Hlavní obsah

Škola sice začne 1. září, ale z jednoho místa mají hygienici obavy

Foto: Seznam Zprávy

Žáci si budou muset do škol možná na podzim zase přibalit roušky (ilustrační snímek).

Školní rok by měli všichni žáci zahájit v lavicích. V některých okresech si ale možná budou muset přibalit do batohu i roušku. Opatření se budou odvíjet od epidemiologického semaforu Ministerstva zdravotnictví.

Článek

Pokud by začínal školní rok dnes, šly by děti do školy i na Jihlavsku, kde počet nakažených covidem-19 v poslední době roste nejrychleji v republice a dosahuje momentálně téměř 54 pozitivních na 100 tisíc obyvatel.

Ve společných prostorách, tedy třeba na chodbách, ale ne už ve třídách, by si děti musely nasadit roušky. Stejně jako toto opatření momentálně na Vysočině platí ve zdravotnických zařízeních a v zařízeních sociálních služeb.

„V zelených oblastech by bylo povinné nosit ve společných prostorách škol roušky,“ potvrdil v rozhovoru pro Seznam Zprávy vedoucí epidemiologické skupiny Ministerstva zdravotnictví Rastislav Maďar. Režim roušek ve školách se řídí podle nového systému, jímž Ministerstvo zdravotnictví hodnotí epidemiologickou situaci a jednotlivé stupně odlišuje barvami, jaké má semafor.

Právě zeleně se momentálně podle ministerstva vybarvuje Jihlavsko. Je to druhý nejvyšší stupeň ze čtyř (bílá, zelená, žlutá a červená).

Covid ve škole? V karanténě jen třída

Ani ve žlutém, tedy třetím stupni by se školy v okresech nezavíraly, to by nastalo až v případě červené varianty. Po jednání s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem (za ANO) to potvrdil ministr školství Robert Plaga (ANO).

„Pro ten nejtěžší stupeň semaforu je jednou z variant dočasné 14denní vypnutí škol a přechod na online výuku,“ vysvětlil Plaga.

Naopak celá škola by se nemusela uzavřít ani ve chvíli, kdyby se koronavirus objevil u některého z žáků nebo zaměstnanců. Do karantény by zamířili jen ti, kteří s nakaženým přišli do přímého kontaktu. Tedy například jen jedna třída.

„Bude se to odvíjet od režimu, který ve školách nastavíme, tedy jestli bude výuka probíhat víceméně v homogenních skupinách,“ vysvětluje Maďar s tím, že se nepočítá s rozdělováním dětí do školních skupin jako v minulém školním roce. Nejmenší homogenní jednotkou by měla být vždycky samostatná třída.

Pokud tak ředitelé co nejvíce omezí, aby se žáci mísili napříč třídami, sníží tak riziko, že se v případě potvrzení covid-19 ve škole dostane větší počet žáků a zaměstnanců do karantény.

Nejproblematičtější jsou družiny

Epidemiolog Maďar proto přiznává, že ohledně fungování škol od září jsou největším problémem družiny. Tam totiž dochází k blízkému kontaktu a setkávají se tam děti z různých tříd.

„Největším neuralgickým bodem je družina. Proto minulý školní rok v podstatě nefungovala, protože to je skutečně riziková věc. Družiny ale musí od září běžet, protože rodiče nemohou v polovině dne odejít z práce, aby si vyzvedli děti,“ dodává Maďar.

Režim nejen školních družin zpracuje v manuálech Ministerstvo školství. Hotové je chce mít do 17. srpna. Ředitelé škol tak zatím vyčkávají. Po jarním chaosu jsou ale připravení v podstatě na cokoliv. Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý by ale uvítal, aby vznikl jasný plán pro případ, kdy se koronavirus ve škole objeví.

„Tedy jestli půjde do karantény jen třída, jedno patro nebo celá škola. Pro nás je nepohodlné, že nevíme předem, co se bude dít,“ říká Černý.

Podle scénáře, který v rozhovoru pro Seznam Zprávy představil epidemiolog Maďar, by však záleželo na tom, jestli by se třídy navzájem potkávaly nebo by kolektivy zůstaly homogenní. Což bude patrně do jisté míry přímo v rukách ředitelů.

Pro žáky v karanténě by se pak opět zavedla dálková výuka. Učitelé si tento režim natrénovali už v minulém školním roce, a tak by ho na podzim případně znovu oprášili.

„Nemyslím si, že by chtěl někdo a priori vyučovat distančně. Pokud ale nebudou moci děti do školy, je distanční výuka lepší než vůbec žádná. Doteď ale byla taková forma výuky pouze dobrovolná, a tedy nevymahatelná. Nyní je ale v legislativním procesu novela školského zákona, jež specifikuje, že tímto způsobem lze poskytovat vzdělání, které je pak povinné,“ vysvětluje předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček.

Novelu zákona už Ministerstvo školství poslalo na vládu, poslanci by se k ní měli dostat podle plánu MŠMT na podzim.

„Jedná se o rychlou novelu školského zákona, takže budu chtít, aby prošla Sněmovnou ve zrychleném řízení,“ dodal ministr školství Plaga.

Distanční výuka by tak už nebyla dobrovolná jako v minulém školním roce, ale pro všechny žáky povinná.

Doporučované