Článek
„Chyba se samozřejmě stát může, ale ta se může stát i na jiných překážkách. Je to pořád čtvrtá překážka dostihu a koně zde mají ještě dost sil. Taxis už není takovou hrozbou,“ říkal před dostihem jeho loňský vítěz Jan Kratochvíl. V letošním ročníku udělali chybu hned čtyři koně. Na Taxisově příkopu v neděli ztroskotali Ter Mill, Templář, Universe of Gracie a také tragicky Vicody.
Pro Josefa Bartoše šlo už o druhý pád na Taxisu, který skončil pro jeho koně fatálně. Před čtyřmi lety nepřežila pád jím sedlaná Zulejka. Nešťastnou bilanci letošního dostihu ovlivnila z velké části zřejmě také trať, která byla po teplých a suchých týdnech nezvykle tvrdá a rychlá.
„Dráha nebyla tak měkká, ale to se občas zkrátka stane. Těžko říct, čí to byla chyba, protože Josef Bartoš je v současnosti jedním z nejlepších českých žokejů. Vždy, když je rychlejší dráha, tak se stává i daleko víc chyb,“ říká správce dráhy pardubického závodiště Jiří Janda. Podle disciplinární komise ale k pádům nedošlo kvůli cizímu zavinění.
Velká pardubická i s tragédií. Líbil se vám letošní ročník? https://t.co/ybuFow1EBp pic.twitter.com/jOMDj9hRzf
— Sport.cz (@sportcz) October 15, 2018
Poslední úpravy čtvrté překážky Velké pardubické proběhly po zásahu ochránců zvířat v roce 1992, kdy došlo ke značnému zmírnění jejích parametrů. „Teď se určitě o žádné změně neuvažuje, protože pak už by to nebyl Taxis. Tato překážka je raritou a má obrovskou historii, proto se skáče pouze jednou ročně,“ vysvětluje Janda.
Že by šlo ale o zbytečné riziko, odmítá. „Riziko je vyjít v Praze na ulici nebo sednout do auta a jet po dálnici. U Velké pardubické je zkrátka tenhle risk v podobě Taxisova příkopu. Neviděl bych to tak kriticky,“ doplňuje Jiří Janda.
Velkou pardubickou vyhrál při své premiéře sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais v sedle s Janem Faltejskem, pro kterého to byl už pátý triumf v legendárním dostihu. Za celým závodem však zůstává pachuť z úmrtí koně Vicodyho, kterého trénoval Stanislav Popelka.
„Žijeme ve zvrácené době, kdy společnost nechává spát a umírat lidi pod mostem a psům staví vyhřívané útulky. Samozřejmě, že je zde vyšší riziko zranění než v rovinových dostizích. Žádné dostihy se finančně nevyplatí, a pokud se budeme bavit o dostizích obecně, tak to vždy byla, je a bude zábava pro bohaté lidi,“ dodává Jiří Janda, který se stará o přípravu dráhy Velké pardubické.