Článek
Ruské ministerstvo zemědělství a potravinářství přišlo začátkem týdne se zprávou, kterou nyní ještě umocňují virálně se šířící fotografie krav nosících brýle pro virtuální realitu.
Farma RusMoloko z okresu Ramensky v moskevském regionu na popud Kremlu testuje, jak virtuální realita „simulující unikátní letní pastvu“ snižuje úzkosti krav a zvyšuje jejich mléčnou produkci.
Ruská vláda se opírá o vlastní výzkum, který má dokazovat pojítko mezi emocionálním rozpoložením dobytka a následným množstvím i kvalitou nadojeného mléka. A úvodní testy potvrzují, že program skutečně zvýšil „celkovou náladu stáda“, uvádí server BBC.
„Vzorky mléčných farem z různých zemí ukazují, že v klidné atmosféře se kvantita a občas také jakost mléka zvyšuje,“ píše se údajně ve studii.
Badatelé z Ruska ale ještě musí tvrzení vládní studie podložit dlouhodobými výsledky z vlastního programu. V případě úspěchu ale Moskva nebude váhat rozšířit projekt na více farem.
Podle ministerstva zemědělství a potravinářství museli farmáři příslušné brýle za pomoci odborníků speciálně upravit tak, aby odpovídaly větším rozměrům hlav dobytka i odlišného umístění očí krav.
„Upřímně, kdyby nás někdo v představách poslal na rozlehlé letní pastviny, naše úzkost a nálada by se také hned zlepšily,“ píší reportéři televize CNN.
Jak ale dodali, ruští farmáři nejsou jediní, kteří se snaží produktivitu svého dobytka ovlivnit prostřednictvím dobré nálady. Japonskému skotu se mezi jinými triky chovatelé snaží zpříjemnit životní prostředí lepším osvětlením. Jindy to je zase hudba, kterou jako cestu k prvotřídnímu mléku doporučují farmáři z amerického státu Missouri. Nejspíš se k nim dostal pětatřicet let starý český filmový hit Slunce, seno, jahody.