Hlavní obsah

Smartwings mají plán na záchranu. Akcionáři už dali 700 milionů

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Letecký dopravce Smartwings stále bojuje o státní podporu po koronavirové pandemii.

Čeští akcionáři Smartwings už na záchranu dopravce poslali 700 milionů korun. Nyní čekají, kolik pošlou čínští partneři, a na zbytek potřebné částky žádají o státní záruku. Podle ministra Karla Havlíčka se hraje o čas.

Článek

Letecká společnost Smartwings, která usiluje o státní podporu pro svoji záchranu, představila poslancům hospodářského výboru, jak si představuje svůj návrat k normálnímu provozu. Nejpomalejší bude u obchodních cest. Generální ředitel společnosti Roman Vik zároveň informoval, že čeští akcionáři Smartwings už přispěli 700 miliony korun, další příspěvek očekávají od čínského partnera. Přesná částka, na kterou budou chtít záruku od státu, stále nepadla.

Ministr Karel Havlíček (nestr. za ANO) přiznal, že je vláda k pomoci Smartwings stále spíše obezřetná. „Premiér se spíš distancuje, já jsem asi jediný, kdo za ně bojuje,“ přiznal a naznačil, že v záchraně Smartwings se hraje o čas. „Obávám se, že když jim pomůžeme v září nebo říjnu, tak už bude na záchranu pozdě,“ dodal. Aerolinkám nyní začíná hlavní dovolenková sezona, kdy vypravuje charterové lety pro české cestovní kanceláře. „Všechny cestovky, které dnes posílají petice všude možně, říkají, že když my tady nebudeme, tak je to ohrožuje ještě víc, protože s námi mají dlouhodobé kontrakty. Držíme ceny a ony vědí, za co mohou prodávat. Pokud by přišel někdo nový, nemusí tomu tak být,“ vysvětlil.

Studie, kterou si letecký dopravce nechal zpracovat, ukázala plán, jakým by se měla vyvíjet společnost a její cash flow, pokud se objemem v tomto roce dostane zhruba na polovinu loňského roku a o rok později zhruba na 66 procent roku 2019. „Tato čísla studie předpovídají a v takovém případě by byla naše celková potřeba podpory 1,6 miliardy korun. Z toho 700 miliony už přispěli čeští akcionáři a nyní jednáme i s druhým akcionářem a se státem,“ uvedl Vik.

Státní podpora by měla být ve formě záruky na úvěr u soukromých bank. „Uvítali bychom, aby stát na tu půjčku dohlížel ve formě členů dozorčí rady a jiných kontrolních mechanismů,“ dodal ředitel letecké společnosti.

Vik poslancům rovněž naznačil i další vývoj leteckého odvětví. „Beru to optimisticky, protože náš hlavní segment se vrátí nejrychleji. Tedy Češi létající na zahraniční dovolené a zahraniční turisté, které vozíme do Prahy, se na úroveň předešlých let vrátí relativně velmi rychle. Co se bude vracet pomaleji, jsou obchodní cestující,“ prozradil Vik, podle něhož se byznysové linky vrátí jen v omezeném rozsahu a ubude tradičních destinací, jako například Paříž či Londýn, do kterých několikrát denně létalo hned několik velkých aerolinií.

Nejpomalejší podle něj bude návrat u dálkových letů, jež se však Smartwings výrazně netýkají. Jejich dceřiná společnost ČSA provozuje pouze jednu dálkovou linku do jihokorejského Soulu. „I velké letecké společnosti u dálkových letů očekávají v nadcházejících letech návrat maximálně 20 procent. Jsem v tomto skeptický a myslím si, že se tento trh vrátí o 25 let zpátky, kdy bude letů méně a letenky budou dražší,“ dodal.

Podle poslance Pavla Juříčka (ANO) jsou na existenci Smartwings závislá i česká letiště: „Například v Ostravě dělají Smartwings 75 procent, 20 procent pak dělá Ryanair, který je ještě podporován, aby letiště využíval, jinak by létal do Katovic.“ Ministr Havlíček dodal, že pražské letiště má z českého dopravce zhruba třetinu tržeb.

Doporučované