Článek
Evropská komise už notifikovala rozšíření záručního programu COVID Plus. Na dotaz Seznam Zpráv to sdělil vicepremiér Karel Havlíček a potvrdili i zástupci státní úvěrové pojišťovny EGAP. Informace o schválení měla podle zjištění Seznam Zpráv do Prahy dorazit během pondělí.
V praxi to znamená, že o garanci úvěrů ze strany státní úvěrové pojišťovny EGAP mohou nově žádat i firmy postižené koronavirovou krizí z oblasti dopravy a cestovního ruchu, respektive jejich úvěrující banky. Nejčastěji skloňovanou společností, jíž by se to mělo týkat, je letecký koncern Smartwings.
Zvažovaná pomoc této společnosti se v minulých měsících stala předmětem bouřlivé veřejné polemiky. Vláda se nakonec spornou věc rozhodla vyřešit právě rozšířením záručního programu COVID Plus, do něhož firmy z oblasti dopravy a cestovního ruchu původně neměly vůbec přístup.
Nic se nezdrželo, soudí Havlíček
Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček na začátku července očekával, že notifikace bude záležitostí několika málo dnů, nakonec se protáhla zhruba na tři týdny. I přesto si nemyslí, že by došlo k nějakému faktickému zdržení. A to proto, že příprava žádostí mohla probíhat paralelně bez ohledu na schvalování v Bruselu.
„Nic se nezdrželo, ten proces záruky mohl jet i v době, kdy se čekalo na notifikaci. Je to vždy mezi bankou, EGAP a klientem. Ten proces běží obvykle v řádu týdnů, než se dohodnou podmínky,“ uvedl Havlíček. Vicepremiér také podotýká, že menší firmy z oblasti dopravy a cestovního ruchu do 500 zaměstnanců mohou už nyní využívat i program COVID III.
Každopádně od formálního přijetí žádosti o státní garanci, kterou podává úvěrující banka, po schválení záruky ještě obvykle uběhne nějaký čas, kdy EGAP musí mimo jiné ověřit, zda úvěrovaná firma nebyla v problémech již před koronavirovou krizí. V závislosti na riziku je schváleným subjektům poskytnuto ručení od 70 do 80 procent objemu bankou poskytnutého úvěru.
Zatím schváleno 22 záruk
K notifikaci rozšířeného programu COVID Plus se vyjádřila i úvěrová pojišťovna EGAP:
„Získání záruk závisí ve všech případech na splnění dvou základních předpokladů. Prvním je, že banka nebo banky firmě úvěr poskytnou. Druhým, že v našem interním ratingu získá úvěrovaná společnost ohodnocení nejhůře B-, “ vysvětluje mluvčí EGAP Jan Černý. Interní rating pojišťovny, spočívající především v měření kreditního rizika, se přitom vztahuje na období před vypuknutím pandemie.
Záruky jsou určeny pro velké podniky s minimálně 250 zaměstnanci, na jejichž tržbách se export podílí alespoň jednou pětinou. Výše úvěru je v rozmezí od 5 milionů Kč do 2 miliard Kč, kdy maximální výše úvěru odpovídá 25% ročního obratu firmy. Výše záruk je 80 % jistiny úvěru , v případě interního ratingu EGAP „B-“ je to 70 %, přičemž škála používaná pojišťovnou EGAP odpovídá ratingu agentur S&P a Fitch. Program není určen firmám, které měly existenčních problémy ještě před vyhlášením nouzového stavu.
Dosud EGAP podle mluvčího schválil v rámci programu COVID Plus 22 záruk za víc než 3,6 miliardy korun.
Poslední na světě?
Skupina Smartwings tak stále nemá jisté, že jí státní pomoc bude přiklepnuta. Jiří Šimáně, jeden z akcionářů skupiny, v pondělí pro Seznam Zprávy poukázal na výrazné zpoždění oproti jiným zemím. „Česko je stále poslední na světě v reakci na propad letecké přepravy a pomoci bázovanému národnímu přepravci,“ prohlásil Šimáně v čase, kdy ještě nebyla známa informace o úspěšné notifikaci v Bruselu.
„Na více než tři měsíce nás a další firmy z oblasti dopravy vláda vyřadila z možnosti ucházet se o nějaký program podpory. Uvidíme, s jakými následky… Stále nechápu, jak mohl někdo v našem případě hovořit o preferenčním zacházení,“ podotkl také Šimáně, v jehož případě opoziční politici a média často upozorňují na historicky blízké vztahy s premiérem Andrejem Babišem.
Zatím ale není jasné, jak rychle budou firma, její banka i EGAP schopny žádost o státní garanci zúřadovat a jak moc je to pro budoucnost Smartwings v tuto chvíli klíčové. Zástupci firmy od března upozorňují na nedostatek hotovosti a hrozící insolvenci, pomoci mělo i navýšení kapitálu ze strany akcionářů. Nyní se již letecký byznys zase rozjíždí, ovšem velmi pomalu a původních hodnot zdaleka nedosahuje. Smartwings již avizovaly poměrně rozsáhlé propouštění.
Státní garanci úvěru zvažuje využít i společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. Ta podniká v oblasti autobusové a železniční osobní dopravy. „Analyzujeme podmínky programu COVID Plus, ale pravděpodobně jej využijeme. A to pro další rozvoj našeho byznysu,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí skupiny Aleš Ondrůj.