Hlavní obsah

Škodovka znovu roste. Covidu ale padlo za oběť 100 tisíc aut

Foto: Škoda Auto

Alain Favey, šéf prodeje a marketingu Škoda Auto.

Škoda Auto v červenci vyrobila meziročně o 5,6 procenta více, roste jí podíl na evropském trhu a má potíže s výrobou octavií. „Mě nezajímá, jak dlouho se octavia vyrábí. Ale musí být kvalitní,“ říká šéf prodejů firmy Alain Favey.

Článek

Mladoboleslavská automobilka se postupně zotavuje z koronavirové krize. Podle šéfa prodejů a marketingu Alaina Faveyho už opět jede na sto procent, a poptávka zákazníků tak převyšuje její kapacity. Škodě Auto se navíc daří lépe než konkurentům a její podíl na evropském trhu by měl narůst na téměř šest procent. Minulý týden ovšem zaměstnanci v otevřeném dopise upozornili na to, že výroba nových octavií trvá neúměrně dlouho kvůli potížím se softwarem.

„Mě jako člověka zodpovědného za byznys upřímně tolik nezajímá, jak dlouho se octavia vyrábí, a myslím, že to nezajímá ani naše zákazníky. Jen chtějí, aby při expedici ze závodu byl vůz v odpovídající kvalitě,“ tvrdí Alain Favey v rozhovoru pro Seznam Zprávy, který se kvůli vracejícím se koronavirovým opatřením uskutečnil přes počítač.

Alain Favey (53)

Ve Škoda Auto je odpovědný za prodeje a marketing.

Narodil se v L’Isle Adam ve Francii.

Absolvoval ekonomickou vysokou školu HEC v Paříži.

V prostředí mezinárodního automobilového průmyslu pracuje již více než třicet let.

Profesní dráhu zahájil v roce 1989 u společnosti Citroën, kde působil mimo jiné jako výkonný ředitel pro několik evropských zemí. V roce 2009 přešel do koncernu Volkswagen, v roce 2012 převzal vedení společnosti Porsche Holding Salzburg.

Od 1. září 2017 je Alain Favey členem představenstva společnosti Škoda Auto.

Zdroj: Škoda Auto

Vaši zaměstnanci si v otevřeném dopise stěžovali, že mají těžkosti při výrobě nové octavie. Nastavování softwaru prý trvá desítky minut a zdržuje sériovou výrobu. Jak to řešíte?

Pro mě jako šéfa prodejů je nejdůležitější, že se k zákazníkovi dostane auto, které je perfektní. Takže já lidem z výroby a kontroly kvality říkám – dělejte, cokoli je potřeba a jakkoli dlouho to trvá, hlavně abychom měli na konci perfektní výrobek. Mě jako člověka zodpovědného za byznys upřímně tolik nezajímá, jak dlouho se octavia vyrábí, a myslím, že to nezajímá ani naše zákazníky. Jen chtějí, aby při expedici ze závodu byl vůz v odpovídající kvalitě.

Zákazníky ale určitě zajímá, že musejí na octavie dlouho čekat.

Nemyslím, že by čekací doby byly výjimečně dlouhé. Začínáme se třemi motory a další verze včetně 4×4 a plug-in-hybridu budou následovat. Plug-in octavia bude ještě letos a příští rok budou dodací lhůty už zcela standardní. A opakuji – raději vysvětlím zákazníkovi, proč nám trvala výroba o dva nebo tři týdny déle, ale vždy mu dodám auto, které je perfektní.

Jak se v současnosti vyvíjejí prodeje škodovek?

Rostou. V červenci jsme prodali 108 500 aut, meziročně o 5,6 procenta víc. Už jsme opět v situaci, kdy poptávka zákazníků převyšuje naše produkční možnosti. Takže výroba jede na sto procent a zároveň nemáme možnost navýšit kapacity, čímž bychom mohli třeba částečně dohnat výpadek dodávek zapříčiněný covidem.

O kolik aut jste kvůli covidu „přišli“?

Továrna byla zavřená 39 dní a kvůli tomu jsme nevyrobili zhruba 100 tisíc aut, která nám letos budou v celkovém výsledku chybět. Na druhou stranu tím, že poptávka je opět vysoká, máme dobrý výhled do zbytku roku.

Škoda Auto a dopady koronaviru

Loni prodala 1,24 milionu aut, letos bude úspěchem jeden milion.

Za první čtvrtletí letošního roku klesla provozní ziskovost o čtvrtinu na 8,3 miliardy korun.

Není to pouze odložená poptávka z jara, kdy se auta neprodávala?

Částečně určitě je. V Evropě se mezi březnem a červnem meziročně prodalo o 3,2 milionu aut méně, takže někteří lidé a firmy určitě nakupují až teď. Vidíme, že retailový trh se zotavuje poměrně rychle, obzvlášť v Česku, naproti tomu firmy jsou stále opatrné. Zvýšil se i prodej ojetin. Myslím, že část lidí nechce s ohledem na trvající hrozbu nákazy jezdit hromadnou dopravou a přesedli proto do aut.

Teď ještě účinkují vládní podpory po celé Evropě. Ekonomové ale očekávají, že dopady koronavirové krize budou nejvíce vidět na začátku letoška a příští rok. Jak se na to připravujete?

Jsou v tom i pozitivní efekty. Francie zavedla šrotovné a v červnu díky tomu měla nejúspěšnější prodejní měsíc po dlouhé době. Německo bude i příští rok podporovat rozvoj elektromobility a nezapomeňte, že se do evropské ekonomiky chystá balík podpůrných opatření za 750 miliard eur. To určitě podpoří jak automobilový průmysl, tak spotřebu. A může to vyrovnat negativní vývoj ekonomiky v příštím roce.

Loni jste prodali celkem 1,24 milionu aut. Kolik to bude letos?

To nechci odhadovat, ale je zřejmé, že to bude méně. Pokud bychom přesáhli jeden milion, byl by to úspěch a byl bych spokojený.

Proměňuje se letos nějak váš podíl na jednotlivých trzích?

Pokud jde o Evropu, daří se nám. Měli bychom se letos posunout na sedmou příčku mezi značkami, podíl na trhu nám roste z nějakých 4,8 procenta na 5,5 procenta. Jsme na tom lépe než konkurence. V Česku porosteme zpět na čtyřicet procent. V Německu máme šest procent, a předjíždíme tak například domácí Opel. A věříme, že Enyaq (nový elektromobil Škody Auto, pozn. red.) nám pomůže v Norsku či v Nizozemsku, tedy na trzích, kde tak silní nejsme, ale kde je poptávka po elektromobilech.

Jaká je vaše situace v Číně, kde poslední dva roky ztrácíte?

Tam máme zhruba jedno procento trhu a ztrácíme objemy. Celkové prodeje aut v Číně začaly klesat v roce 2018 a zároveň tam nastoupilo mnoho nových, zejména lokálních značek. Výsledkem je cenová válka, které jsme se odmítli účastnit. Proto se nám tolik nedaří. Aktuálně v Číně rostou vlastně jen prémiové značky. Bohatší lidé si už dopřávají nová auta, ale střední a nižší třída vozů stále trpí.

Doporučované