Hlavní obsah

Bojovat s počítačovými hrami nedává žádný smysl, říká expert

Foto: eSuba

Kombinovat čas trávený u počítače s aktivním pohybem bude jedinou správnou cestou.

Gsport je nový pojem reprezentující spojení gamingu, hraní počítačových her, se sportem. Přesně takové pojetí zábavy bude lidi bavit. O víkendu se v Praze bude konat finále prvního ročníku ligy evropských univerzit v Gsportu.

Článek

Praha příští víkend přivítá účastníky finále Mezinárodní Gsport ligy univerzit. Studenti vysokých škol se mezi sebou utkávají v počítačových hrách i na sportovištích, což by podle odborníků z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy (FTVS UK) mělo reprezentovat každodenní realitu. Online studujeme, pracujeme, bavíme se, prostě žijeme online. Právě proto nesmí stát sport ani v budoucnu stranou.

Online tady je a bude

Inteligentní lidé se digitalizaci světa nebrání. Přijímají ji, umějí ji využít, ať už ke studiu, v práci nebo při zábavě. A přitom mají stále dostatek času na sport a pohybové aktivity. Dá se předpokládat, že vítězové Mezinárodní Gsport ligy univerzit budou právě takovými lidmi.

„Digitalizace se dotýká prakticky všeho, co nás obklopuje. Významnou měrou vstoupila i do světa zábavy, takže počítačovým hrám se dnes věnuje obrovské množství mladých lidí. Je to fakt, který musíme přijmout. Bojovat s ním nedává žádný smysl,“ říká Zdeněk Ledvina, vedoucí esportového oddělení na FTVS UK.

Češi a videohry

  • Téměř 40 % obyvatel ČR ví, co je to esport
  • 21 % české populace +15 let jsou fanoušci esportu (3,1 % hraje, 10,4 % pouze sleduje, 7,5 % hraje i sleduje)
  • Průměrný čas strávený hraním videoher je 16 hodin týdně (ženy hrají významně méně)
  • 77 % fanoušků esportu se věnuje nějakému sportu (nejčastěji cyklistice, běhu a plavání)
  • Nejpopulárnější videohrou je Counter-Strike

Zdroj: STEM/MARK, Česká asociace esportu

Spojení Fakulty tělesné výchovy a sportu s esportem se jeví jako svým způsobem kontroverzní krok. Přece jen, gameři na FTVS… Ale Zdeněk Ledvina, mimochodem sám bývalý vrcholový sportovec, a to hned na několika frontách, si jej umí obhájit. Je přesvědčený, že esport do našich životů přináší řadu pozitiv, počínaje přirozeným učením angličtiny přes rozvíjení prostorového vnímání nebo schopností komunikace v týmu až po zdokonalování samotné práce s počítačem.

„Přínos gamingu pro budoucí život tu určitě je a především na něj se chceme zaměřovat a dále jej rozvíjet. Nestrkejme tedy před esporty hlavu do písku, ale vezměme si z nich to pozitivní,“ radí Zdeněk Ledvina.

Češi, máte dobrý nápad

Pražská škola dokázala rukavici jménem esport zdvihnout způsobem, který inspiruje i mnohé zahraniční univerzity. „Na akademické půdě je to atraktivní a vysoce aktuální téma. To, jak jsme ho na FTVS dokázali uchopit, nám teď otevírá dveře ke spolupráci s univerzitami, stejně jako s firmami po celém světě,“ pochvaluje si Ledvina.

Projekt Gsport, na kterém fakulta spolupracuje s firmou E4S Czech, si hned od začátku získal hodně příznivců. Z českých škol se ho vedle Karlovy univerzity účastní Univerzita Hradec Králové, Univerzita Pardubice, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně a VŠB - Technická univerzita Ostrava. Ze zahraničí jsou to Staffordshire University z Velké Británie, italská University of Trento, finská Kajaani University of Applied Sciences, Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave a portugalská Sport Sciences School of Rio Maior.

Gaming + Sport = GSport

Tak vznikl název pro propojení gamingu s fyzickou aktivitou.

Kvalifikační část soutěže odstartovala v dubnu a probíhala pět týdnů, během kterých hrály týmy na dálku CS:GO a e-fotbal FIFA. Zároveň ale byli všichni hráči povinni vykonávat i klasické sportovní aktivity a spalovat kalorie. Výsledky evidovali ve speciální aplikaci. V případě, že gamingová část soutěžení dopadla nerozhodně, rozhodoval o vítězi právě větší počet spálených kalorií. A právě to se podle Zdeňka Ledviny dělo docela často.

Foto: E4S Czech, Seznam Zprávy

První finále Gsport ligy univerzit proběhne už o tomto víkendu

Ve finále, které se uskuteční už o nadcházejícím víkendu, se proti sobě v areálu FTVS v pražských Vokovicích týmy postaví v malé kopané a také na překážkové dráze vytvořené se zřejmou inspirací počítačovou hrou Counter-Strike: Global Offensive. V prostorách Home of AV ve Voděrádkách u Prahy se uskuteční esportová klání. Výsledky se sčítají a pro vítězství v Mezinárodní Gsport lize univerzit bude nutné prokázat kvality jak s počítačovou myší v ruce, tak s míčem u nohy a na překážkové dráze.

O titul se v pražském finále nakonec utkají reprezentanti Kajaani University of Applied Sciences, trnavské Univerzity sv. Cyrila a Metoda, VŠB - Technická univerzita Ostrava a Univerzita Pardubice.

Gsport může být trefou do černého

„Deset participujících vysokých škol vypadalo v začátku projektu jako úspěch, příští rok ale neskromně počítáme nikoliv s deseti, ale s desítkami univerzit,“ říká Hana Šindlerová ze společnost E4S Czech. Ligu univerzit podporují materiálně i finančně. Mimo jiné do soutěže věnovali 1000 eur jako prize money pro vítěze. „První ročník Gsport ligy univerzit má už nyní velký ohlas a my máme tím pádem velké plány do budoucna. Budeme ale muset sehnat další sponzory,“ přiznává Šindlerová.

Věří, že by myšlenka soutěžení v esportu propojeném se skutečnými pohybovými aktivitami mohla zaujmout neporovnatelně větší publikum, než jsou vysokoškoláci. A pak by snad mohla přinést i komerční úspěch. „Umím si představit, že se nám liga univerzit už brzy rozroste do národních kol, s vyvrcholením v podobě mezinárodního finále. Stejně tak by ale počítačové hry kombinované s fotbálky a dalšími sporty mohly zaujmout středoškoláky,“ přemítá Hana Šindlerová.

Na středních školách by navíc osvěta pracující se vzkazem „Hraj, ale nezapomeň také doopravdy sportovat“ padala na ještě úrodnější půdu, než tomu možná je v současnosti na vysokých školách.

Doporučované