Článek
Svaz obchodu a cestovního ruchu, Asociace hotelů a restaurací a Asociace malých a středních podniků a živnostníků minulý týden vyzvaly rozvozové a stravenkové firmy k přehodnocení výše provize, jakou si za zprostředkování jídla od restaurací berou.
Zatímco u stravenkových firem se provize pohybuje v řádu jednotek procent, u předních hráčů rozvážek v Česku jde o 25 až 30 procent. To je podle AMSP dvakrát více než třeba v Anglii, kde si kupříkladu největší tamní služba Justeat účtuje provizi v rozmezí 10 až 14 procent.
Stravenkové firmy Sodexo a Edenred začaly s Asociací malých a středních podniků a živnostníků o snížení provize ihned jednat. Firma Sodexo sníží od 3. listopadu na minimálně šest měsíců svou provizi na tři procenta, Edenred si bude nově účtovat sníženou provizi 4,5 procenta. Od 2. listopadu také bude vracet pět korun uživatelům stravenkových karet za každou platbu v restauraci v hodnotě nad 100 korun.
Rozvozové firmy se však brání, že to samé udělat nemohou, protože by byly ztrátové. „U nás je provize na úrovni 30 procent. Velká část provize slouží k úhradě nákladů za logistiku. A ještě navíc dokážeme restauraci nebo podniku, který se připojí na platformu, přilákat zákazníky. Snížením provize by se v konečném důsledku stalo to, že bychom každou objednávku, kterou rozvezeme, jenom na té logistice dotovali. Na každé objednávce bychom ztráceli peníze, což samozřejmě není dlouhodobě udržitelný byznys,“ popisuje svůj postoj generální manažer pro ČR a SR společnosti Wolt Jan Foret.
Wolt tak chce restauracím nabídnout jinou formu podpory, aby došlo především k navýšení množství objednávek. Velmi podobně celou situaci hodnotí i služba Bolt Food, která však část restaurací podporuje výraznou slevou a hradí dopravu za zákazníky.
Jak si hospody a kurýři dělí peníze
Cena za jídlo
Provize pro rozvážku
- je skrytá v částce za jídlo
- pohybuje se mezi 25 až 30 % z ceny jídla
- pokud restaurace účtuje za jídlo 120 Kč, pak provize ve výši 30 procent znamená, že restauraci zůstane 84 Kč a 36 Kč dostává rozvážka.
Poplatek za dovoz
- pohybuje se mezi 0 až 150 Kč (dle vzdálenosti, denní doby, vytíženosti, apod.)
- u některých restaurací dovoz platí rozvozové služby (Bolt Food)
Současnou situaci řeší rozvážky různě
„Zvažujeme různé formy podpory, v současné chvíli za restaurace hradíme 30 procent slevy, která je zákazníkům poskytována. Věříme, že se nám tak podaří co nejvíce zvýšit počet objednávek. Pokud přičteme ostatní náklady na provoz platformy, jako jsou zákaznická podpora či marketing, a fakt, že část provize přerozdělujeme mezi kurýry, vychází nám, že jsme v současné chvíli ztrátoví. Věříme, že se nám tato investice vrátí a restaurace budou Bolt Food využívat i v budoucnu,“ uvedl country manažer Bolt Food ČR Marek Maxa.
Nejrozšířenější tuzemská rozvozová společnost Dáme jídlo, která působí ve 170 městech a díky tomu pokrývá více než 60 procent populace, celou situaci pro Seznam Zprávy komentovala pouze takto: „Společnost Dáme jídlo se nemůže vyjádřit.“
Odlišně přistupují dovážkové firmy také k hrazení poplatku za dovoz. Bolt Food jej u partnerských restaurací hradí za zákazníka, u jiných uživatel zaplatí za dovoz až 145 korun. U společnosti Wolt zákazník za dopravu ve špičce a do větší vzdálenosti zaplatil přes 140 korun. Toto maximum však firma včera snížila na baťovských 99 korun.
„Celá částka poplatku za doručení jde ze sta procent, ať už je to 30 korun nebo 100 korun, kurýrovi za to, že jídlo rozváží dál. A provize patří z více než poloviny taky kurýrovi. Z té menší poloviny, co zůstává, platíme bance nějaké poplatky a na konci dne nám zůstává velice malá marže, kterou my musíme pokrývat jakékoliv marketingové náklady, zaměstnance atd. Takže na konci dne jsme ztrátová společnost,“ popisuje cenotvorbu Jan Foret za Wolt.
Právě rozvozové služby však byly na jaře v době první vlny epidemie označovány za vítěze. V dubnu 2020 například šéf společnosti Dáme jídlo Filip Fingl uvedl, že díky celoplošné karanténě růst výrazně zrychlil.
„Počet objednávek na Dáme jídlo roste meziročně stabilně a dlouhodobě o 45 až 50 procent. Na těchto číslech jsme se drželi i v průběhu většiny března. V posledních dvou týdnech však růst ještě zrychlil a meziročně jsme vyrostli o více než 60 procent. Navíc jsme za poslední měsíc zaznamenali nárůst zájmu ze strany nových zákazníků, kteří do této doby rozvoz jídla nevyzkoušeli,“ řekl Seznam Zprávám v dubnu 2020.
Meziroční nárůst rozvozových služeb o desítky procent je přitom celoplošný trend, zájem ze strany zákazníků, který potvrzují všichni hráči na trhu, navíc s příchodem podzimu podpoří zhoršující se počasí.
Dominový efekt
Podle Luboše Kastnera z Asociace malých a středních podniků a živnostníků není cílem hospodských diktovat rozvážkovým a stravenkovým službám výši provizí, na místě je však podle něj pomoc, kterou restaurace potřebují.
Krachující hospody by se totiž posléze promítly v pestrosti nabídky a zájmu zákazníků o rozvážku - a tedy i ve výsledcích rozvážkových firem. Pokles počtu restaurací přitom už například společnost Wolt zaznamenala.
„V podmínkách svobodného podnikání nemůžete nikomu říkat, jakou má mít provizi. Co říkáme, je to, že restauratéři, bez kterých by rozvážkové služby nemohly existovat, jsou teď v extrémně těžké situaci. A partnerství je o tom, že si partneři v krizi pomáhají. Vyzvali jsme je jen ke zvážení pomoci a přenesení nákladů za rozvážku i na hosty. A zejména v Praze, kde krize postihla gastronomy snad nejvíce,“ uvedl Kastner pro Seznam Zprávy.
Český zákazník na zdražení nepřistoupí
Jenže právě na navýšení ceny reagují podle zkušenosti rozvozové služby Wolt zákazníci vždy negativně na objemu objednávek.
„Jakákoliv změna cen znamená dramatický pokles toho, co si lidé budou kupovat. Kdybychom to břemeno přenesli na zákazníka, tak v konečném důsledku nevyděláme nic navíc a restaurace z toho bude mít mnohem horší výsledek, lidé si to zkrátka nebudou kupovat,“ říká za Wolt Foret.
Zmíněné rozvozové služby sice narozdíl od stravenkových firem s provizí dolů nepůjdou, snaží se však nabídnout restauracím náhradní řešení. Třeba Bolt Food prodloužila rozvozové časy do půlnoci, hradí také zmíněnou 30procentní slevu na jídlo z vybraných restaurací, za zákazníky platí dopravu a pracuje na zkrácení času dovozu rozšířením počtu partnerských kurýrů.
Foret z Woltu v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že se chtějí zaměřit na rozvoj marketingových aktivit restaurací a následné navýšení množství objednávek. Ve čtvrtek společnost představila podpůrný balíček pro restaurace. Kromě zmíněné snížené maximální ceny za dopravu zavádí také do konce listopadu 0% provizi u objednávek, které si zákazník objedná přes jejich web a v dané restauraci si je vyzvedne osobně, a možnost spropitného pro restaurace taktéž bez provize.
Zástupci asociací, restaurace ale také fanoušci gastronomie v uplynulých dnech vyzvali zákazníky, aby si jídlo neobjednávali přes rozvozové společnosti, ale vyzvedli si jej osobně ve svém oblíbeném podniku, který chtějí podpořit. Takto vznikla například iniciativa #objednejprimo.
Zároveň neustále vznikají nové rozvozové firmy, které jsou výrazně levnější - a některé restaurace se zapojily do organizace vlastního rozvozu.