Hlavní obsah

Slovenský strojařský král a český zbrojařský magnát plánují společnou expanzi

Velké plány, spousta peněz a politické kontakty. Česko-slovenský byznys propojují Beljajev se Strnadem.

Skupina Czechoslovak Group zbrojaře a průmyslníka Jaroslava Strnada se stále úžeji propojuje se slovenským holdingem Optifin Invest. Společné plány popsal spolumajitel Optifinu Alexej Beljajev v rozsáhlém interview pro Seznam.

Článek

Strnadova Czechoslovak Group a slovenský Optifin Invest chtějí například vybudovat evropskou síť opraven na letadla. Základem je firma Job Air Technic, kterou Strnad koupil v bankrotu od konkurzního správce a do níž vstoupil také Optifin.

„Job Air má velký potenciál a chceme přes ni řídit další opravny, které bychom rádi koupili v dalších státech,“ říká v rozhovoru Beljajev. Posilovat má podle něj i spolupráce v železničním strojírenství.

Czechoslovak Group i Optifin symbolicky spojuje značka Tatra.

Zakladatel Czechoslovak Group Strnad byznysovou kariéru začal obchody s nepotřebným armádním materiálem a postupně skupoval průmyslové podniky. Jeho jméno nebylo širší veřejnosti známé až do roku 2013, kdy ovládl kopřivnickou automobilku Tatra. Oslabenou a zadluženou ji s partnery převzal v roce 2013 a postavil na nohy. Navíc v jejím areálu vybudoval nový závod Tatra Defence Vehicle na servis a výrobu obrněných aut.

Beljajevův Optifin je zase majitelem popradské Tatravagónky. Jeden z největších vagonářských podniků v Evropě získal v roce 2006. Vstupoval tehdy rovněž do zadluženého a krizí zmítaného podniku, jemuž do té doby vládli byznysmeni spjatí s mečiarovskou stranou HZDS a médii označovaní za mafiány.

S Alexejem Beljajevem o politickém sponzoringu, Babišovi a ruských kontaktech:

Rozhovor s Alexejem Beljajevem.Video: Zuzana Kubátová

Vstup Optifinu Tatravagónce pomohl. I díky tomu, že jí Beljajev dokázal vyjednat velké kontrakty pro státní ruskou železnici. V Rusku má on i jeho partner Michal Lazar dobré kontakty na kremelské prominenty. Tatravagónka se stala centrem silné vagonářské divize Optifinu, k níž Beljajev s Lazarem postupně přibrali další výrobce vagonů v Rusku, Německu, Srbsku, Polsku či Indii.

Se Strnadem se Beljajev spojil v třemošnické továrně na brzdy pro vagony a lokokomotivy DAKO CZ, později i ve slovenské metalurgické firmě ZŤS Dubnica. Naposled společně ovládli krachující opravnu na letadla Job Air Technic v Mošnově u Ostravy. Podle Beljajeva je to počátek společné evropské expanze v leteckém opravárenství.

Podobně chtějí partneři expandovat ve vagonářství. Strnad se chystá vstoupit do Tatravagónky, která už vydala nové akcie zhruba za miliardu korun. Zatím jsou uložené u kyperské firmy Erdosa a připravené pro Strnada. „Jeho vstup do Tatravagónky je ale komplikovaný proces, do kterého musí mluvit banky či antimonopolní úřady,“ vysvětluje Beljajev, proč se tak už loni ohlášená transakce zpozdila.

Chystaná expanze ve výrobě a opravách vagonů je také důvodem, proč Strnad s Beljajevem usilují o ovládnutí zkrachovalé české vagonky Heavy Machinery Services, známější stále pod starším názvem Legios.

Analýzu společného byznysu Jaroslava Strnada a slovenské skupiny Optifin sledujte ve videu nad tímto článkem.

Doporučované