Hlavní obsah

Spořitelna účtovala některé platby kartou dvakrát, lidé zůstali bez peněz

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

V sobotu byla odstavena aplikace České spořitelny George. Klienty poté čekalo překvapení - jejich transakce kartou se účtovaly dvakrát. Co za tím stálo?

Článek

Bankovní účty v minusu a naštvaní zákazníci, tak vypadal sobotní den České spořitelny. V bance totiž došlo k chybě, která v aplikaci George způsobila zdvojení transakcí kartou, které klienti provedli v uplynulém týdnu. Zůstatek na účtech některých lidí se dokonce prý dostal až do záporných hodnot, což jim mnohé zkomplikovalo.

Účty banky na sociálních sítích pak prostřednictvím komentářů zaplavilo hned několik příběhů, jak chyba firmy ovlivnila životy klientů. Ať už šlo o přitížení zdravotnímu stavu kvůli šoku a strachu nebo uváznutí na benzinové pumpě bez možnosti zaplatit.

Kde se během aktualizace aplikace stala chyba?

„Pravidelně nasazujeme nové funkcionality do internetového bankovnictví. Vždy si posbíráme - například jednou za dva měsíce nebo jednou za čtvrt roku - veškeré funkce, kterými chceme bankovnictví obohatit a potom, většinou v noci z pátku na sobotu, se bankovnictví odstaví a dělají se změny,“ řekl Seznam Zprávám František Bouc z tiskového centra České spořitelny.

Podle něho jde o poměrně robustní IT operaci. „Takže se může stát, že u některých klientských účtů se duplikovaly transakce, které byly provedeny v minulém týdnu platební kartou,“ uvedl Bouc.

Co viděli lidé na účtech?

Člověk pak kvůli tomu viděl ve svém přehledu odečtenou dvojnásobnou hodnotu transakcí, které reálně provedl. Pokud například někdo udělal transakci za 5 tisíc, mohlo se tam ukázat, že vlastně provedl transakci za 10 tisíc.

Věděli jsme o tom, byla to jen technická chyba. Do George jsme také dali oznámení, které se ukázalo po přihlášení. Stálo v něm, že jsme si chyby vědomi a ať se lidé neznepokojují, že jde pouze o systémovou chybu. Nyní už je vše vyřešené, problém tedy už není aktuální.

Dotkla se tato chyba všech lidí, kteří mají aplikaci George?

Netýkalo se to všech lidí v rámci George, týkalo se to pouze nějaké skupiny klientů. Ale říkám, v tuto chvíli už je problém odstraněn a vše by mělo být ve správných hodnotách.

Fiktivní dvojí zaúčtování transakcí trvalo řádově tak půl dne a byla to jen chyba v zobrazování. Co se týče klientských účtů a reálných zůstatků na nich, to samozřejmě vedeme správně a víme, jaký je tam skutečný stav.

Když říkáte, že odečtení bylo fiktivní, jak je možné, že někteří lidé se reálně dostali do minusu a nemohli po „započítání“ transakce zaplatit?

Ano, máte pravdu, to se mohlo stát. Když jsem řekl fiktivní, myslel jsem tím to, že to nebylo tak, že bychom registrovali u těch účtů, že jsou reálně v minusu, ale ten systém je prostě takhle automaticky nastavený.

Jestliže se opravdu někomu stalo, že měl na účtě poměrně nízký zůstatek a duplicita určitých transakcí způsobila, že se dostal na nulu, nebo do minusu, dostane se v tomto případě člověk - pokud tedy nemá sjednaný kontokorent - automaticky do situace, kdy ho to v podstatě dál nepustí a dojde k zablokování. Je to jako když vyčerpáte kredit na mobilním telefonu.

Nicméně, opravdu se to mohlo v jednotkách případů stát, v jednotkách říkám proto, protože se jednalo vyloženě jen o transakce platební kartou v průběhu minulého týdne. To, že by někdo tímto způsobem provedl tak velké transakce, že by se při jejich duplikaci dostal na nulu nebo do minusu, není úplně běžné a časté, stát se to ale mohlo.

Už se někdy taková věc stala? 

Čas od času se něco může stát. Ta operace je vždycky robustním řešením a prakticky každá banka po ní může mít nějaký větší či menší nedostatek. Ten my samozřejmě pečlivě monitorujeme a následně odstraňujeme. Nejsem si vědom, že by konkrétně tento typ problému někdy nastal.

Doporučované