Hlavní obsah

Bez práce, bez platu, bez budoucnosti. Jezdci Gira podpořili „ruský“ tým

Foto: Profimedia.cz

Mathias Vacek ještě v dresu Gazprom-RusVelo při vítězství na jarní etapě UAE Tour.

Zajímavý moment nastal na etapovém závodu Giro d´Italia. Peloton podpořil jezdce ruského týmu Gazprom-RusVelo, který byl kvůli válce proti Ukrajině suspendován a de facto se rozpadl.

Článek

Jezdci včetně Richarda Carapaze v růžovém dresu vedoucího závodníka, Vincenza Nibaliho a dalších si na startu 16. etapy nasadili modré náramky zdobené nápisem: „Proč?“ Je to poprvé, kdy se v takové míře špičkoví sportovci postavili na podporu jezdců a zaměstnanců ruského týmu.

Jak píše web cyclingnews.com, tým Gazprom-RusVelo byl suspendován 1. března v rámci zákazu, který zahrnoval všechny týmy závodící pod ruskou nebo běloruskou vlajkou. Vtip je v tom, že v profi pelotonu mohou ruští jezdci v jiných týmech závodit. Ke všemu cyklistický funkcionář Rus Igor Makarov zůstává v řídícím výboru UCI, přestože byl sankcionován kanadskou vládou.

Na suspendaci Gazpromu navíc doplatili i jezdci jiných zemí, shodou okolností velmi nadějný český cyklista Mathias Vacek, který náhle zůstal pro zbytek letošního roku bez stáje.

Stejně jako my všichni, 21 jezdců zapojených do tohoto případu je absolutně proti válce. Nijak se v ní neangažují, ale přímo platí její důsledky. Pokud UCI nyní nezasáhne, budou nuceni navždy přestat závodit.
Gianni Bugno, prezident Asociace jezdců CPA

Společnost Gazprom-RusVelo byla zaregistrována ve Švýcarsku se svou provozní základnou v Itálii a sponzorstvím pocházejícím nikoli z ruského, ale německého Gazpromu. Její seznam 21 jezdců zahrnoval kromě Vacka i devět Rusů a sedm Italů. Po prohraném odvolání u Sportovního arbitrážního soudu byl tým uzavřen a všichni jezdci i zaměstnanci zůstali bez platů.

Mnozí profesionální závodníci i cyklističtí experti si myslí, že Mezinárodní cyklistická unie (UCI) neudělala dost pro to, aby jezdcům a zaměstnancům Gazprom-RusVela pomohla. Místo toho se jen slepě držela linie Mezinárodního olympijského výboru.

Většina jezdců Gazprom-RusVela nedokázala najít nový tým kvůli limitu UCI na počet jezdců. Mezinárodní řídící orgán zjevně odmítl zvednout limit z obav, aby neovlivnil závody. Právě zmíněný Mathias Vacek by se mohl připojit k týmu Trek-Segafredo, kde bude mít od příštího roku smlouvu. Problém je ale v tom, že stáj má pro letošek plný limit.

„Do celého případu je zapleteno 53 rodin: celkem 164 lidí, většinou Evropanů, kteří se přes noc ocitli bez práce, bez platu, bez přítomnosti a budoucnosti v cyklistice bez logického důvodu,“ uvedla asociace jezdců CPA v prohlášení při protestu.

„Snažili jsme se všemi způsoby usnadnit dialog mezi UCI a týmem, abychom našli řešení, bohužel bez úspěchu. Nebylo možné nechat tyto sportovce dále závodit v neutrálním dresu nebo dát jim možnost připojit se k jiným týmům, jak jsme požadovali,“ řekl prezident CPA Gianni Bugno. „Stejně jako my všichni, 21 jezdců zapojených do tohoto případu je absolutně proti válce. Nijak se v ní neangažují, ale přímo platí její důsledky. Pokud UCI nyní nezasáhne, budou nuceni navždy přestat závodit.“

Asociace jezdců zdůrazňuje, že je jednotná v podpoře míru. Na Giro d'Italia, stejně jako na každém jiném závodě, stojí vedle sebe sportovci všech národností. Sport je podle závodníků apolitický a musí zůstat nestranný, měl by spojovat ne rozdělovat.

Doporučované