Článek
Mistrovství světa v ragby je výjimečná sportovní událost, kterou na celém světě sledují miliardy diváků.
Poslední světový šampionát hraný v roce 2019 v Japonsku sledovalo v České televizi 1,7 milionu diváků, ale letos se hraje ve Francii a jistě i proto, že jsou zápasy hrány v pro Evropany příznivých časech, bude celková sledovanost ještě o dost vyšší. Přestože česká ragbyová reprezentace ve Francii chybí.
„Dosud odehrané zápasy šampionátu si pustilo 1,4 milionu diváků. Průměrná sledovanost jednotlivých utkání činí 91 tisíc diváků,“ citoval statistiky zástupce tiskové mluvčí České televize Filip Platoš. Česká televize přináší světový šampionát v ragby na české obrazovky už od roku 2011. Letos zatím nejvíce zaujal zápas mezi JAR a Irskem, který sledovalo 166 tisíc lidí, úvodní zápas šampionátu Francie – Nový Zéland byl zatím druhým nejsledovanějším, vidělo jej 156 tisíc diváků.
Pro srovnání, fotbalový zápas kvalifikace o EURO 2024 mezi Českou republikou a Albánií si od začátku do konce pustilo 356 tisíc diváků.
Nejsledovanější zápas (českou optikou) letošního mistrovství světa v hokeji ČR–Švýcarsko sledovalo 1,1 mil. diváků starších 15 let. Celkem si v České televizi pustilo letošní mistrovství světa 4,79 milionu diváků, což je o půl milionu méně, než tomu bylo minulý rok.
Přesto ani probíhající mistrovství světa neotřese neochvějnou pozicí fotbalu v české společnosti. „Bude-li se finále mistrovství světa v ragby hrát o víkendu, hlavní zprávou sportovní rubriky českých médií bude stejně některý ze zápasů fotbalové Fortuna ligy. Na to si klidně vsadím,“ smetl ragbyovou euforii nekompromisně ze stolu ředitel marketingu agentury Sport Invest Petr Hercík.
České ragby je malý rybníček
I ze strany inzerentů je podle Filipa Platoše o přenosy z letošního mistrovství světa v ragby nadprůměrný zájem. „Přichází většinou od firem, které ragby podporují dlouhodobě, ať už na domácí nebo mezinárodní scéně.“
Společnost CS Cargo je od roku 2019 partnerem České ragbyové unie a podle slov generálního ředitele Petra Voláka chce především přispět k rozšíření povědomí o ragby v České republice. „Zatímco ve světě patří ragby k nejoblíbenějším sportům, v České republice si své fanoušky teprve získává,“ říká Volák. Probíhající mistrovství světa ve Francii vidí jako velkou příležitost ke zviditelnění tohoto sportu. A tím pádem i značky CS Cargo. Sponzoruje jednotlivá utkání vysílaná na ČT sport, v komunikační kampani ale v průběhu září a října využívá i rádiové spoty, billboardy či online reklamu. U příležitosti mistrovství světa v ragby dokonce se svými řidiči natočili video s typickým bojovým tancem hráčů ragby z Nového Zélandu, hakou.
České ragby od letoška sponzoruje také stavební společnost SIS. Jejím generálním ředitelem je Skot Colin Glover, velký fanoušek ragby. „Chtěli bychom sport podporovat dlouhodobě, protože až potom to podle mě má nějakou hodnotu a možná z toho můžeme i něco získat. Zatím to ale cítím především tak, že když v Česku podnikáme, a ten byznys nám jde docela dobře, chceme dělat i něco nad rámec našich obchodních aktivit.“
Přesto třeba mistrovství světa v hokeji, hrané každé jaro, zajímá podle Platoše mnohem širší spektrum inzerentů.
Reklama přes sport je dobrá reklama
Petr Hercík potvrzuje, že reklama je ve sportovním prostředí vnímána vesměs pozitivně. „Sledujíce sportovní přenos vidíme a podvědomě vnímáme hned několik reklamních vzkazů najednou. V kontextu všeho, co atmosféru sportovního utkání utváří, je člověk ochoten konzumovat reklamu víc než jindy,“ míní manažer Sport Investu. Navíc sport má podle něj ve společnosti výjimečnou pozici a v České republice to možná platí ještě víc. Snad proto, že jsme malá země a není moc příležitostí, jak se ve světě prosadit.
Člověk sledující sport relaxuje, je pozitivně naladěn a v kontextu všeho, co atmosféru sportovního utkání utváří, je ochoten konzumovat reklamu víc než jindy. Obdržet stejný počet reklamních sdělení, když si třeba na internetu hledáme vlakový spoj, byli bychom určitě rozčílení.
Reklama spojená se sportovní událostí nebo osobností oblíbeného sportu je tedy dobrou cestou, jak dostat divákovi - sportovnímu fandovi – jméno dané firmy nebo produktu do povědomí. Ale každý asi cítí, že podporovat Barboru Špotákovou nebo českou fotbalovou ligu, anebo na druhé straně české ragby není totéž.
„Někdo prostě chce být viděn u těch nejvýznamnějších sportovních úspěchů, nejlépe u zlaté olympijské medaile. Někdo chce být spojován s bezvýhradně pozitivně vnímanou osobností sportovního světa, i když na ty medaile nakonec třeba nedosáhne. A někdo jiný prostě potřebuje jméno svojí firmy nebo produktu do hlavy dostat co největšímu počtu lidí. Za každou cenu a jakýmkoliv způsobem,“ vysvětluje Petr Hercík. Jsou to tři různá zadání a jen ve výjimečných případech se jejich splnění může potkat u jednoho sportovce, nebo jednoho týmu.
Pocity versus čísla
Nejvíce medializovaným „produktem“ sportovní scény je v ČR dlouhodobě a s velkým odstupem nejvyšší fotbalová soutěž. Fotbal je následován hokejem (s bezpečným odstupem) a pro někoho asi překvapivě basketbalem (s ještě větším odstupem). Že by se na tomto žebříčku v dohledné době něco měnilo, je mírně řečeno velmi nepravděpodobné.
Ragby, fotbal a hokej v České televizi
počet diváků / sportovní utkání
1,1 milionu Česká republika – Švýcarsko na MS v hokeji
356 tisíc Česká republika - Albánie, kvalifikace o fotbalové EURO 2024
166 tisíc JAR-Irsko, MS v ragby
156 tisíc Francie – Nový Zéland, MS v ragby
„Že se budou lidé ve výjimečném počtu měsíc dívat na MS v ragby je prima. Oni sledují i finále superbowlu. Jenomže zápasy Říčan a Pragovky jsou jim ukradené. A mám-li budovat nějakou marketingovou hodnotu spojenou se sledovaností daného sportu, zápasy Pragovky jsou teď pro mě důležitější,“ říká lakonicky Petr Hercík a dodává: „Mistrovství světa v ragby sledovanost českého ragby nezvedne.“
To samé, i když jinými slovy, říká vedoucí oddělení sponzoringu sázkové kanceláře Tipsport Martin Ptáčník: „Ragby je skvělý sport a osobně věřím, že i v Česku půjde nahoru. Ty nejvýznamnější akce mají opravdu zajímavou sledovanost a zajímavé jsou i sázkařsky. To se ale bavíme o tom světovém ragby, úplné špičce ledovce.“
Vzpoura malých se nekoná
Níže se ale na pomyslném žebříčku sledovanosti sportů přece jen něco děje. „Musím uznat, že na vzestupu je florbal. Dlouhodobě tvrdě pracují, mají každoroční superfinále ligy, to je pěkná a už velmi slušně sledovaná akce. Třešničkou na dortu pak byly světové šampionáty pořádané v Česku. A samozřejmě zájmu o sport ohromně prospívá, když v něm Češi hrají o medaile, což se florbalistům daří,“ uznává odborník na sportovní marketing Petr Hercík.
Přesto budovat sportovnímu odvětví jméno a marketingovou hodnotu na trhu trvá dlouho. Hercík sice florbalu ve své čistě obchodní rozvaze přiznal kvality, také ale dodal, že řada klientů Sport Investu florbal stále vnímá jako večerní zábavu studentů. To už dávno není pravda, jenomže o tom, co je v marketingu pravdou, rozhoduje trh.