Hlavní obsah

Soud zrušil zákaz kol, který však policie nikdy nevymáhala. Kafkovský případ v Praze 1

Soud zrušil částečný zákaz vjezdu cyklistů do centra města. Městská policie však za necelé dva týdny žádného cyklistu nezkontrolovala.

Článek

Cyklisté v Praze 1 mohou dále jezdit centrem města. Rozhodl o tom městský soud na Praze 1, podle kterého je úplný zákaz mezi 10. a 17. hodinou neopodstatněný a stačí snížení rychlosti.

Seznam však zjistil, že cyklistům ve skutečnosti v centru města nikdy žádné pokuty nehrozily, i když do zóny zakázané dopravním značením vjeli.

Městská policie totiž nyní uvedla, že kvůli výhradám vůči osazení značek nikdy nezačala dodržování zákazu kontrolovat.

„Mohu potvrdit, že nebyl nikdo kontrolován a nepadla žádná pokuta v případě vjezdu cyklistů do zmíněných úseků v centru města,” řekla Seznamu mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Podívejte se na reportáž Janka Rubeše.Video: Janek Rubeš, Honza Mikulka

Podle té měli strážníci k osazení značek výhrady, které předali Technické správě komunikací (TSK). Do doby, než budou nesrovnalosti napraveny, se pak rozhodli dodržování zákazu nevymáhat.

Mluvčí strážníků přirovnala situaci k dřívějšímu případu s vozítky segway, u nichž byl zákaz vjezdu také dlouho oddalován neúplným značením.

A než se TSK povedlo výhrady strážníků napravit (doplnit značení kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí), zrušil městský soud v Praze platnost zákazu svým rozsudkem kompletně.

Podívejte se, jak cyklisté protestovali proti zákazu v centru Prahy.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Ve verdiktu stojí, že zákaz vjezdu kol do centra města mezi 10. a 17. hodinou je nepřiměřený a stačilo by snížení rychlosti. Praha 1 totiž argument obhajovala snahou o větší bezpečnost chodců v centru.

Soud však takovou argumentaci neuznal. Za posledních 10 let jsou v centrálních pěších zónách evidovány pouze tři nehody chodce a cyklisty.

Kola nemusí mít tachometry

Podle soudu bylo omezení cyklistů v centru zbytečně přísné opatření a stačilo omezit cyklistům rychlost, jakou mohou v těchto místech jezdit.

„Místo zákazu vjezdu mohla být snížena rychlost na 10 km/h, případně na jinou rychlost, přičemž je-li dle zákona možné omezit jízdu na 20 km/h, není důvod, proč by nebylo možné ji omezit na 10 km/h,” stojí v rozsudku soudu.

Neuznal tak ani argument městské části, pro kterou bylo snížení neakceptovatelné, protože kola nejsou povinně vybavena tachometrem.

Rozhodnutí vítá člen spolku Auto*Mat Vratislav Filler. „Rozhodnutí soudu vítáme a jsme připraveni jednat o kompromisním řešení, které ponechá zákaz jízdy na kole jenom tam, kde skutečně neexistuje jiná alternativa,” uvedl.

Související témata:

Doporučované