Článek
Žebříček nejhodnotnějších značek světa o sto položkách zdobí hned devět jmen z oblasti luxusu. Jen dvě z nich se ale na seznamu objevují každým rokem už od přelomu tisíciletí. Opanovaly ho tak v podstatě jenom rok poté, co žebříček začal vznikat.
Největší rychlík na cestě rostoucí ceny
Gucci se letos umístil na 33. příčce. Hodnota italské oděvní společnosti, která se zaměřuje hlavně na módní, nejčastěji kožené zboží, se jen za prvních devět měsíců letošního roku zvýšila o 23 procent na bezmála 15,9 miliardy dolarů, což je v přepočtu asi 364,4 miliardy korun. Stala se tak nejrychleji rostoucím jménem ve sféře luxusu.
Bezesporný král luxusu
Louis Vuitton je pak jeho světovým lídrem. Letos sice francouzský módní dům, známý především pro svůj monogram LV objevující se téměř na všech jeho produktech, rostl „pouze” o 14 procent, jeho hodnota je ale oproti Gucci dvojnásobná – 32,3 miliardy dolarů, to je zhruba 740,3 miliardy korun. V žebříčku se umístil na 17. příčce, prodává mimo jiné luxusní kufry, kožené zboží, boty, hodinky a různé šperky, sluneční brýle nebo zápisníky či jiné doplňky.
Recept na úspěch
Faktory stojící za úspěchem obou firem? Podle marketingové a poradenské firmy Interbrand je to samozřejmě oddanost vlastní značce, odpovědnost při jejím vývoji vzhledem k pružnosti trhu, a tudíž i přizpůsobivosti vůči potřebám a přáním jejich zákazníků.
Podle magazínu Business Insider, který na dlouhodobou úspěšnost dvou vedoucích jmen v oblasti luxusu upozornil, jsou značky umělecky a esteticky rozdílné. Pojí je ovšem síla jejich původu, tedy sen zakladatelů Guccia Gucciho z roku 1921 a Louise Vuittona z roku 1854, aby se jejich módní domy staly lídry trhu s luxusním zbožím, což se jim od přelomu tisíciletí opravdu splnilo.
Těsně v patách
Rebecca Robinsová, vedoucí divize světového luxusu firmy Interbrand, uvedla, že ani jiné známé značky jako Chanel, Hermès, Burberry, Prada, Fendi nebo Cartier nedosáhly takového úspěchu.
Nejblíže k tomu má ale podle ní právě „metaluxusní” francouzská společnost Hermès, která kromě módy prodává i porcelán a jejíž cena konzistentně narůstá od roku 2003, kdy se do žebříčku dostala. Překvapivě je na tom i lépe než Gucci, co se její hodnoty týče. K polovině října, kdy firma Interbrand seznam zveřejnila, měla cenu 17,9 miliardy dolarů, tedy asi 409,9 miliardy korun. Za letošní tři čtvrtletí se vyhoupla o devět procent, na 28. místo v žebříčku.
Legendární Chanel s jeho parfémy uzmul 22. příčku, a je tak vlastně druhou nejhodnotnější luxusní značkou s cenou 22,1 miliardy dolarů, v přepočtu 506 miliard korun, a letošním nárůstem o 11 procent.