Článek
SOR Libchavy předložil nabídku s cenou 19,08 milionu eur (485 milionů Kč) bez daně z přidané hodnoty. Cena měla největší váhu při hodnocení nabídek, dopravce zohledňoval také například provozní náklady autobusů a chladicí výkon klimatizace pro cestující. DPB prostřednictvím soutěže hledal dodavatele nízkopodlažních autobusů s délkou do 12,2 metru.
„Nové autobusy v ulicích Bratislavy nahradí vozidla stará 12 až 14 let. Touto soutěží nekončíme. Pokračujeme v obstarávání dalších typů pohonů, v budoucnu plánujeme uzavřít rámcové smlouvy i na nákup nízkoemisních dopravních prostředků,“ uvedl předseda představenstva DPB Martin Rybanský.
DPB původně odhadoval hodnotu zmíněné zakázky na 22 milionů eur (559 milionů Kč). Nákup autobusů od vítěze soutěže bude dopravce financovat z úvěru a z peněz od bratislavského magistrátu. Autobusy budou dodávány v souladu s rámcovou smlouvou podle potřeb DPB. Smlouva je platná 24 měsíců od nabytí účinnosti, faktický harmonogram dodávek definuje DPB.
„Společnost se aktuálně účastní a plánuje účast v dalších obdobných tendrech, včetně tendrů, které aktuálně probíhají v Dopravním podniku Bratislava,“ uvedl na dotaz ČTK mluvčí SOR Libchavy Jan Nápravník. Navzdory obtížné situaci v logistice a dodávkách dílů se výrobci podle něj daří držet úroveň produkce na plánovaných hodnotách a dodržovat smluvní termíny zakázek.
SOR Libchavy dodával autobusy do Bratislavy už v minulosti. Jiné české firmy vyráběly pro DPB trolejbusy a tramvaje.
Výrobce autobusů vytvořil vloni zisk po zdanění téměř 165 milionů korun. Výsledek je o šest milionů korun nižší než v roce 2019. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb dosáhly vloni 3,067 miliardy korun, což je o 92 milionů korun méně než v předchozím roce, zjistila ČTK z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin. Rekordní zisk 347 milionů korun firma vytvořila v roce 2015. V roce 2020 společnost vyrobila 526 autobusů a prodala 529 vozidel včetně tří zkušebních. Prodej byl meziročně o devět procent nižší, v roce 2019 dosáhl 581 vozů.
Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries (EPI). SOR v minulosti vyráběl zemědělské stroje, v roce 1991 firmu koupili bývalí zaměstnanci Karosy a o dva roky později podnik vyrobil první prototyp autobusu.