Hlavní obsah

Škoda i VW krátí výrobu kvůli nedostatku dílů. Němci žádají o pomoc Tchaj-wan

Foto: Škoda Auto

Výrobu aut nelze bez chybějících dílů dokončit.

Škodu Auto postihl nedostatek čipů. Automobilka kvůli tomu ruší některé směny, protože vozy nelze bez čipů dokončit. Se stejným problémem se potýkají i ostatní závody koncernu Volkswagen.

Článek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto kvůli přetrvávajícímu nedostatku některých dílů zastavila výrobu v několika provozech a směnách. Bez chybějících dílů nelze dokončit výrobu vozů. Zaměstnanci dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy (kam se započítávají i bonusy), tedy více, než činí denní mzda, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Automobilce chybějí například čipy, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech.

Některé směny zrušila firma už v minulém týdnu, odbory pro tyto situace vyjednaly takzvanou překážku na straně zaměstnavatele a zároveň náhradu mzdy nad hodnotou stanovenou zákonem. Nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky.

„S ohledem na složitost situace a aktuální vývoj budeme případné překážky řešit v ucelených týdenních blocích,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík. Překážky se týkají zejména výroby octavií a souvisejících provozů. I na lince fabií se ale začaly objevovat nedokončené vozy, kterým chyběly radary.

Škoda plánuje podle týdeníku odstávky i na únor. V tomto týdnu byla odstávka například v lakovně B v Mladé Boleslavi, na montáži a svařovně MB I nebo ve svařovně v Kvasinách. Odstávka se týkala vždy jen některých směn.

Automobilka začátkem ledna uvedla, že se potýká s nedostatkem čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech. Může to vést až k přerušení či omezení výroby některých modelů, uvedla již dříve na dotaz ČTK mluvčí Škody Auto Martina Gillichová. Potvrdila informaci týdeníku Škodovácký odborář, podle kterého nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky.

„Kvůli výpadku dodávek polovodičů v dodavatelském řetězci celého koncernu Volkswagen bude i společnost Škoda Auto v nadcházejících měsících čelit nedostatku tohoto komponentu,“ řekla ČTK Gillichová. Podle ní tak nelze vyloučit změny v produkčních objemech.

Problémy má i Volkswagen

Chybějící čipy mohou mít podle odborů dopad v podobě zvýšených nákladů na výrobu, a tím dosažení nižších zisků. Nedostatek čipů trápí automobilky napříč světem.

S tímto problémem se potýkají i ostatní závody koncernu Volkswagen, který kvůli nedostatku čipů omezí v únoru provoz ve třech svých německých závodech, včetně toho hlavního ve Wolfsburgu. Koncern Volkswagen uvedl, že v únoru vedle provozu v dolnosaském Wolfsburgu zkrátí preventivně pracovní dobu v závodech v Kasselu a Brunswicku. Provoz v závodě ve městě Emden nebude omezen, uvedla automobilka. „Znamená to, že s ohledem na dodávky se v následujících týdnech může upravovat výroba vozů a součástek,“ stojí v prohlášení.

Agentura Reuters připomíná, že nedostatek elektronické součástky se dostal až na diplomatickou úroveň. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier v této věci požádal o pomoc Tchaj-wan. Světový lídr v odvětví polovodičů přislíbil v produkci čipů upřednostnit výrobce aut. Provoz ve třech továrnách upravuje i Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku skoro 34 000.

Doporučované