Článek
Minulý týden dostaly školy od Ministerstva školství manuál, podle kterého mají od září postupovat. „Je to šibeniční termín, je to za pět minut dvanáct. Ale kdyby ten manuál vydali před měsícem, tak by v něm v tuto chvíli bylo padesát změn, protože epidemiologická situace se vyvíjí,“ řekl minulý týden v rozhovoru pro Seznam Zprávy prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý a zároveň ředitel Masarykovy základní školy v pražských Klánovicích.
A měl pravdu. Už ve čtvrtek Ministerstvo zdravotnictví ohlásilo změnu, podle které nebudou plošně roušky ve školách, jak se původně v některých situacích plánovalo. Nošení roušek se bude vázat na stupeň epidemiologického ohrožení podle tzv. semaforu. Vědí pedagogové dobře, co čeká žáky od září, nebo na školách hrozí chaos? Co se stane, když se některý ze žáků nakazí? I na tyto otázky odpovídal živě na webu Seznam Zprávy prezident Asociace základních škol Michal Černý.
Výběr nejzajímavějších odpovědí nabízíme níže. Přepis rozhovoru poskytneme v následujících hodinách.
0:50 - Co dělá ředitel školy týden předtím, než začne škola? Musíte kvůli koronavirovým opatřením instruovat učitele?
S omezeními jsme počítali už několik týdnu dopředu, v tomhle směru tedy přípravy probíhají. Spíše jde o organizační stránku. Komunikaci s učiteli, rodiči. Oznamování toho, co se ve škole čeká.
02:05 - Když jste poprvé dostal manuál od Ministerstva školství do ruky. Co jste si říkal?
Já jsem byl jedním z těch, kteří jej připomínkovali. Tušil jsem tedy, co v něm bude. Určitě by tak bylo nefér jej kritizovat. Je to takový tři čtvrtě tovar a tu zbylou čtvrtinu musí takzvaně dopéct.
03:03 - Manuál se vyvíjel, některé změny byly podstatné. Co jste na ně říkal?
Nebylo to dobře. Když jeden den odborníci říkají tohle a druhý něco jiného, vyvolává to pochyby, jak ta rozhodnutí jsou odborná.
04:31 - Původně měly být roušky ve školách povinné, nakonec se ale nařízení bude řídit podle semaforu. Ulevilo se vám?
Musím říci, že ano. My jsme už s rouškami počítali, ale v té chvíli se začaly objevovat hlasy rodičů, které říkaly: „Já vám dítě do školy dám, ale bez roušky.“ My jsme v tu chvíli začali vymýšlet, jak to řešit, ale pak přišla ta změna a mohli jsme to pustit z hlavy.
07:13 - Ozývají se vám učitelé, že by se báli nastoupit?
Jsou učitelé, kteří se bojí, ale nevím o žádném, který by oznámil, že nenastoupí. Pokud taková situace nastane, je možné učiteli nabídnout práci z domova. Pokud to možné není, měl by si vzít nemocenskou.
09:39 - Co dělat, když přijde do školy dítě bez roušky, a proč některé školy zavádějí roušky jako povinnost?
Každá škola by měla mít vlastní zásobu roušek čili pokud dítě přijde bez roušky, mělo by ji dostat. K povinnému zavádění roušek není v tuto chvíli na školách smysl, ale záleží na situaci v daném místě. Je také možné, že k tomu byl ředitel například přinucen tlakem ze strany rodičů.
13:13 - Jak budou probíhat kontroly dětí, že jsou zdravé?
Pro nás už to není nové, tuto situaci už známe z jara. Máme dálkové teploměry na měření teploty. Pokud dítě kýchne, můžeme rodiči říci: „Maminko/tatínku, je nám líto, ale vezměte si dítě domů.“ Pokud rodič není, je ve škole marodka, kam se dítě pod dozorem zavře, a zavolají se rodiče, ať si pro něj přijedou. Nemocné dítě nemá ve škole co dělat a nejde pouze o koronavirus. To platí i například u chřipky.
16:32 - Pokud je dítě alergik a kýchá, je nutné mít potvrzení od doktora?
Je dobré potvrzení mít, ale záleží na situaci. Pokud žáci i učitel vědí, že je dítě alergické, asi není nutné jej mít. Ale nepotvrzuji za nesmysl, aby potvrzení mělo.
17:51 - Pokud má rodič horečky, může nechat dítě z preventivních důvodů doma a nechat jej učit se na dálku?
Já určitě z těchto důvodů dítě omluvím, stejně i v případě, že se rodiče obávají koronaviru. Nevidím v tom problém.
20:50 - Co budete dělat, když si dítě opakovaně odmítne vzít roušku. Dostane kázeňský trest?
Tyto situace jsme řešili a já jsem v případě opakovaného nedodržení pro, aby bylo dítě potrestáno poznámkou nebo i v případě dalšího neuposlechnutí přísněji.
22:30 - Jste pro míchání žáků z různých tříd?
Míchání dětí je velký problém. Každá škola hledá cestu a nejde jen o družinu, jde například o zájmové předměty. Manuál píše, že škola má situaci řešit podle podmínek školy. My to řešíme tak, že by se mohly spojit třídy jednoho oddělení, ale nemělo by se to už dále měnit. Nemělo by to být tak, že se během týdně prostřídají žáci ze všech tříd, to už pak ztrácí smysl.
24:31 - Pokud se odhalí nákaza koronavirem u dítěte, jak se bude postupovat s karanténou dalších?
Pokud vím, tak podle manuálu má jít do karantény pouze dítě, které s ním sedí v lavici. Dále už záleží, s kým bylo v kontaktu. Já mám s koronavirem nedávnou zkušenost a podle ní vím, že nakazit se koronavirem není zas tak jednoduché.
28:44 - Jak byste postupoval v situaci učitelky hudební výchovy v hudební škole, které se během dne vystřídají ve třídě desítky žáků?
Já bych učit šel, ale dával bych si velký pozor. Dával bych si odstup, nepřibližoval se k dětem. V tomto případě je navíc problém, že jde o hudební výchovu, kde při zpívání dochází k vyššímu riziku přenosu. Ale já bych učit šel.
32:21 - Máte připravený krizový plán pro situaci, kdyby vypadla většina učitelů?
Nejsem věřící, ale v rámci svých ateistických možností se modlím, aby k tomu nedošlo. Učitelům jsem nabídl, že jim koupíme respirátory. Zatím si ale o ně nikdo neřekl.
34:03 - Jak by měli být učitelé na začátku školního roku na žáky přísní?
Určitě bych byl v prvních týdnech benevolentnější. Učitelé mohou dát žákům i test, ale určitě bych jej neznámkoval nebo dával pouze jedničky. Ty děti nyní nejsou na jedné úrovni. Jsou mezi nimi mezery. To zažíváme po každých prázdninách a nyní to bude ještě horší.
37:22 - Jak jste připravení na výuku na dálku, pokud nastane?
Školy dostaly peníze na zlepšení vybavení, ale není jich dost na to, aby je měly všechny děti. Raději bych vybavil učitele, aby se mohli lépe připravovat na výuku. Je lepší udělat jednu věc pořádně než dvě špatně.