Článek
Škoda Auto, respektive její dceřiná společnost DigiLab, už nyní provozuje carsharing HoppyGo. Teď ale vytváří společný podnik, takzvaný joint venture, s Leo Expressem, který do něj vloží svou obdobnou službu SmileCar.
Obě dvě společnosti dnes zprostředkovávají půjčování aut na bázi takzvaného peer-to-peer carsharingu. Tedy na podobném principu, jako je tomu u krátkodobých pronájmů bytů přes Airbnb. Nenabízejí tak vlastní auta, ale inzerují a zprostředkovávají online možnost několikadenních pronájmů aut jiných registrovaných uživatelů.
Společný projekt bude dál pokračovat pod značkou HoppyGo, povede ho ale dosavadní šéf SmileCar Jan Charouz.
„Peer-to-peer carsharing může být silný pouze tehdy, když bude mít kritickou masu uživatelů. Když tam bude víc nabídek aut i víc poptávek od řidičů. Podle různých odhadů do roku 2035 polovina lidí, kteří dnes kupují auta, je už kupovat nebude a bude využívat různé alternativy,“ vysvětluje spojení Charouz.
K podobným závěrům - tedy že carsharing bude v blízké budoucnosti jedním z konkurentů zavedeného modelu automobilového trhu - dochází i letošní studie společnosti KPMG.
Charouz v březnu pro Televizi Seznam uvedl, že celkem si uživatelé přes SmileCar půjčili auta na sedm tisíc dní, což považuje za úspěch. Nová spojená platforma má nabízet asi 750 vozů. A vzhledem k tomu, že se spojily dvě největší služby, bude tomuto mladému odvětví v Česku vévodit.
I když Škoda Auto nyní zaznamenává rekordy v prodejích vozů, nepokládá investice do carsharingu za nějakou CSR aktivitu nebo pouhou reklamu. „Bez toho, abychom doložili návratnost, bychom od mateřské firmy nedosáhli souhlasu k fúzi. Má to být samostatně výdělečný byznys,“ říká manažer Škoda Auto DigiLab a provozní šéf HoppyGo Petr Dörner.
Stejně jako dosud bude Škoda Auto na platformě HoppyGo zprostředkovávat i půjčování aut jiných značek než té vlastní či koncernových. Aktuálním krokem tak posiluje v byznysu, kde vydělává peníze i na tom, že lidé používají výrobky jejích přímých konkurentů.
Zároveň Dörner připomíná, že spojení carsharingových služeb je jen začátek spolupráce automobilky s železničním dopravcem a další společné projekty ještě přijdou.
Jak může podle něj vypadat spolupráce železničního dopravce Leo Expressu a automobilky Škoda Auto v budoucnu, se dozvíte z videa v úvodu článku.