Článek
Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.
„Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. Také my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit,“ řekl Kotera.
Škoda bude dokončovat vozy, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi 30 000 a 50 000. „Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům,“ řekl Kotera.
Prioritou firmy je podle Kotery zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80 procent. „Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ řekl Kotera.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
Další automobilky mají také potíže
Škoda Auto není zdaleka jediná, komu čipy docházejí či došly. Například automobilce Mercedes-Benz klesl odbyt ve třetím čtvrtletí meziročně o 30,2 procenta na 428 361 osobních vozidel. Dceřiná společnost firmy Daimler to zdůvodnila nedostatkem čipů a Mercedes ve svém sdělení dodal, že s problémy počítá i v příštích čtvrtletích.
Opel zavře kvůli nedostatku čipů v Německu jeden závod nejméně do konce roku. Na 1 300 zaměstnanců závodu v Eisenachu proto od října přechodně propustil. Továrna v Eisenachu vyrábí spalovací motory a hybridní elektromobily a výrobu by měla obnovit v roce 2022. Část produkce převezme jiný závod firmy ve Francii.
A podobné zprávy přicházejí i od dvou největších automobilek světa – japonské Toyoty i mateřského koncernu Škody Auto, Volkswagenu. Japonci kvůli potížím s dodávkami snížili výhled pro letošní výrobu, VW zkrátil v továrně ve Wolfsburgu pracovní dobu.
„Automobilový průmysl na celém světě v současnosti akutně trápí nedostatek křemíkových mikročipů, plastových granulátů a dalších komponentů, následkem čehož prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu. Komponentová krize, kterou nelze snadno ani rychle vyřešit, může částečně přetrvat do let 2022 či 2023,“ shrnuje nejistoty na automobilovém trhu zpráva poradenské společnosti PwC.