Hlavní obsah

Škodovka ve skupině VW posílí, jdeme do severní Afriky, říká nový šéf

Thomas Schäfer, nový šéf Škoda Auto, vysvětluje, že mladoboleslavská automobilka nebude jako Dacia.Video: Zuzana Hodková

Škoda Auto převezme nově řízení regionu severní Afriky a Ruska pro celý koncern Volkswagen, příští rok přijde s novým elektromobilem a hledá cestu, jak zvýšit výrobu. To jsou první slova nového šéfa Škody Auto Thomase Schäfera.

Článek

Letos v dubnu padesátiletý manažer, který prošel Mercedesem a zakotvil ve skupině Volkswagen, měl naposledy na starost výrobu prakticky na celém africkém kontinentu. Thomas Schäfer totiž jako výkonný ředitel Volkswagen Group South Africa zodpovídal za rozvoj koncernových značek v regionu subsaharské Afriky. Je tedy primárně „výrobním mužem“, což je věc, která se do covidových časů dobře hodí.

„Když jsem letěl do Česka, tak jsem s kolegy, kteří mě čekali na letišti, vtipkoval, že chci jít hlavně hned na točené pivo. Lockdown byl v Jihoafrické republice podstatně tvrdší než tady,“ usmíval se před prvním velkým rozhovorem v Česku manažer, který převzal největší českou továrnu a musí ji nejen vyvést z koronavirové krize, ale především přenastavit na budoucnost. Ta je podle všeho elektrická.

Thomas Schäfer pro Seznam Zprávy Byznys mimo jiné uvedl, že Škoda Auto uvede příští rok na trh nový elektromobil, bude hledat nové trhy, a také se ostře ohradil proti tomu, že by měl změnit strategické směřování automobilky směrem k laciným vozům. O tom se spekulovalo před jeho nástupem. Přinášíme první část rozhovoru. Celý ho budeme publikovat tento pátek.

Co jste si pomyslel, když jste poprvé vstoupil do brány Škody Auto?

Když jsem přijel v neděli do Mladé Boleslavi a potom mě v pondělí vzali do práce, uvědomil jsem si, jak obrovská firma to je. Předtím mi to tolik nedocházelo. Ale je to tady skvělé a je to superefektivní a skvěle rozložená továrna.

Co vás překvapilo v dobrém a co v tom horším?

V dobrém určitě ta kapacita a kompetence zdejších lidí. Je tady skvělý tým a můj předchůdce (Bernhard Maier, pozn. red.), jenž odvedl velkou práci. Takže mě baví chodit do práce, protože na lidech je vidět, že chtějí dosáhnout dalších věcí. Negativní je samozřejmě covid a je pochopitelné, že spolupracovníci si také musejí zvyknout na můj styl vedení.

Jaký je váš styl vedení?

Jsem hodně rychlý a řekněme osobní. Chodím hodně mezi lidi, jím v kantýně a raději jim volám napřímo, než bych čekal na jejich reporty. To je pro ně úplně nové. Byli zvyklí na řetězové vertikální řízení. To já rád občas přeskakuji. Rád mluvím i se zaměstnanci, kteří nepracují přímo pode mnou. Na to si musejí zvyknout a být tak flexibilnější.

Jakou vizi jste si přinesl do Škody Auto? Jak chcete firmu změnit?

Nejprve chci říct, že firma je v opravdu dobrém stavu. I v době krize budeme v zisku, což nemůže říct moc jiných automobilek. Ale vždy lze něco zlepšovat. Převezmeme v rámci skupiny VW více zodpovědnosti. Od ledna budeme odpovídat za region Ruska a severní Afriky. Škoda Auto tam povede a bude mít na starosti všechny značky VW a bude organizovat fungování skupiny v těchto regionech. To jsou obrovské trhy, vezměte si, že Egypt má nějakých 90 milionů lidí. A Škoda tam bude hrát větší roli. Máme portfolio aut, která mají Egypťané rádi. A samozřejmě dál jako značka porosteme i jinde.

Budete hledat cesty, jak navýšit produkci?

Ano, teď je to těžké, naše výroba je napnutá naplno. Hledáme všechny kapacity, jedeme na tři směny, hledáme každý volný přesčas. Ale stejně potřebujeme větší kapacity. Budeme ladit co nejvíce výrobu v Česku, možnosti budou také v Rusku a v Indii. Příští rok přijde nová Škoda Fabia a s novým modelem je vždy šance, jak například zvýšit rychlost výrobní linky a udělat ji ještě efektivnější.

Kolik aut byste chtěli ročně vyrábět?

Není na to žádný limit (smích). Letos pravděpodobně vyrobíme přes milion aut a naše dlouhodobá ambice je vyrábět 1,5 milionu aut a víc. Takové číslo by mohlo přijít do tří let. Je ale třeba vidět, že naše odvětví teď prochází obrovskou změnou a každá investice u nás znamená mít horizont minimálně dvacet let dopředu. Takže jsme teď opatrnější při investicích do výroby. Například elektrická auta jsou těžší než auta se spalovacím motorem, takže musíte při jejich výrobě investovat do nového vybavení výrobních linek, například do jeřábů s vyšší nosností.

Chcete, aby škoda dělala levné vozy? Něco jako Dacia? Před vaším nástupem se o tom hovořilo.

Ne. To bylo velké nedorozumění. Naše značka a vozy byly vždy dostupné, mají skvělý poměr ceny a výkonu, to je naše zaměření. Jsou segmenty na trhu, do nichž nepůjdeme. Realitou ale také je, že uvnitř skupiny Volkswagen podává Škodovka nejlepší výkony. Díky tomu, že vyrábíme v Česku, můžeme mít řekněme ostřejší tužku na náklady. A díky tomu můžeme vstupovat jako značka do nových regionů a do nových segmentů bez toho, abychom dělali laciná auta.

Celý rozhovor přineseme zítra, tedy v pátek 6. listopadu.

Doporučované