Článek
Smartwings nabídnou klientům s původní letenkou ČSA vystavenou na jejich let, který byl v důsledku pandemie koronaviru zrušen, možnost získat voucher na budoucí lety provozované touto leteckou společností.
Klienti, kteří dosud nevyužili původní letenku ČSA na nový let, se mohou obrátit na Smartwings a požádat o vystavení voucheru ve stejné hodnotě, v jaké byla zakoupena původní letenka ČSA. Voucher lze použít k nákupu nové letenky na jakýkoliv pravidelný let provozovaný leteckou společností Smartwings, informovala mluvčí skupiny Smartwings Vladimíra Dufková.
Klienti mohou o výměnu požádat nejpozději do konce letošního července.
Hodnota nového voucheru bude odpovídat původní hodnotě letenky, dokladu na doplňkové služby či původního voucheru. Jeho platnost bude 12 měsíců ode dne vystavení s možností prodloužení o dalších 12 měsíců.
Vystavení nového elektronického voucheru je možné provést v kontaktním centru společnosti Smartwings. Klienti čekající na vydání nového voucheru musí předložit letenku, doklad na doplňkové služby nebo voucher, který má být vyměněn za nový, dále pak potvrzení o platbě a čestné prohlášení, že letenku dosud nevyužili ani za ni nedostali vráceny peníze.
Podle vyjádření skupiny si Smartwings vyhrazují právo individuálně posoudit oprávněnost každé žádosti o vystavení nového elektronického voucheru. Na vystavení nového voucheru není právní nárok. Přijetí náhrady hodnoty původní letenky, dokladu na doplňkové služby anebo původního voucheru povede k zneplatnění nového elektronického voucheru.
Během nadcházející letní sezony Smartwings Group nabízí lety z českých letišť celkem do 74 destinací. Do 49 destinací budou provozovány pravidelné linky Smartwings a ČSA, do dalších 25 destinací budou letadla Smartwings směřovat na charterových letech. Lety během letní sezony budou Smartwings provozovat nejen z letišť v Česku, ale také ze svých základen v Polsku, Francii, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech.
Místo dnů měsíce
Na vrácení peněz za letenky ze zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru čekají někteří klienti dodnes i u jiných dopravců. Jen v Česku jde od začátku loňského roku o stovky milionů korun.
Některým dopravcům vzhledem k prudkému pádu tržeb a rušení letů chybí pro vrácení plateb hotovost. Lhůta pro refundaci se prodlužuje i na několik měsíců. Prodejní letenkové portály tak evidují desítky procent klientů, kteří své peníze zpět ještě nemají.
Ještě složitější situace je pro zprostředkovatele letenek, tedy letenkové agentury, které dopravcům za provize slouží jako „prodloužená pomocná ruka“. Finance, které za letenky firmami protekly, totiž musely společnosti následně znovu od dopravců pro své klienty vymáhat.
„Pokud by byl tedy let zrušen ještě v předpandemických časech, proces refundace by byl relativně jednoduchou procedurou a zprostředkovatelé by očekávali i rychlou odezvu od aerolinek. Nicméně s jejich přehlcením se tento proces výrazně prodloužil, a dokonce i prodloužená refundační lhůta, která v současnosti činí 6 týdnů až 3 měsíce, je kvůli stovkám tisíc lidí po celém světě žádajících o refundace nedostačující,“ vysvětluje důvody zdržení mediální zástupce společnosti Kiwi.com.