Článek
Rozpočet stavby je 575 tisíc korun, spolek chce ve veřejné sbírce na internetu získat 280 tisíc, zatím vybral zhruba pětinu. Pro dárce je připraveno několik odměn. Nejoblíbenější je celodenní rodinná vstupenka s jízdenkami, pro štědřejší dárce se vypraví zvláštní vlak s parní nebo motorovou lokomotivou.
„S postupujícím časem se stále sbírka úzkokolejných mašinek a vagónků rozrůstá a prostory přestávají stačit. Momentálně sbírka obsahuje 37 motorových lokomotiv z let 1939 - 1995, čtyři parní lokomotivy z let 1913 - 1951, čtyři elektrické lokomotivy z let 1908-1966 a přes 130 kusů různých vagónů od malých nákladních až po velké osobní vozy. A právě pro tuto rozrůstající se sbírku potřebujeme postavit novou halu, aby nemusely letité exponáty chátrat pod širým nebem na pospas větru a dešti. V loňském roce se nám podařilo vyhotovit projekt na stavební povolení a následně získat všechna potřebná razítka a stavební povolení,“ uvedl místopředseda spolku Filip Kaněk.
Projekt Vozovna, jak se oficiální budoucí hala nazývá, je rozdělený do tří etap. První obnáší vybudování základové desky, položení příjezdového kolejiště a uložení vnitřních kolejí. Tato část vyjde na 220 tisíc korun, které spolek má. Druhá etapa zahrnuje stavbu ocelové konstrukce haly, která vyjde na necelých 300 tisíc korun, a právě tyto peníze spolku chybí. Třetí etapa obsahuje především dokončovací práce.
V sobotu muzeum zahájilo sezonu. Podle Kaňka byl v následujících dnech příspěvek na stavbu značný. „Jsem opatrný optimista, sbírka potrvá do začátku července, snad peníze vybereme. Zájem o projížďky historickými vlaky je, museli jsme teď kvůli opatřením i některé zájemce o parní vlak odmítat. Další jízdy máme 19. června, tak uvidíme,“ dodal Kaněk.
Spolek založili v roce 1991 tři nadšenci. Prvním místem působnosti muzea byla zahrada jednoho ze zakládajících členů v Brně, kde vznikla předváděcí trať o vzdálenosti kolejnic 600 milimetrů v délce zhruba 200 metrů, po které jezdily první tři úzkokolejné renovované historické lokomotivy. Tato trať však záhy přestala stačit rozšiřující se sbírce vozidel, rozrůstající se členské základně a zájmu veřejnosti. Muzeum se muselo přestěhovat do většího, a tak do roku 2005 sídlilo v bývalém šamotovém závodu v Mladějově na Moravě. Od té doby spolek působí v areálu bývalého dolu ve Zbýšově.