámci sociálních sítí využíváme několik dalších kanálů, abychom byli fanouškům blíže, což zároveň oceňují i naši partneři.
Přináší to větší možnosti sponzoringu a partnerství?
Sociální sítě jsou součástí každé partnerské smlouvy a hrají podstatnou roli v rámci marketingových nebo brandových strategií našich partnerů. Hlavním kanálem pro navazování partnerství byl dlouhé roky můj YouTube kanál s naší kvalitní filmovou produkcí, v posledních letech se čím dál častěji v našem plnění objevuje také instagram – collab posty s partnery, ale také facebook, TikTok nebo můj obsahový web.
Můžete prozradit, jaké zisky vám sítě přináší?
Zisky ze sociálních sítí máme, neboť jsou důležitou součástí partnerských smluv, které uzavíráme i na dvou- až tříletá období. Aktuálně hraje naše produkce nebo sociální sítě podstatnou roli ve smlouvách s našimi největšími partnery, jako je Mammut, La Sportiva, Mixit, DrWitt a další. Podstatnou část ze zisku ale věnujeme zpětně do produkce dalších filmů nebo práce na obsahu.
Řídíte si sám obsah na sítích?
Sociální sítě mám rád pod kontrolou, ale jejich správu většinově svěřuji svému týmu, se kterým společně obsah plánujeme a vytváříme. Rozhodně jsou mé sítě a jejich čísla zásluha hned několika lidí, což podtrhuje můj YouTube, kde se snoubí mé lezecké dovednosti, přelezy, cesty a zážitky s mistrovskou produkcí a brandingem.
Procházka je na instagramu mezi českými sportovci první, pokud ovšem do žebříčku nezahrneme bývalého slavného fotbalového brankáře Petra Čecha, který se po čtyřicítce objevil ještě v minulém ročníku v hokejové bráně v profesionálních britských klubech Oxford City Stars a Belfast Giants.
Čecha sleduje na instagramu 2,6 milionu lidí.
„Petrova čísla na instagramu odrážejí to, že je fotbalovou ikonou světového formátu. I přesto, že už několik let není jako fotbalista aktivní, pořád vede s obrovským náskokem před jinými českými sportovci. Důležité je, aby byl sportovec na sítích autentický a fanoušek si ho mohl připomenout, viděl, co právě dělá, čím se baví,“ sdělil Radim Trusina, ředitel komunikace agentury The Playbook House, která zastupuje Čecha i lezce Ondru.
Právě autentičnost a důraz na pozitivní obraz i myšlení zmiňují jako klíčový prvek u prezentace na sociálních sítích takřka všichni lidé, kteří zastupují nejvýraznější české sportovce, se kterými Seznam Zprávy měly možnost mluvit.
Někdejší gólman Chelsea například s fanoušky sdílí, jak bubnuje, promuje na vysoké škole, koučuje ve své fotbalové škole, dává nahlédnout do hokejové kariéry, objeví se na tréninku fotbalistek Barcelony nebo si prostě jen hraje na zahradě se psem.
„Sociální sítě jsou součástí moderního světa a já se snažím jít s dobou. Je dobré mít možnost komunikovat s fanoušky přímo. Zároveň partneři chtějí využívat sociální sítě jako prostředek k digitálnímu marketingu. Když má sportovec silné sociální sítě, určitě je to pro něj při jednání s potenciálními zájemci o spolupráci výhoda,“ říká Čech pro Seznam Zprávy.
Stejně jako v případě Procházky ani Čech však nemá za cíl být influencerem. „Nemá ambici vytvářet svůj životní blog, nechtěl se po kariéře stát influencerem – pokud by to tak bylo, měl by úplně jiná čísla, ale tohle je jeho přirozenost,“ podotýká Trusina.
Sociální sítě považuje už za nedílnou součást sportovce.
„Dnes je to v podstatě nezbytnost. V případě Petra jsou sociální sítě cesta, kterou se sportovec může připomínat i po konci kariéry, kdy se logicky zmenší frekvence článků, které o něm vycházejí v klasických médiích. Vždycky je nutné dívat se na osobnost sportovce i dobu, kdy byl na vrcholu kariéry,“ dodává Trusina.
Na facebooku osm milionů sledujících
Tehdy byl celosvětově nejpopulárnější facebook, kde má Čech dokonce přes osm milionů sledujících. „Když vyhrával trofeje s Chelsea, byl facebook nejrozšířenější a nejpopulárnější sociální sítí na světě. Osm milionů je ohromné číslo, ale s tím, jak facebook s nástupem nových sociálních sítí oslabil, přestal na něm být aktivní i Petr,“ vysvětluje Trusina.
Agentura The Playbook House zastupuje například také rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou, kterou na facebooku sleduje 300 tisíc lidí. I jí dopomáhají sítě k partnerským smlouvám.
Sport na Seznam Zprávách
Sledujeme pro vás velké události, zákulisí a hlavní hybatele sportovního dění.
Fotbal | Hokej | Tenis| Nosiči vody | Sociální sítě
„Obecně ano, ale záleží více na typu a množství obsahu, který sportovec na sociálních sítích publikuje. Martina je obdobně jako Petr Čech sportovec, který vystoupal na vrchol v době, kdy sociální sítě nebyly tak zásadní součástí a samozřejmostí sportovcovy sebeprezentace, a tak její účty na sociálních sítích nejsou tím nejhodnotnějším, co může Martina svým partnerům nabídnout. I tak jsou ale pevnou součástí partnerských spoluprací,“ podotýká Petr Hercík, manažer Sáblíkové. „S postupným ústupem facebooku je Martina více aktivní na instagramu.“
Sáblíková patří ke sportovcům, kteří se o své sítě starají sami.
„Je to dáno naším přístupem, kdy chceme, aby vše bylo zejména autentické. Pokud je zapotřebí uveřejnit nějaký partnerský obsah, tak si s Martinou jenom řekneme, jaké je zadání, ale exekuce je na ní,“ pokračuje Hercík.
„Například její instagram by dle analytiky, kterou vidíme, měl potenciál o hodně vyrůst, ale to by bylo nutné pravidelněji publikovat více rozmanitý obsah. To ale není v silách Martiny, a pokud bychom část obsahu suplovali my, tak bychom v nějaký moment přišli o důvěryhodnost obsahu. A to my ani Martina nechceme.“
Tradiční média sportovci ještě potřebují
Trusina jako někdejší sportovní novinář pozoruje, jak se mění role tradičních médií. „Částečně je sociální média nahrazují,“ všímá si.
„V tomhle se doba hodně mění. Zatímco před 20 lety volali novináři po velkých zápasech či závodech sportovcům napřímo, protože jiná možnost, jak přinést ohlasy a názory, prostě nebyla, tak dnes už sportovci bez ohledu na odvětví používají svoje sociální sítě, případně sítě klubů či svazů, aby předali fanouškům přesně to, co chtějí a v jaké formě chtějí. To z logiky věci silná sportovní média oslabilo.“
Procházkův manažer Kretík se však nedomnívá, že by sociální sítě nahradily silná sportovní média. „To bych neřekl, pokud se to někdy stane, tak to asi nějakou dobu ještě potrvá. Klasická média mají stále obrovskou sílu. Aktuálně to dle mého perfektně funguje dohromady.“
Trusina kývne: „Tradiční média zároveň mají pořád svoje místo v rámci celého informačního ekosystému jako kanál, na kterém lidé hledají relevantní informace. Je dobré oba typy výstupů kombinovat.“