Článek
V reakci na uzavřené kulturní instituce nabídne video natočené ve výstavě Rembrandtových děl tanec dvou sólistů baletního souboru první české scény, kteří interpretují vztah Rembrandta a jeho životní lásky Saskie van Uylenburgh.
Výstavu s názvem Rembrandt: Portrét člověka, která se připravovala několik let a měla začít na jaře, zdržela o půl roku pandemie koronaviru. Pořadatelé museli vyjednat jiné zápůjčky uměleckých děl, protože některá nebylo možné dovézt. Nakonec výstava v paláci Kinských na Staroměstském náměstí začala v září, kvůli druhé vlně pandemie byla ale otevřená jen krátce.
S přechodem na nižší stupeň protiepidemického systému se otevřela počátkem prosince, aby se po asi deseti dnech znovu uzavřela; spolu s dalšími čtyřmi výstavami ale dostala od Ministerstva kultury výjimku a mohla zůstat otevřená. S přechodem země do nejvyššího stupně protiepidemických opatření je výstava od 27. prosince zase zavřená.
Výstava představuje 115 děl z významných zahraničních i tuzemských institucí a soukromých sbírek, včetně jediné Rembrandtovy malby na českém území. Obraz Učenec ve studovně z roku 1634 ze sbírky Národní galerie je podle odborníků vzorovým příkladem Rembrandtova umění zachytit pocity a duševní rozpoložení portrétovaného.
Národní galerie spolu s Národním divadlem připravily projekt Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia. Sólisté Baletu ND Evgeniya Gonzalezová a Fraser Roach v nahrávce interpretují vztah Rembrandta a jeho životní lásky Saskie. Tanec vychází z inspirace výtvarnými díly. Milostný duet se natáčel ve výstavních prostorách, kromě portrétu Rembrandtovy ženy Saskie se součástí vizuálního díla stal i obraz Učenec ve studovně. Videoart připravil italský režisér Marco Chiodi, který s Baletem Národního divadla dlouhodobě spolupracuje.