Článek
Poražený z bitvy o to, kdo bude v České republice vybírat od počátku příštího roku mýtné, se nevzdává. Firma SkyToll, která se o mýto stará na Slovensku, napadla u antimonopolního úřadu způsob, jakým stát prodloužil smlouvu s Kapschem. Dále v podnětu, jehož znění má Seznam Zprávy k dispozici, vyčítá státu tendenčně položenou otázku na odborného znalce, o jehož vyjádření se Ministerstvo dopravy opřelo, i fakt, že uzavřená smlouva s Kapschem je o zhruba miliardu dražší než kolik činí nabídka SkyTollu.
Ministerstvo dopravy využilo možnost uzavřít smlouvu na dočasného poskytovatele elektronického mýtného od ledna 2017 bez vyhlášení veřejné zakázky - v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění. Akce proběhla bleskově během jediného dne, navíc v neděli, což reálně znemožnilo konkurentům Kapsche podat jakékoliv námitky před přidělením zakázky.
Vyjádření Ministerstva dopravy
Ministerstvo dopravy fakticky nemohlo vypsat výběrové řízení, protože nemělo klíč k celému systému a nemělo smluvně nijak zajištěnou součinnost současného dodavatele při předání systému (Kapsch - pozn. red.). To bylo narovnáno až teprve nově uzavřenými dodatky s Kapschem, které odstranily všechny chyby původně uzavřeného kontraktu z roku 2006 a dodatky z roku 2007. Díky tomu můžeme pokračovat v přípravě technologicky neutrálního tendru, který plánujeme vypsat v průběhu příštího roku.
ÚHOS: budeme se tím zabývat
SkyToll tvrdí, že nebyly splněné nutné podmínky k tomu, aby stát postupoval tak, jako by šlo o časovou tíseň.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Seznamu potvrdil, že podnět SkyTollu přijal a bude se jím zabývat.
„Jelikož vláda rozhodla o tom, že je výhodné provozovat stávající systém na další období, tak v takovém případě další takový dodavatel neexistuje. To může dělat pouze firma Kapsch,“ brání smlouvu uzavřenou bez vyhlášení veřejné zakázky generální ředitel Kapsche Karel Feix.
„Obecně si myslím, že Ministerstvo dopravy mohlo o těchto věcech začít jednat dříve. Bohužel sitauce na ministerstvu, kdy se téměř každý rok měnil ministr a s ním i celé osazenstvo, nedovolovala, aby se vytvořila jednotná koncepce,“ dodává Feix a vyzdvihuje, že za deset let provozování mýta nedošlo k jedinému výpadku systému. I proto podle něj dostala firma důvěru.
Mýto v Česku a na Slovensku
V České republice provozuje Kapsch mýtné na mikrovlnné technologii. Ta zajišťuje rychlý a bezpečný přenos informací mezi zařízením ve vozidle a mýtnou bránou. Řidiči tak platí jen na cestách, kde jsou brány.
SkyToll na Slovensku provozuje mýto na satelitní technologii, kdy navigační systém určuje polohu zařízení ve voze a následně po mobilní síti posílá data do centrály. Mýtné brány nejsou potřeba a zpoplatněny mohou být jakékoliv vozovky, pro které se vláda rozhodne.
Jednou z podmínek, aby mohlo být vyhlášeno řízení bez uveřejnění je, že neexistuje jiný dodavatel, který by řešení mohl poskytnout, případně je daleko dražší. Firma provozující mýto na Slovensku tvrdí, že je stejně jako současný provozovatel schopna mýtné obsluhovat, navíc levněji.
Kapsch si za další tři roky provozování mýta řekl o 5,27 miliardy korun, SkyToll to samé nabízel za 4,5 miliardy. Argumentuje navíc, že v ceně je i propojení s ostatními mýtnými systémy v Evropské unii, které Kapsch před dvěma lety nabízel za zhruba 300 milion korun.
S Kapschem, nebo bez?
Jako důkaz, že neexistuje další potencionální konkurent, má Ministerstvo dopravy vyjádření znalce, který tvrdí, že z technického hlediska je nemožné, aby stávající systém převzal a provozoval jiný než stávající dodavatel. Podle SkyToll ale znalec odpovídal jen na otázku, jestli je někdo jiný schopen provozovat systém společnosti Kapsch. „Takto položená otázka je však tendenční a značně zavádějící a již zadání znaleckého posudku je tedy nesprávné,“ argumentuje v návrhu firma SkyToll. Ta tvrdí, že nepotřebuje k provozu systém Kapsche, na mýtné brány připojí svůj vlastní.
Firma SkyToll není jediná, kdo se obrátil kvůli prodloužení smlouvy s Kapschem na ÚHOS. Podnět v červenci poslalo i Hnutí Starostové a nezávislí, kteří rozporují zadání veřejné zakázky bez soutěže. Vadí jim, že Ministerstvo dopravy nezačalo situaci řešit dříve a samo tak zapříčinilo, že nestihlo vypsat řádné výběrové řízení.
Mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda potvrdil, že podněty stále posuzují. „Máme lhůtu šedesát dní, většinou se stíháme vyjádřit do 30 dní,“ tvrdí Švanda.
V nedávné době uložil úřad za neoprávněné využití jednání řízení bez uveřejnění pokutu 1,3 milionů Finanční správě. „Návrh společnosti SkyToll je ale na uložení zákazu plnění smlouvy,“ dodává Švanda.