Hlavní obsah

Do roku 2030 představí Škoda čtyři elektroauta. Na vývoj dá desítky miliard

Foto: Seznam Zprávy

Škoda Auto chce v příštích pěti letech investovat 2,5 miliardy eur (asi 65,5 miliardy korun). Z toho 1,4 miliardy eur (36,7 miliard korun) půjde do rozvoje elektromobility.

aktualizováno •

V příštích pěti letech největší česká automobilka Škoda Auto investuje do rozvoje 2,5 miliardy eur. 1,4 miliardy chce vložit do elektromobility a 650 milionů do digitalizace. Do roku 2030 chce představit čtyři elektromodely.

Článek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce v příštích pěti letech investovat zhruba 2,5 miliardy eur (asi 65,5 miliardy korun). Přibližně 1,4 miliardy eur (asi 36,7 mld. Kč) chce dát do dalšího rozšiřování elektromobility, 650 milionů eur (17 mld. Kč) chce vložit do digitalizace, 350 milionů eur (devět mld. Kč) má jít na investice do závodů a výrobních zařízení, informovala dnes automobilka na tiskové konferenci.

Do roku 2030 Škoda představí pravděpodobně čtyři plně elektricky poháněná vozidla. Vyrábět bude nadále i auta s konvenčním pohonem, jako je benzin nebo diesel, řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.

Škoda podle Schäfera bojuje za uvedení co největšího počtu elektrických aut, jejich vývoj je totiž velmi drahý, prodeji elektromobilů by se tak firmě mohly investice vracet. Schäfer podotkl, že například v Číně nebo Indii ale počítá s běžnými druhy pohonu například i za 20 let.

V následujících třech letech Škoda zároveň plánuje představit nové generace svých modelů. Již v loňském roce se představila čtvrtá generace modelu Octavia, letos se veřejnosti ukáže nová Fabia. Nový Superb se začne vyrábět v roce 2023, novou generaci SUV modelů Kodiaq a Karoq ukáže Škoda světu v roce 2024.

V loňském roce Škoda Auto investovala do svého dlouhodobého majetku 850 milionů eur (asi 22,3 mld. Kč), jde o pokles o 36 procent oproti roku 2019, kdy byly investice rekordní a dosáhly 1,3 miliardy eur. Celkem 380 milionů eur (asi 10 miliard Kč) investovala Škoda do svých českých závodů, investovalo se například do rozvoje výroby, ale i snižování emisí CO2 ve výrobě. Závod Vrchlabí se stal v loňském roce prvním uhlíkově neutrálním. Finance šly také do výroby baterií pro nové elektromobily.

Na výzkum a vývoj vložila v loňském roce Škoda Auto 712 milionů eur (18,7 mld. Kč), o 27 procent méně než o rok předtím.

Pokles zisku o 52 procent

Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný čistý zisk o 52 procent na 15,2 miliardy Kč. Nekonsolidované tržby klesly o 7,6 procenta na 424,3 miliardy Kč. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti, kterou zveřejnila na středeční tiskové konferenci.

Odbyt vozů se na celkových tržbách podílel 81 procenty. Dodávky komponentů a sad rozložených vozů do společností koncernu VW představovaly 10,6 procenta celkových tržeb. Obchod s originálními díly a příslušenstvím se na celkových tržbách podílel pěti procenty.

„Předpokládáme, že letos se výsledek Škody Auto zlepší proti předchozímu roku,“ uvedl člen představenstva pro finance Klaus-Dieter Schürmann.

Investice bez vývojových nákladů klesly v roce 2020 z 32,1 miliardy na 17,8 miliardy Kč. Jejich největší část směřovala do produktových investic v souvislosti s náběhem nových modelů, agregátů a baterií. Na výzkum a vývoj nových produktů Škoda loni vydala 18,5 miliardy, tedy o 7,7 miliardy Kč méně.

Celosvětový konsolidovaný provozní zisk Škody loni klesl o 54,5 procenta na 756 milionů eur, tedy zhruba na 19,8 miliardy Kč podle aktuálního kurzu. Tržby se snížily o 13,8 procenta na 17,1 miliardy eur, což je asi 448 miliard korun.

„Naše striktní řízení nákladů a finančních toků se v uplynulém finančním roce vyplatilo. Krátkodobě zavedená opatření rychle zafungovala, oproti předchozímu roku jsme naše fixní náklady snížili o více než 550 milionů eur. Díky tomu se nám i navzdory nepříznivému podnikatelskému prostředí podařilo dosáhnout solidního provozního výsledku a pozitivního čistého peněžního toku,“ řekl Klaus-Dieter Schürmann.

Škoda loni kvůli omezením spojeným s bojem proti koronaviru 39 dní v tuzemských závodech nevyráběla a omezený provoz měla i její prodejní síť. Dodávky zákazníkům loni klesly o 19,1 procenta na 1,005 milionu vozů.

Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což je meziroční pokles o 29,2 procenta. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137 200, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta. Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky kvůli končícímu výrobnímu cyklu klesly o 39 procent na 105 500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63 200 vozů, respektive o 99 procent na 128 500 vozů.

Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 procenta na 83.200 aut. V Číně, na svém největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173 000 dodaných aut. V západní Evropě zaznamenala automobilka celkem 434.500 dodávek zákazníkům, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161.800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 procenta.

Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

Doporučované