Článek
Služby využívají především senioři, kteří se bojí nákazy, ale také senioři, kteří jsou v karanténě nebo měli pozitivní test na koronavirus.
Jedním z brněnských dobrovolníků je Richard Procházka z 69. oddílu Modrý delfín. „Po tom, co si vyberu poptávku, domluvím se se seniorem, přijedu k němu pro nákupní seznam a jedu nakoupit. Menší nákupy platím ze svého a oni mi to pak proplácí, na větší si beru zálohu,“ řekl ČTK Procházka. Dodal, že nakupuje jednou nebo dvakrát za týden. „Délka nákupu se liší. Nejkratší jsem měl za 15 minut, nejdelší za tři a půl hodiny,“ uvedl. Odměnou je mu dobrý pocit.
Elpida, která dlouhodobě provozuje celostátní bezplatnou Linku seniorů, přijímá poptávky od seniorů a díky jednoduché aplikaci Skautská pomoc je spojuje s dobrovolníky. V Brně jich je registrovaných přibližně 85. V dalších krajských městech se počty pohybují okolo deseti.
Od vyhlášení podzimního nouzového stavu brněnští skauti vyřídili 40 poptávek, z toho zhruba polovina jsou pravidelné. V celé republice je zaregistrováno více než 750 dobrovolníků. Stejně tomu bylo i v jarní fázi projektu.
Dobrovolníci se sami hlásí na jednotlivé úkoly a zavazují se k jejich splnění. Pomoc může být i pravidelná a dlouhodobá. Do systému se mohou registrovat pouze dospělí členové a členky Junáka - českého skauta ve věku 18 až 60 let. Při registraci se mimo jiné zavazují, že budou v maximální míře dodržovat pravidla bezpečné pomoci.
Výhodou Linky seniorů a Skautské pomoci je to, že senioři mohou vyřídit vše po telefonu, nemusí umět pracovat s internetem a mít k němu přístup. „Dokážeme sestavit krizový plán, pokud má senior potíže a neví, jak je řešit. Pomůžeme mu se uklidnit a získat ztracenou rovnováhu, dát relevantní informace a propojit s konkrétní službou či pomocí,“ uvedla nedávno v tiskové zprávě vedoucí Linky seniorů Kateřina Bohatá. Doplnila, že samotný kontakt s dobrovolníkem bývá pro seniory povzbuzením.