Článek
Unilever, který je jedním z dominantních hráčů na světovém kosmetickém trhu a vlastní značky Dove, Axa nebo Rexona, přijímá v rámci své společenské odpovědnosti další kroky. Nově se společnost rozhodla ze svých produktů odstranit slovo „normální“ a nadále nebude digitálně upravovat fotografie.
Unilever již nebude v rámci úpravy fotek měnit tvary, velikosti a tělesné proporce nebo manipulovat s barvou pleti, uvádí firma. Zákaz manipulace ve Photoshopu bude platit na všechny reklamy, ale i na spolupráce s celebritami nebo vlivnými influencery, kteří budou s korporací spolupracovat.
Podle globálního výzkumu společnosti, v rámci kterého vyzpovídala 10 tisíc respondentů, právě slovo „normální“ pro popis vlasů nebo pleti mělo na 70 % respondentů negativní efekt a téměř polovina si použitím tohoto slova u produktu přišla vyloučená. I to uvádí korporace jako důvod k velké změně.
We’re saying #YesToPositiveBeauty
— Unilever #StaySafe (@Unilever) March 9, 2021
Brands that don’t just do less harm, but also do more good for people and the planet.
Saying no to ‘normal’ in ads and on packs across all our beauty brands is just one way we’re taking action.https://t.co/mmHwMSnVJQ
„Uvědomujeme si, že odebrání slova ‚normální‘ z našich produktů a našich balení problém nezmění, ale je to důležitý krok vpřed,“ uvádí ředitel kosmetické sekce Unileveru Sunny Jain.
Popisek „normální“ tak bude odstraněn minimálně z 200 produktů na vlasy i pokožku. Nahrazen bude jinými, více inkluzivními pojmy. Například šampon pro „šedivé vlasy“. Korporace se také ve svém portfoliu zboží zaměří na využívání „přírodních a přírodně rozložitelných ingrediencí“.
Společnost tak usiluje o to, aby se stala etičtější a více inkluzivní značkou, která reaguje na aktuální společenské otázky a ochranu životního prostředí. Uvádí také, že svým „aktivistickým marketingem“ a strategií stát se do roku 2039 korporací s neutrální uhlíkovou stopou se snaží nalákat další klienty.
Referring to Black African hair as less favourable, to an African audience, is definitely not okay.
— OkayAfrica (@OkayAfrica) September 11, 2020
Here's how a racist ad ruined TRESemmé South Africa’s reputation: https://t.co/8jiqMvM32R pic.twitter.com/jFn3RFaHll
Přesto budí kroky této společnosti v některých částech světa kontroverze. Naposledy v Jihoafrické republice u produktů značky TRESemmé. Na sociálních sítích vyvolaly vlnu nevole fotografie černošky s popisem jejích vlasů jako „suchých a poškozených“ a na druhé straně spektra fotky bělošky s popisem jejích vlasů jako „normálních, jemných a nadýchaných“.
Pozdvižení v loňském roce způsobil i zesvětlovací krém na indickém trhu. Ten byl původně prodáván pod značkou „Fair and Glow“ tedy „Světlý a zářivý“. Na základě kritiky, že název odkazuje na předem stanovený standard krásy, se značka přejmenovala na „Glow and Lovely“ tedy „Zářivý a půvabný“. Produkt, který je sám pro některé lidi kontroverzní, jelikož podle kritiků podporuje diskriminaci, se na indickém trhu prodává dál. Unilever jeho prodej komentuje tím, že se „nejedná o zesvětlovací produkt“.
Op-ed in the Washington Post today about Fair and Lovely, Unilever and the anti-Blackness https://t.co/vPqTW20JiN
— Megha Rajagopalan (@meghara) July 29, 2020
Velcí hráči na poli stále rychleji se rozvíjejícího kosmetického byznysu se snaží v rámci svých strategií oslovit další zákazníky v době, kdy se objevují kosmetické společnosti, které inkluzi všech etnik, ale i tělesných proporcí propagují od svého začátku a získávají tak fanoušky na celém světě. Jednou z průkopnicí je například kosmetická značka Fenty Beauty americké zpěvačky a podnikatelky Rihanny.