Hlavní obsah

Spor politiků o dopravní podnik na severu Čech. Ohrozí legendární lesní tramvaj č. 11?

Mimo záznam někteří zástupci politických stran přiznávají, že pokud by nastal nejhorší scénář, může rozkol způsobit nejen rozchod obou partnerů, ale také komplikace při financování nejdelší úzkorozchodné tramvajové trati u nás. Video: Tomáš Tesař, Martin Wenzel, Seznam Zprávy

Spor o další setrvání ve společném dopravním podniku se rozhořel naplno mezi představiteli měst Liberec a Jablonec nad Nisou. Někteří politici se dokonce netají tím, že by se každý z partnerů měl vydat vlastní cestou a spolupráci ve firmě ukončit. Obě města přitom už desítky let spojuje nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice. Může konflikt mezi politiky ohrozit legendární „lesní tramvaj” č. 11?

Článek

Vztahy kvůli fungování a obsazování klíčových postů v Dopravním podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) nejsou dlouhodobě ideální. V posledních dnech se ale zhoršily kvůli rozhodnutí jabloneckého primátora a poslance za ODS Petra Beitla. Ten na posledním jednání libereckým zastupitelům oznámil, že Jablonec nad Nisou se obrátí na soud a požádá o předběžné opatření. Důvodem byl nesouhlas s průběhem nedávné valné hromady DPMLJ a také dosazení tří nových manažerů bez výběrového řízení do vedení představenstva.

Od té doby se politici obou sousedních měst ještě více přetahují o to, kdo současný stav zavinil. Mimo záznam pak někteří zástupci politických stran přiznávají, že pokud by nastal nejhorší scénář, může rozkol způsobit nejen rozchod obou partnerů, ale také komplikace při financování a hospodárném provozování nejdelší úzkorozchodné tramvajové trati u nás. Jiní něco takové naprosto vylučují.

„To, co se děje, mě velice mrzí. Jsem znepokojen, jak rozhodli zástupci města Liberce na valné hromadě. Považuji to za aroganci,“ říká liberecký zastupitel za ČSSD a člen dozorčí rady DPMLJ Jan Mečl, který si už krátce po jednání posledního zastupitelstva na svém twitterovém účtu posteskl: „Vztahy měst Liberce a Jablonce se kvůli dopravnímu podniku těžce zhoršily, snad tramvaje mezi městy pojedou dál.”

Jablonecký primátor a poslanec za ODS Petr Beitl si takovou variantu neumí představit a ani si ji nepřipouští.

„Aby každé z měst jezdilo pouze svoji část, to je legislativní nesmysl. Dělit tu trať je úkol, s jehož výsledkem nebude spokojený nikdo,” říká primátor Beitl (ODS), který rozkol mezi oběma stranami považuje za dočasný a pevně věří, že další jednání situaci uklidní.

Mírnější než během nedávného jednání zastupitelstva v Liberci je nyní i primátor Liberce Tibor Batthyány (dříve ANO). Přestože před zastupiteli komentoval aktuální stav tak, že si umí jako jednu z variant představit „rozvod”, později konstatoval, že dohoda je stále možná.

„Ta trať byla provozována dopravním podnikem města Liberec několik desítek let, ačkoliv jezdila do Jablonce. A to může pokračovat i nadále. Spolupráce probíhala vždycky bez problémů,” komentoval současný stav Josef Šedlbauer, člen městské rady a zastupitelstva Liberce.

Lesní tramvaj, jak místní zhruba 13 kilometrů dlouhou trať přezdívají, je v České republice unikát. Denně převeze mezi oběma městy zhruba 10 tisíc cestujících. Postavena byla v letech 1947 až 1955.

Doporučované