Článek
Do základní školy na pražském Zlíchově se sjíždí žáci z celé Prahy a okolí. A to i teď v období nejtvrdších vládních opatření. Funguje pro žáky se specifickými poruchami chování a učí se na ní stále prezenčně. I když kontaktní výuka si vybírá svou daň.
Minulý týden se musela rozhodnutím hygieny uzavřít celá jedna budova, v karanténě se ocitlo 21 pedagogů z prvního stupně.
„Nákaza se nám začala šířit na prvním stupni lavinovitě a všichni pedagogičtí zaměstnanci se dostali do karantény. Nevím vůbec, jak to bude od pondělí, protože o speciálních školách se nemluví, jako bychom neexistovali,“ nelíbí se komunikace od vládních představitelů ředitelce zlíchovské základní školy Heleně Hainové.
Nejen její škola, ale všechny, které spadají pod paragraf 16 školského zákona, mají totiž výjimku a stále mohou vyučovat prezenčně. Jedná se například o školy a třídy pro děti s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, či například se závažnými vývojovými poruchami učení a chování.
To by se ale mělo od pondělí změnit. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) v pátek vládě navrhne, aby se i speciální školy uzavřely.
„Každý den provozu je z mnoha důvodů pro děti důležitý. Přesto, po konzultacích nejen s lidmi z těchto škol, ale i po debatě s těmi, kteří na jaře kritizovali zavření těchto škol, jsem připraven v návaznosti na prodloužení nouzového stavu na páteční vládě navrhnout dočasné zavření speciálních škol od 2. listopadu,“ uvedl Plaga.
Chtěl bych moc poděkovat Vám všem, kteří se na fungování speciálních škol podílíte. Každý den provozu je z mnoha důvodů pro děti důležitý, a tak pevně doufám, že se nám společně podaří zlepšit situaci tak, že budou školy (nejen speciální) co nejrychleji znovu otevřené. pic.twitter.com/LGhMolWk09
— Robert Plaga (@RobertPlaga) October 29, 2020
Ve třídě bez roušek
Pedagogové ani žáci totiž mimo jiné nemusí ve třídách nosit roušky. U žáků s mentálním postižením nebo autismem je vymáhání takového opatření v podstatě nemožné. Děti a studenti se sluchovým postižením by zase kvůli rouškám mohli jen obtížně komunikovat.
Zabránit rozšíření nákazy je tak na speciálních školách velmi obtížné i přes dodržování všech ostatních hygienických opatření. Situace je tak na celé řadě škol podobná. Pedagogický sbor se postupně přesouvá do karantény nebo izolace kvůli onemocnění covid-19 a zavírají se třídy, popřípadě celá oddělení.
„V tuto chvíli bychom ocenili, kdyby se mohla škola na tu nejkritičtější dobu uzavřít,“ řekla ředitelka SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené Olomouc Martina Michalíková ještě před uveřejněním Plagova plánu na zákaz prezenční výuky na speciálních školách.
Už minulý týden ale žáci do olomoucké speciální školy nemohli. V mateřské škole se totiž rozšířila nákaza koronavirem. Z deseti učitelů zbyli jen čtyři, a tak ji uzavřela hygiena. Ředitelka pak změnou organizace školního roku rozhodla o přerušení provozu základní i střední školy, protože ani tam nebyl stav udržitelný.
„Pedagogové se oproti jaru obávají a já se jim nedivím. Snažíme se u nás sice roušky nosit, ale sluchově postižené nemůžete v rouškách vzdělávat, a jsme tak všichni stále ohrožení,“ vysvětluje Michalíková.
Stejný postoj má k současné situaci i ředitelka pardubické speciální základní a mateřské školy Daniela Ročková. Stejně jako v Olomouci i tady hygienici zavřeli od čtvrtka školku. Zároveň jsou v karanténě také dvě třídy na základní škole.
„Školka je uzavřená na neurčito, je to taková patová situace. Učíme děti s mentálním postižením nebo autismem a ty nemusí nosit roušky, stejně jako jejich učitelé. Takže jsme vystaveni většímu riziku a tohle je výsledek,“ popisuje Ročková.
Vládu a Ministerstvo školství vyzvala k uzavření speciálních škol už v úterý i Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Podle ní je teď na prvním místě ochrana života a zdraví.
„Na jaře i na začátku podzimní vlny pandemie sice ČOSIV doporučoval, aby speciální školy zůstaly otevřeny kvůli zátěži, která je při permanentní péči o děti kladena na jejich rodiče, současná situace a aktuální čísla nakažených jsou však již tak nebezpečné, že se kloníme k tomu, aby byly uzavřeny i tyto školy – vzhledem k možnému ohrožování zdraví pedagogů i rodin dětí,“ uvedli zástupci odborné společnosti.
„Situace je nesrovnatelně náročnější než na jaře. Tehdy byla disciplína taková, že bylo možné školy udržet v chodu. V současné nedisciplíně, nebo alespoň já to tak vnímám, to ale nejde,“ myslí si ředitelka olomoucké speciální školy Michalíková.
— Roman Prymula (@profesorPrymula) October 15, 2020
Situace je tak vážná, že se změnil i původně oznámený plán ministra zdravotnictví Romana Prymuly (za ANO) a v pondělí 2. listopadu se žáci prvního stupně do školy nevrátí, ačkoliv žádná jaderná elektrárna v Česku nevybuchla. Právě tímto slovním obratem ministr zdravotnictví dokládal, že se školy otevřou za každou cenu (viz video výše z jeho twitterového profilu).
„Protože nechci čekat do pátku, kdy budeme mít už data, která potvrdí, nebo vyvrátí, že jsme v nějaké sestupné trajektorii. Určité signály se začínají vyskytovat, že jsme na dobré cestě. Přesto tady říkám, že druhého se děti do školy nevrátí, abychom byli korektní a nevyhlásili to až v pátek,“ řekl v pondělí po mimořádném jednání vlády ministr zdravotnictví.
Společně s tím by ale měl ministr Plaga představit v pátek konkrétní scénář, podle kterého se budou žáci a studenti vracet do škol.
„Pevně doufám, že se nám společně podaří zlepšit situaci tak, že se školy (nejen speciální) co nejrychleji znovu otevřou,“ dodává ministr školství.
Děkuji @profesorPrymula za dnešní rozhodnutí ve věci (ne)návratu 1. stupně ZŠ. Scénář “zpátky do škol” bude představen v pátek. pic.twitter.com/0SBaWpv7F0
— Robert Plaga (@RobertPlaga) October 27, 2020
V současné situaci zůstávají uzavřené všechny základní školy vyjma speciálních. Stále fungují už jen školy mateřské, jednoleté a dvouleté praktické školy, školy zřízené při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a zdravotnických zařízeních a školy ve věznicích.