Článek
Podle podepsané rámcové smlouvy budou uzavírány dílčí kupní smlouvy, řekl ČTK mluvčí plzeňské skupiny Škoda Transportation Michal Tobrman.
Podle prezidenta Škody Transportation Petra Brzeziny vyrobila skupina v posledních letech pro ČD přes 50 RegioPanterů včetně jednotek InterPanter a další desítky jsou ve výrobě. „Tyto špičkově vybavené vlaky vozí cestující nejen ve většině krajů České republiky, ale i na Slovensku a brzy také v Lotyšsku,“ řekl.
„Dodání prvních kusů předpokládáme v průběhu roku 2023. Z rámcového kontraktu budeme objednávat vždy jen tolik jednotek, na kolik budeme mít zajištěno financování formou smluv s objednateli,“ řekl generální ředitel a šéf představenstva ČD Václav Nebeský.
Konsorcium nabídlo moderní jednotky 1. a 2. třídy s kapacitou téměř 240 sedících cestujících. Vlaky, stavěné na maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu, budou bezpečné a spolehlivé také díky nejmodernějšímu evropskému zabezpečovacímu zařízení ETCS. Budou plně klimatizované, vybavené audiovizuálním systémem, zásuvkami s USB portem pro napájení, wi-fi a kamerovým systémem, řekl mluvčí.
„Jednopodlažní jednotky nové generace RegioPanterů významně zkvalitňují železniční dopravu. Proto se nám s nimi také podařilo prorazit na evropský trh,“ uvedl místopředseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák. Skupina teď vyrábí 25 vozů pro Slovensko, 32 pro Lotyšsko, 37 pro Jihomoravský kraj a pracuje na dalších 31 vozech pro ČD. „V závodech v Plzni a Ostravě investujeme stovky milionů do rozšiřování a inovace jejich výroby a nabíráme další zaměstnance,“ dodal.
Jednotky budou mít bezbariérový nástup s dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, kočárků, jízdních kol nebo objemných zavazadel. Široké vstupní dveře a nízkopodlažní nástup umožní pohodlnou a rychlou výměnu cestujících, dodal Tobrman.
Škoda Transportation s 5500 zaměstnanci je největší skupinou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. V dubnu 2018 ji stoprocentně ovládla skupina PPF. Loni v únoru od ní desetiprocentní podíl odkoupil jeden z původních akcionářů Škodovky Michal Korecký, člen dozorčí rady. Skupina, jejíž součástí je ostravská Škoda Vagonka, vyrábí vlaky, lokomotivy, tramvaje, trolejbusy a vozy metra. Její loňské konsolidované tržby dosáhly deseti miliard korun a byly meziročně o 16 procent nižší.