Článek
„Dlouhodobě jsou ceny v MHD v Praze neudržitelné. Město na dopravu doplácí víc, než je únosné, takže zvýšení cen není reálné zabránit,“ připouští Lehečka ze spolku AutoMat, který podporuje především veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu. „Problémem může být, o kolik se zdražuje. Jde-li o skokový nárůst, může to v důsledku být pro hromadnou dopravu negativní. Část lidí, kteří si jízdné nebudou moci dovolit, může začít jezdit načerno. Jiní si zase spočítají, že už se jim vyplatí používat pro dopravu po Praze auto.“
Praha se chystá zdražit jízdné především kvůli koronavirové pandemii, kvůli níž přišla o příjmy z jízdného hlavně od turistů. Na jednání tento týden padly návrhy na zvýšení cen téměř všech tarifů jízdného, roční kupon by zdražil z nynějších 3 650 korun zhruba na 5 500 korun.
Anketa
Michal Lehečka k tomu podotýká, že by si město mělo udělat pečlivou analýzu, co přesně by takové zvýšení cen mohlo přinést. „Ve chvíli, kdy v Praze není možné zakoupení ročního kuponu na splátky, se může stát, že zdražení dostane nízkopříjmové skupiny obyvatel do situace, kdy si jej nebudou moci dovolit. Bylo by sice fajn, kdyby přesedlali na kola, ale reálnější je, že při dnešních cenách benzinu a nafty začnou spíše využívat individuální automobilovou dopravu,“ konstatuje.
Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4 750 korun na 3 650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.
„Praha skutečně na hromadnou dopravu doplácí obrovskými sumami. Inspirovat by se ale mohla v některých západních zemích, které dokážou peníze utržené v cestovním ruchu přenést právě do fungování městské dopravy. Každopádně je asi třeba pečlivě zvážit a spočítat, zda zvýšení cen i za cenu případného odlivu části cestujících přinese peníze navíc, aby se mohla městská hromadná doprava rozvíjet a vylepšovat,“ myslí si Michal Lehečka.
Vedle jízdného by se podle plánu radních mělo zdražovat také parkovné v modrých zónách. O kolik přesně, zatím není jasné.
„Pokud by se již o nějakém zdražení MHD uvažovalo, nebylo by od věci systém propojit se systémem parkování v modrých zónách, ten je příliš levný. Pokud by modrá zóna pro první auto stála jako roční předplatné MHD a zároveň v sobě měla i možnost využít celoročně veřejnou dopravu, tak by šlo dopady zdražení na mobilitu alespoň trochu eliminovat. Pro ty, kdo by lítačku nechtěli, by mohlo být parkování v osekané verzi samozřejmě o něco výhodnější,“ říká k tomu Lehečka.
Piráti a Spojené síly chtějí před zdražením jízdného proměnu DPP
Pražští koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) požadují před případným zdražením jízdného nejdříve změnu fungování a financování dopravního podniku. Ke zvýšení ceny ročního kuponu zatím nemají přijaté konečné stanovisko. Proti záměru zdražit kupony se staví opoziční zastupitelský klub ANO. Plán se nelíbí ani ODS.
Zásadním požadavkem v diskuzi o jízdném v MHD, která stále probíhá, je pro pro mě zprůhlednění a kontrola hospodaření DPP. Požadujeme úspory na provozních výdajích. DPP je v gesci hnutí Praha sobě, Piráti mají v dozorčí radě dva hlasy (většinu má PS a Spojené síly pro Prahu).
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) July 17, 2020
„Piráti požadují zejména vnitřní úspory v DPP. Podnik je v gesci Prahy Sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha Sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP,“ uvedl předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik.
Podle něj se úspory týkají zejména výběrových řízení a zakázek. „Je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích DPP,“ uvedl Mahrik.
Předseda magistrátního dopravního výboru Pavel Richter (TOP 09) řekl, že Spojené síly zatím nemají ve svém zastupitelském klubu na případné zdražení jednotný názor. „Budeme hledat kompromis a následně pak i v koalici. Nicméně důležitá je změna financování a fungování DPP,“ řekl.
Zdražení ročního kuponu odmítl předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher. „Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Pokud chci nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem,“ řekl Nacher. Také podle něj je nutné nejdříve hledat úspory v DPP. Pokud to nepostačí, musí město začít lákat nové cestující. Zdražení ročních kuponů je podle něj až úplně poslední krok.
„Lidi lze motivovat pozitivně, nebo negativně. Pokud chce tato pražská koalice, aby lidé méně jezdili auty a více využívali veřejnou dopravu, mají teď ideální možnost. V Praze je méně turistů, MHD je prázdnější, tak je možnost zatraktivnit služby a dát plnohodnotnou alternativu k autům. Místo toho se ale koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu vydává cestou negativní motivace, nebojím se říct doslova trestání. Na jedné straně se omezuje automobilová doprava zužováním ulic na cyklostezky, rozšiřováním tramvajových ostrůvků a podobně, na straně druhé vedení města navrhuje Pražanům zdražit jízdné. Pat a Mat by to nevymysleli lépe,“ napsal Nacher na Facebook.
„Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitostí, nájmy a teď se chystá zdražit i jízdné v MHD a parkovné,“ uvedla předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Podle ní Pražané za peníze vybrané nad současnou částku žádné služby navíc nedostanou. „Budou snad lepší služby? Nikoliv,“ dodala.
V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), která má v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.