Článek
Aby se odlišili, nabízejí někteří hoteliéři „designové“ ubytování. Nocležníka však občas čeká rozčarování: Pod touto formulí se schovávají i kýče a interiéry zařízené bez ladu a skladu z levných kopií slavného nábytku. Někdy i cokoliv lehce nad rámcem masového vkusu.
Skutečný designový hotel nedělá jen obyčejný moderní nábytek, červené křesílko a povlečení z Ikey. Měl by mít jasný a nejlépe originální koncept, na kterém je vidět invence a zkušené oko architekta či designéra. Jedna noc v takovém hotelu se pak může stát i vzpomínkou na celý život.
Čínská pohádka v Hongkongu
Slavný nizozemský designér Marcel Wanders si vypracoval osobitý styl s prvky tradic své země. Často používá barokní tvary, má rád kombinaci černé a bílé barvy s tulipánově červenou. Při navrhování hongkongského hotelu Mira Moon pracoval pod značkou londýnského studia Yoo. Ústředním motivem je tu snový svět inspirovaný čínskou pohádkou o měsíční paní. Architekturu měla na starosti studia AB Concept a Dennis Lau & Ng Chun Man Architects.
Buddhistická fantazie v Thajsku
Interiéry plážového hotelu Iniala Beach House v thajském Phan Nga navrženého architektem Grahamem Lambem jsou designovou přehlídkou pro labužníky. Hotel tvoří čtyři vily, na nichž se podíleli třeba bratři Campanovi, Jaime Hayon nebo studio Autoban. Každá vila má vlastní motiv, ale autoři vždy pracovali s tradičními řemeslnými technikami a materiály – teakem, ratanem, bambusem a kokosovými slupkami. Součástí je i kino inspirované deštným pralesem.
Venkovské vinařství v Portugalsku
Vinařský hotel Torre de Palma v portugalském Monforte stojí na zbytcích domu z roku 1338. Svým pojetím oslavuje vášeň pro víno, olivový olej, koně a lázně. Historické i nové části od architekta Joãa Mendese Ribeira se drží tradic regionu – nabílených zdí a dřeva s výraznou kresbou. Interiéry navržené Rosarinhem Gabrielem kombinují moderní nábytek, vintage prvky a umění. Historické kousky jsou interpretované současným jazykem.
Dům designérských snů ve Varšavě
Secesní stavba, v níž sídlí hotel Autor Rooms, stojí v centru Varšavy. Spolu s několika dalšími domy z počátku 20. století kontrastuje s okolím ve stylu socialistického realismu. Pro autory interiérů pod vedením Mateusze Baumillera je to dům snů, zachycující historii polského designu.
Hotel tvoří rozlehlý čtyřpokojový apartmán se společenskou místností, kuchyní a barem, jehož prostory s vysokými stropy jsou plné současného designu a avantgardního umění. Každý pokoj má jiný styl, koupelny a toalety jsou řešené formou vestavěných buněk. Vše sjednocují původní parkety, dveře a okna.
Koloniální industriál v Mexico City
Historický koloniální palác hrabat z Miravalle v takzvaném viceregalském stylu rekonstruovala na hotel Downtown Mexico kancelář Serrano & Cherem Arquitectos. Interiérů se ujal designér Paul Roco. Zkombinoval koloniální prvky s místní domorodou kulturou a postavil to do kontrastu s hrubým industriálem. Dlážděné podlahy dodávají místnostem eleganci, vysoké klenuté stropy vyvolávají dramatické napětí. Mezi ně designér umístil příčky z dutých cihel.
Umělecká intimita v Belgii
The Royal Snail neboli Královský šnek v belgickém Namuru poskytuje nevšední zážitek už při pohledu z ulice. Jeho historické průčelí prolamuje efektní moderní fasáda s vertikální zahradou. Architekti z kanceláří Olivier Simon & Julie Valette a Buro5 harmonicky propojili čtyři budovy. Uvnitř převažují intimně tmavé interiéry v jednoduchém, nadčasovém designu. Přitom se autoři snažili vytvořit místy až snové prostředí, které návštěvníky vtáhne a oživí jim všední dny.
Moderna mezi neogotikou v Německu
Nitro neogotické budovy hotelu Qvest v centru Kolína nad Rýnem je místy jako z Harryho Pottera. Designér Michael Kaune však historismus z 19. století smíchal s nábytkem ze současnosti a slavnými kousky z počátků funkcionalismu či z 50. let. Hotel je tedy i živoucím muzeem moderního designu stejně jako umění a fotografie na stěnách. V prostorách s lomenými oblouky ze světlého kamene se designér držel černé a bílé, čímž posílil historickou atmosféru.
Energické barvy v Aténách
Američan Karim Rashid patří k designérským superstar. Pro jeho styl jsou typické zářivé barvy jako z kancelářských zvýrazňovačů. V jím navrženém aténském hotelu Semiramis se mísí růžové a limetkové odstíny s jasnou žlutí a barvou pomerančů. Interiéry i fasády překypují energií, což vyvažuje dostatek bílé. Rashid nápaditě míchá materiály – barevný beton se potkává s gumovými podlahami, keramické dlaždice souzní s kovem, epoxidem a tmavým dřevem. Za každou postelí je instalovaný efektní světelný box.
Exkluzivní esence Japonska v Tokiu
V tokijské čtvrti Kagurazaka stojí dřevěný dům z počátku 20. století, dříve restaurace a cvičná místnost pro gejši. Při rekonstrukci na hotel Trunk House zůstal zvenčí beze změn. Uvnitř vykouzlili designéři z místního studia Tripster soukromou rezidenci s jedním apartmá, v níž se potkává nadčasový japonský design se současným vybavením z USA či Evropy. Z materiálů jsou přítomné černé dřevo, mikrocementové stěrky, terazzo a štuky.
Dřevo a lahodná barevnost v Kanadě
Jak je vidět na pobřežním hotelu Drake Devonshire v kanadském Wellingtonu, originální design s cílem vyvolat zážitek nepotřebuje extravaganci. V bývalé slévárenské budově z konce 19. století vsadilo torontské studio +tongtong Johna Tonga na krásu dřeva douglasky a pastelové odstíny s uměřenými barevnými akcenty. Příjemný dojem podtrhují úchvatné výhledy z velkých oken na jezero Ontario, díla významných umělců a decentní směs historického s moderním.
Kosmopolitní futurismus v Moskvě
Secesní skořápka, ale uvnitř uměřený futurismus s retro nádechem. Budovu dnešního hotelu StandArt rekonstruoval architekt Pavel Andrejev, o interiérový design se postarali Piotr Bragovskij a Varvara Vilatovová. Jako sjednocující motiv použili zaoblené rohy vycházející ze secesních štuků a kleneb. Promítli je do portálů, osvětlení, nábytku i dřevěných vestaveb. Hojně se tu projevují LED panely, světlé dřevo a originály výtvarníka Stanislava Tratsevského.
Horská tradice v tyrolských Alpách
Spolumajitelka Hotelu Kitzhof v rakouském Kitzbühelu Uschi Schelle-Müller patří k lidem, kteří mají cit pro design i bez patřičného vzdělání. Tyrolské řemeslné tradice umně inovovala minimalismem a vytvořila moderní interiéry dýchající autentickou alpskou atmosférou. Použila zdejší materiály včetně renovovaného dřeva ze starých chat. Přikrývky, kůže a dekorace s motivy kamzíků a jelenů pocházejí z místní produkce. Vybraný nábytek má často rustikální a retro prvky.