Hlavní obsah

Sleva není zadarmo. Tři měsíce levných jízdenek pro studenty a seniory stály 1,462 miliardy

Kolik stály slevy na jízdném v úvodních třech měsících provozu?Video: Aleš Černý, Jan Marek, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Za listopad vyfakturovali čeští dopravci státu přes 488 milionů korun jako náhrady za nové 75% slevy pro studenty a seniory. Celkem tak v prvních třech měsících vyšlo levné cestování daňové poplatníky na 1,462 miliardy.

Článek

V listopadu projezdili na slevách cestující méně než v říjnu, kdy dopravci fakturovali 512 milionů na náhradách. Zároveň ale více než v prvním „slevovém“ měsíci. V září náhrady činily 462,5 milionu korun.

„Odhad čerpání za kalendářní rok ve výši přibližně šesti miliard korun se tedy nemění,“ uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Lidem mladším 26 a starším 65 let zlevnily jízdy vlakem a autobusem na čtvrtinu od 1. září loňského roku. Šlo o částečné naplnění jednoho z předvolebních slibů hnutí ANO, který byl inspirován jízdným zdarma, které zavedl sociálnědemokratický Smer na sousedním Slovensku.

Zdaleka nejvíce na náhradách za slevy zatím dostal logicky největší dopravce České dráhy – dohromady za tři měsíce jde o 657,6 milionu korun.

Následuje železniční RegioJet s nároky ve výši 74,8 milionu, autobusová část Student Agency potom zaslala na ministerstvo faktury ve výši 41,1 milionů korun. Dvě největší firmy z autobusové skupiny Arriva (Střední Čechy a Morava) přes 96 milionů korun a vlakový dopravce Leo Express 22,5 milionů korun.

V roce 2017, kdy platily pouze slevy na děti do 6 let a 25% sleva pro studenty na cestu do školy, vyplatilo ministerstvo od září do listopadu na náhradách 59,5 milionu korun. Tedy než méně nyní.

Toto srovnání je ale výrazně zkreslené. Dříve se totiž vyplácely náhrady pouze za komerční linky. To je třeba v případě Českých drah pouze Praha – Ostrava. Drtivou většinu náhrad za jízdné pro děti a studenty tak dostávaly státní dráhy přímo od objednavatelů.

Slevy se v závěru roku také podílely na zvýšení množství cestujících v hromadné dopravě. Většinou ale nebyly rozhodujícím faktorem růstu.

Vlaková část Arrivy svezla o pětinu lidí víc než předloni. „Je to dané hlavně velkým zájmem o naši linku z Prahy do slovenské Nitry,“ říká generální ředitel Arrivy Daniel Adamek.

I RegioJet uvádí, že za 26% celoročním růstem na železnici stojí zejména přidané spoje mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. „V posledním čtvrtletí přidaly státem nařízené slevy tomuto růstu asi 3 až 4 procentní body a rostli jsme meziročně o 29 procent,“ dodává mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

České dráhy rostly taktéž po celý rok (tedy i před nástupem slev). V posledním kvartále ale díky slevám růst mírně zrychlil. „Čtyřprocentní růst v posledním čtvrtletí byl výsledkem součtu pokračování setrvalého růstového trendu a státních slev,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Doporučované