Článek
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto kvůli přetrvávajícímu nedostatku některých dílů zastavila výrobu v několika provozech a směnách. Bez chybějících dílů nelze dokončit výrobu vozů. Zaměstnanci dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy (kam se započítávají i bonusy), tedy více, než činí denní mzda, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Automobilce chybějí například čipy, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech.
Některé směny zrušila firma už v minulém týdnu, odbory pro tyto situace vyjednaly takzvanou překážku na straně zaměstnavatele a zároveň náhradu mzdy nad hodnotou stanovenou zákonem. Nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky.
„S ohledem na složitost situace a aktuální vývoj budeme případné překážky řešit v ucelených týdenních blocích,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík. Překážky se týkají zejména výroby octavií a souvisejících provozů. I na lince fabií se ale začaly objevovat nedokončené vozy, kterým chyběly radary.
Škoda plánuje podle týdeníku odstávky i na únor. V tomto týdnu byla odstávka například v lakovně B v Mladé Boleslavi, na montáži a svařovně MB I nebo ve svařovně v Kvasinách. Odstávka se týkala vždy jen některých směn.
Automobilka začátkem ledna uvedla, že se potýká s nedostatkem čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech. Může to vést až k přerušení či omezení výroby některých modelů, uvedla již dříve na dotaz ČTK mluvčí Škody Auto Martina Gillichová. Potvrdila informaci týdeníku Škodovácký odborář, podle kterého nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky.
„Kvůli výpadku dodávek polovodičů v dodavatelském řetězci celého koncernu Volkswagen bude i společnost Škoda Auto v nadcházejících měsících čelit nedostatku tohoto komponentu,“ řekla ČTK Gillichová. Podle ní tak nelze vyloučit změny v produkčních objemech.
Problémy má i Volkswagen
Chybějící čipy mohou mít podle odborů dopad v podobě zvýšených nákladů na výrobu, a tím dosažení nižších zisků. Nedostatek čipů trápí automobilky napříč světem.
S tímto problémem se potýkají i ostatní závody koncernu Volkswagen, který kvůli nedostatku čipů omezí v únoru provoz ve třech svých německých závodech, včetně toho hlavního ve Wolfsburgu. Koncern Volkswagen uvedl, že v únoru vedle provozu v dolnosaském Wolfsburgu zkrátí preventivně pracovní dobu v závodech v Kasselu a Brunswicku. Provoz v závodě ve městě Emden nebude omezen, uvedla automobilka. „Znamená to, že s ohledem na dodávky se v následujících týdnech může upravovat výroba vozů a součástek,“ stojí v prohlášení.
Agentura Reuters připomíná, že nedostatek elektronické součástky se dostal až na diplomatickou úroveň. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier v této věci požádal o pomoc Tchaj-wan. Světový lídr v odvětví polovodičů přislíbil v produkci čipů upřednostnit výrobce aut. Provoz ve třech továrnách upravuje i Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku skoro 34 000.