Článek
Výpadek příjmů bude enormní, hodnotí situaci lékaři ze všech oborů, v nichž si pacienti za část nebo celou péči platí. Zubaři, dermatologové, plastičtí chirurgové i soukromé kliniky s širším spektrem specialistů – ti všichni mají poloprázdné ordinace.
„Zavedli jsme celou řadu nadstandardních hygienických opatření, ošetřujeme všechny akutní případy a klienti chodí přímo do ordinace ve větších časových rozestupech, nečekají v čekárnách. Zdravotníky jsme rozdělili na dva týmy, které se vzájemně nepotkávají,“ popisuje současný chod jedné pražské zubní kliniky její majitel Jan Stuchlík.
„Ekonomicky je to mimořádně zatěžující období. Sídlíme v centru Prahy, tedy s vysokým nájmem, máme špičkové vybavení a přístroje, financované přes úvěry, a 15 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr. Máme tedy vysoké fixní náklady. To nás v době, kdy nemůžeme z objektivních důvodů fungovat naplno, velmi tíží,“ říká Stuchlík.
Soukromá klinika Program Health Plus, která se stará o pět tisíc klientů, sáhla k rozdělení dokonce na tři týmy: jeden řeší akutní případy, druhý ordinuje na dálku pomocí telefonu a e-mailu, třetí část zdravotníků má pohotovost. Klinika také vyčlenila zvláštní prostory, kam by se v případě nákazy mohla péče přesunout.
„Současná situace je pro mnoho soukromých poskytovatelů péče velkou zkouškou, zda dokážou dostát slibům a závazkům, které dali svým klientům,“ říká ředitel kliniky Oldřich Šubrt.
Podobně to vidí i předseda představenstva Moje ambulance Karel Lukeš. Firma provozuje síť ordinací praktických lékařů pro dospělé po celém Česku. I jeho lékaři sáhli ke konzultacím na dálku, v ordinacích se v těchto dnech řeší jen to, co nesnese odklad. A Karel Lukeš podle svých slov vnímá i ohromný stres, který doléhá nejen na pacienty, ale i na zdravotníky.
„Vzhledem k faktu, že bylo nutné zastavit plánovanou péči, dochází ke snížení výnosů firmy za část péče, jež je hrazena výkonovou sazbou. Náklady a zátěž pracovníků jsou vyšší, ale výnosy z uvedených důvodů výrazně klesají – až o polovinu,“ popisuje šéf sítě Moje ambulance.
Bude to bolet
Podobný propad postihl i další poměrně velký sektor soukromého zdravotnického byznysu: plastické chirurgy. Některé kliniky zatím drží alespoň minimální provoz, jinde museli zavřít úplně. „Nejprve nás to zasáhlo z devadesáti procent, ale pacienti se zvolna vracejí. Katastrofa je to pro Karlovy Vary a Mariánské Lázně. Museli jsme uzavřít střediska, bohužel jsme museli uzavřít i některé pozice,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy majitel sítě center estetické medicíny Asklepion Roman Šmucler.
Operační sály tuzemských klinik krásy totiž nejsou prázdné jen kvůli karanténě českých pacientů. Podstatnou část jejich zákazníků tvořili ještě před pár týdny cizinci, kteří se teď ale přes zavřené hranice nedostanou.
Dopady navíc můžou být dlouhodobé, vysvětluje Roman Kufa, vedoucí lékař a jednatel Centra estetické medicíny Perfect Clinic. „Odhadnout, kolik to bude stát, je zatím obtížné, ale jelikož je propad pacientů v tomto oboru tak zásadní, bude toto číslo dost velké.“
Podle Romana Kufy bude i po zrušení všech opatření trvat řadu měsíců, než se estetický byznys vrátí do původní kondice s původním počtem klientů. Lidé budou zprvu pochopitelně řešit důležitější, často i existenční problémy a plastickou operaci odloží na lepší časy, odhaduje.
Stejně jako privátní kliniky omezila provoz i oddělení plastické chirurgie ve fakultních nemocnicích. Jednoduše řečeno, ošetřují jen to, co nepočká, například zraněné děti nebo onkologické pacienty.
„Odsouváme vše, co jde, třeba i o dva tři měsíce, stále zpřísňujeme hygienická opatření a šetříme materiál,“ řekl Andrej Sukop, přednosta Kliniky plastické chirurgie ve FN Královské Vinohrady, který zároveň předsedá České společnosti plastických chirurgů. Ta ve čtvrtek dokonce vyzvala své členy – ve shodě s doporučeními mezinárodních odborných organizací estetické chirurgie ISAPS a EASAPS, aby pozastavili všechna ošetření a operace na tak dlouho, dokud se situace kolem pandemie COVID-19 neuklidní. A do té doby zajišťovali jen nezbytnou akutní péči.
V tomto případě jsou nemocnice v příznivější situaci, na rozdíl od privátních klinik estetické medicíny je neživí výhradně příjmy od pacientů za zákroky.
Ze dne na den on-line
Ordinujeme na dálku, co můžeme, zaznívá hromadně z privátních ordinací. Zčásti proto, že lékařům pořád ještě chybí dostatečné ochranné pomůcky, zčásti proto, že řada záležitostí se jednoduše dá vyřešit s lékařem, i když s ním není pacient v jedné místnosti. A to i přesto, že na to čeští pacienti nejsou příliš zvyklí.
Rozhodně je to ale cesta, jak udržet kontakt s klienty, což rychle pochopila právě privátní medicína. Jak to vypadá v praxi, vysvětluje vedoucí lékař Perfect Clinic Roman Kufa. „Vizuálně můžeme zhodnotit třeba velký nos, pokleslá víčka nebo jiné problémové partie na těle, on-line můžeme klientovi vysvětlit zákrok, probrat s ním detaily i cenu. Samotný zákrok za nás ale nikdo neudělá, stejně jako rozhovor s pacientem před operací,“ říká.
„Je možné, že jedním z mála dobrých výsledků koronavirové pandemie může být právě zpopularizování elektronického zdravotnictví a telemedicíny, což bylo dosud v ČR poměrně opomíjeno,“ přemítá ředitel soukromé kliniky Program Health Plus Oldřich Šubrt.