Článek
Díky bateriovému pohonu mohou jezdit i mimo tradiční linky, řekl mluvčí skupiny Jan Švehla. Hodnotu zakázky vycházející z rámcových smluv firma neuvedla.
Jeden vůz 26 Tr stojí asi 12,5 milionu korun bez DPH a vozidlo 27 Tr zhruba 17 milionů korun.
„Letos vyrobíme čtyři 12metrové vozy a dva velkokapacitní kloubové trolejbusy, další dva kloubové vozy budou dodány na jaře 2022,“ řekl obchodní manažer Radek Kapr. Nové vozy budou jezdit i mimo trolejové vedení, což Plzeň využívá například při dopravní obsluze okrajových částí města, hlavně nákupních center. „Řidič přepne na bateriový pohon a může takto ujet i několik kilometrů,“ dodal.
Zájem o trolejbusy s bateriemi podle člena představenstva Škody Electric Karla Majera roste. „Dodali jsme je například do Španělska, Itálie, Maďarska nebo Švédska,“ uvedl.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) postupně nahrazují trolejbusy s dieselovým motorem. České vládní i evropské strategie budou nákupy těchto ekologických vozů podporovat a firma je na ně připravena. „Teď máme 32 trolejbusů s trakční baterií, z toho osm kloubových a 24 krátkých. S pomocným dieselagregátem je 28 vozů, z toho pět kloubových. Celkem máme 95 trolejbusů,“ uvedl mluvčí PMDP René Vávro.
Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů a dodala jich už zhruba 14.500 do 30 zemí Evropy, Asie a USA. Firma s vlastním vývojem nabízí také několik typů bateriových elektrobusů, trakční pohony a motory pro lokomotivy, tramvaje, elektrické vlaky, metro a důlní vozy. Zaměstnává 760 lidí, z toho přes 200 specialistů ve vývoji a konstrukci. Podnik se chystá investovat čtvrt miliardy korun do rozšíření výroby a vytvoří 90 nových pracovních míst. Aktuální roční kapacita firmy je až 210 trolejbusů a elektrobusů, 240 sad pohonů a 3000 motorů. Chce rozšířit kapacitu o 50 vozidel ročně, o 50 pohonů a 2000 motorů. Letos očekává rostoucí poptávku po elektrické trakci v MHD. Dlouhodobě zisková firma v roce 2019 vydělala 144 milionů Kč při tržbách 2,23 miliardy Kč.