Článek
Provozovatelé tuzemských zimních středisek do jejich rozvoje investovali 750 milionů korun. Některé plánované projekty museli ale kvůli pandemii odložit. Původně letos skiareály plánovaly investovat rekordní miliardu korun. Na středeční on-line tiskové konferenci to řekli prezidentka Asociace horských středisek ČR (AHS) Kateřina Neumannová a ředitel AHS Libor Knot.
Významnou část investic provozovatelé zimních středisek vynaložili stejně jako loni do technického zasněžování. Rozšiřovali ho, ale také nakoupili modernější technologie. Podle Knota nové stroje zajišťují vyšší efektivitu, šetří vodu i energii. Šetrná řešení včetně výstavby akumulačních nádrží vyhledávají skiareály stále více.
„Investice za posledních pět let do tohoto způsobu jsou vysoké, činí zhruba tři čtvrtě miliardy korun, letos to pokračovalo,“ řekl Knot. Kromě zasněžovacích systémů střediska pořizují podle Knota i rolby s technologii Snowsat, která umožňuje nastavit optimální hloubku sněhu. Funguje nově v Deštném, dříve už ji začali používat ve Špindlerově Mlýně na Černé Hoře nebo na Ještědu, uvedl.
Další významný objem peněz padl na propojování sjezdových tratí, modernizaci strojů na úpravu sjezdovek a rozšíření možnosti on-line služeb.
Lyžaři budou letos moci vyzkoušet tři nové lanové dráhy. Ve Skiareálu Kraličák v pohoří Kralického Sněžníku to bude sedačková lanovka, která poskytne vyhřívané sedačky, wi-fi a kapacitu 2500 míst. V Říčkách v Orlických horách vznikla odpojitelná šestisedačková lanová dráha s krycími bublinami. Nová sedačková lanovka obohatí letos v zimě také skiareál v Mladých Bukách v Krkonoších.
Dále na Ještědu vzniká nová páteřní sjezdová trať Nová Skalka. Na nedalekém Tanvaldském Špičáku rozšířili modrou turistickou sjezdovku. Areál Dolní Morava své sjezdovky propojil a rozšířil, investoval do večerního lyžování. Rozšíření sjezdových tratí se dočkaly i ty na Klínovci, Malé Úpě a v Bílé.
Samoobslužné kiosky na prodej skipasů a vrácení čipových karet nově zřídili v Harrachově a Říčkách. V lyžařském resortu Černá Hora-Pec a ve Špindlerově Mlýně už prodávají přes 70 procent skipasů on-line.
Před uplynulou zimní sezonou zimní střediska podle Knota investovala do svých provozů přes 600 milionů korun.