Článek
Začátek roku super, duben a květen zlé a v červnu postupný návrat k normálu. Tak lze několika slovy popsat vývoj automobilového průmyslu v Česku i v celé Evropě.
Mladoboleslavská Škoda Auto hlásila v květnu propad o více než 45 procent, v červnu už se ztráta hojila a odbyt se snížil o 16 procent na 94 600 vozů.
Celý koncern Volkswagen v pololetí dodal zákazníkům 3,893 milionu vozů. Jeho odbyt se tak meziročně snížil o 27,4 procenta. V samotném červnu koncernový odbyt meziročně klesl o 17,5 procenta na 804 100 vozů, zatímco v květnu se propadl zhruba o třetinu.
Koronavirová krize měla v automobilovém sektoru negativní dopad na poptávku i výrobní aktivity. Škoda Auto koncem dubna obnovila výrobu ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Odstávka kvůli pandemii způsobené koronavirem trvala téměř šest týdnů.
Škoda Auto vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.
Firma loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut a má téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v České republice téměř 34 000 lidí. Škoda je nejprodávanější značkou na českém trhu, kde se její podíl blíží 40 procentům.
Tento měsíc Škoda Auto oznámila, že předseda představenstva Bernhard Maier končí po necelých pěti letech v čele podniku. Jeho nástupce zvolí představenstvo v srpnu.
Důvody Maierova odchodu firma nesdělila. Podle německého listu Handelsblatt jsou v pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen. V médiích se delší dobu objevují zprávy, že Volkswagenu vadí úspěch Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním automobilům koncernu.
Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody také řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini.