Hlavní obsah

Snap zažil na burze raketový debut, majitelům vydělal přes 80 miliard

Dopadne Snapchat jako Twitter, nebo jako Facebook? Video: Oliver Sálus

Akcie provozovatele mobilní aplikace Snapchat zaznamenaly při svém debutu na newyorské burze čtyřiačtyřicetiprocentní zvýšení počáteční ceny. V USA je to nejlepší vstup na veřejný trh za poslední tři roky.

Článek

Snap emitoval 200 milionů akcií, za což získal 3,4 miliardy dolarů (zhruba 87 miliard korun). Tržní hodnota firmy zpočátku činila 24 miliard, po prvním dni ale vzrostla na 34 miliard dolarů.

Akcie se začaly obchodovat na 17 dolarech a během dne se jejich cena vyšplhala až na 24,50 dolaru za kus. Jedná se tak o čtyřiačtyřicetiprocentní navýšení ceny akcií za pouhý jeden den na burze.

Od roku 2012 se pouze jediné společnosti podařilo v první den zaznamenat větší procentuální navýšení než Snapu, a to společnosti Twitter, jak ukazuje graf agentury Bloomberg.

Foto: Oliver Sálus

Procentuální navýšení hodnoty po prvním dnu na burze.

Akcie Snapu budou ale bedlivě sledovány. Investory zajímá, zda se vydají cestou Twitteru, který po prvotním raketovém startu klesl na nynější tržní hodnotu okolo 11 miliard dolarů, nebo cestou Facebooku. Ten pokračoval v expanzi i v průběhu dalšího období a jeho tržní kapitalizace nyní dosahuje 395 miliard dolarů.

List The Wall Street Journal uvádí, že primárním úkolem firmy bude expandovat mimo segment mladých uživatelů a nabídnout také něco dalšího, aby teenageři nezačali aplikaci opouštět kvůli nějaké novější inovaci.

BLOOMBERG: Evan Spiegel a Bobby Murphy přidali ke svému jmění každý 1,6 miliardy dolarů (41 miliard korun). Po jediném dni své firmy na burze tak zvýšili svou hodnotu na 5,3 miliardy, což je vymrštilo žebříčkem nejbohatších osob o víc než 150 míst nahoru. 

Podobnou aplikaci jako Snapchat před nedávnem zavedl také Instagram patřící Facebooku. Tzv. Instastories rovněž umožňují zveřejňování fotografií i krátkých videí, které po čase zmizí. Mezi investory tudíž panují obavy, zda je Snap tato příznivá úvodní čísla schopen z dlouhodobějšího hlediska potvrdit.

Další obavy vzbuzuje také fakt, že firma dosud nevytvořila zisk. Její ztráty se i přes výrazný nárůst tržeb stále prohlubují. Za loňský rok činila ztráta 515 milionů dolarů.

V poslední době také počet denních uživatelů aplikace Snapchat poměrně stagnoval, jak dokazuje následující graf denně aktivních uživatelů v milionech:

Foto: Oliver Sálus

Počet denně aktivních uživatelů Snapchatu v milionech (zdroj: Statista.com).

Doporučované