Hlavní obsah

Špindl se chystá na miliardový komplex. Kdo ovládne český Aspen?

Foto: Skiareál Špindlerův Mlýn

Vizualizace nového obřího lyžařského komplexu ve Špindlerově Mlýně.

Správce špindlerovských lanovek a svahů Igor Rattaj Seznamu rozkryl, kdo všechno se složí na miliardový projekt v jádru Krkonoš.

Článek

Kdysi se český národ složil na stavbu Národního divadla. „Národ sobě” visí dodnes nad oponou divadelní budovy. V příštích letech by se mohla v „českém Aspenu“ objevit nad novými lanovkami cedule v podobném duchu: „Špindl sobě.” S tím podstatným rozdílem, že na obří lyžařský projekt se nesloží prostí občané, nýbrž prominentní finančníci a hybatelé moci. U některých z nich navíc není dodnes jasné, jak přesně k bohatství přišli.

O co jde: V příštích třech letech dojde ve Špindlerově Mlýně k propojení místních skiareálů. Vznikne parkovací dům, na jehož střeše se potkají lanovky ze dvou směrů – od sjezdovek z Medvědína a Svatého Petra. Půjde o masivní projekt v samém srdci Krkonošského národního parku (KRNAP). Ministerstvo životního prostředí v tom ale problém neshledalo a kladně posoudilo vliv výstavby na životní prostředí (proces zvaný EIA). Aby se mohly bagry zakousnout do terénu, zbývá vyřídit už jen stavební povolení. Kdyby vše klaplo, lyžovat by se v novém areálu mohlo za tři roky.

Jaké bude finanční pozadí této nákladné operace, která se vyšplhá na miliardu korun? Manažersky za střediska zodpovídá skupina Tatry Mountain Resorts (TMR), jejíž hlavní tváří je slovenský miliardář Igor Rattaj. Ten však výstavbu sám platit nebude. Peníze na stůl vysází vlastníci společnosti Melida, která špindlerovské lanovky a svahy provozuje.

Dlouhodobě se spekuluje, kdo všechno patří mezi akcionáře této ulity vlivných a bohatých finančníků. Ti se svým podílem ve společnosti dlouhou dobu nechlubili, ba naopak jej tajili. Z důvodu, že někteří z nich se pohybovali kolem vysoce postavených politiků či působili v podnicích vypisujících či ucházejících se o veřejné zakázky. Nejasnosti panovaly například kolem jména lobbisty Romana Janouška. V tomto ohledu by ale nyní mělo být jasněji.

Správce špindlerovských lanovek Igo Rattaj Seznamu rozkreslil, kdo a v jaké výši patří mezi vlastníky společnosti Melida. „Naše společnost TMR vlastní v Melidě 25 procent akcií. Po 12,5 procenta drží Tomáš Hrdlička (podnikatel a lobbista, pozn. red.) a Roman Janoušek,” řekl Seznamu Rattaj. Zbylých 50 procent akcií je podle něho jakousi směsicí. „K ní se bezostyšně hlásí například Martin Roman (bývalý šéf ČEZu, pozn. red.) či Michal Korecký (spolumajitel strojírenské skupiny Škoda Transportation, pozn. red.),” popsal Rattaj.

Kočkující se parťáci

Zajímavý je rovný podíl – ve výši 12,5 procenta akcií – mezi lobbisty Romanem Janouškem a Tomášem Hrdličkou. Několik let představovali nerozlučný tandem, který zásadně promlouval do pražské politiky. Řadu nemovitostí a podniků ovládali spolu prostřednictvím neprůhledných offshorových firem. Výše jejich majetku se odhaduje v řádu miliard. Pak ale Janoušek v roce 2012 v opilosti boural a srazil ženu, kvůli čemuž zamířil do vězení (trest má nyní kvůli zdravotním potížím přerušený). Jejich vztahy ochladly a začalo dělení bohatství. Ve Špindlu se to týkalo například skiareálu Stoh. Vliv nad provozováním vleků získal Hrdlička, tamní hotel zase připadl Janouškovi.

Tomu se správou majetku pomáhá v posledních letech Tomáš Pitr, většinu majetku má mít Janoušek zaparkovanou ve strukturách finanční skupiny J&T. Vzhledem k tomu, že Janoušek je omezený zdravotními indispozicemi a trestem vězení, mezi pražskými finančníky se má za to, že Hrdlička má byznysově nad Janouškem navrch. Je tudíž překvapující, že ve zlatém špindlerovském vejci – tedy firmě Melida spravující tamní skiareály – mají podíl ve stejné výši.

Kolegové ze strojírny

„Bezostyšně“ se podle Igora Rattaje hlásí k podílu v Melidě i bývalý šéf ČEZu Martin Roman, který patří k prominentním členům „špindlerovské party”. Dlouhou dobu bylo krkonošské angažmá muže, který působil v čele (polo)státních podniků Škoda Holding a ČEZ, tabu. Dodnes není známo, jaké jmění někdejší špičkový státní manažer vlastní. Pouze se odhaduje, že dosahuje miliardových částek.

Co se týká Špindlu, až v roce 2015 Roman o Melidě promluvil. „Mám opci na minoritní neblokační podíl, takže je to, jako bych podíl měl. Jsem u strategických debat, ale neúčastním se denního řízení,” pronesl před téměř pěti v rozhovoru pro MF Dnes. Už tehdy oznámil, že investicím do výstavby se nebrání. „Moc mi záleží, aby se Špindlerův Mlýn dál rozvíjel, aby z něj bylo moderní horské středisko, do kterého se investuje. Chci, aby se zvyšovala přepravní kapacita, vznikaly nové sjezdovky. To je moje motivace být u tohoto projektu,” dodal.

Na rozdíl od ostatních boháčů, kteří si ve Špindlu pořizují luxusní vily a byty, se Roman uchýlil se svou chalupou na samotu k lesu, do výšky přes 1000 metrů nad mořem. K dispozici zde má malou sjezdovku, a když se za ním chce někdo v zimě vydat na návštěvu, zajede pro něho dolů do města sněžný skútr či rolba. Roman tak může korigovat své návštěvy.

Podle Rattaje je spoluvlastníkem Melidy i miliardář Michal Korecký, kterému patří 10procentní podíl ve strojírenské společnosti Škoda Transportation ze stáje skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Korecký působil ve vedení dnes již zaniklé společnosti Škoda Holding (pod ni spadala i Škoda Transportation) i v době, kdy ji řídil právě Roman. Ten byl později kritizovaný za to, že Škoda Transportation vyrostla na státních zakázkách, o kterých v čele ČEZu v letech 2004 až 2011 spolurozhodoval. Protikorupční policie tehdy Romana prověřovala, zda není či nebyl majetkově propojený s výrobcem mašin a tramvají Škodou Transportation. Detektivové však nic zásadního neobjevili.

Doporučované